خانه » همه » مذهبی » زنده به گور کردن دختران

زنده به گور کردن دختران


زنده به گور کردن دختران

۱۳۹۸/۱۰/۲۸


۶۳۶ بازدید

ایا درست است که میگوینداعراب جاهلی دخترانشان را زنده به گور میکردند؟

و اگر صحیح است پس نسل انها چگونه تداوم یافته است؟

در قرآن نیز به زنده به گور کردن دختران اشاره شده است . برخی معتقدند عرب دوران جاهلیت زنده به گور کردن دختران در زمان جاهلیت را به دو علت انجام مى دادند . یکى این که مبادا در آینده در جنگ ها به اسارت دشمنان در آیند و نوامیس آنان به چنگال بیگانه بیفتد . دیگر این که فشار فقر و عدم توانایى بر تأمین هزینه زندگى آنها سبب قتلشان مى شد، چرا که دختر در آن جامعه تولیدکننده نبوده بلکه غالباً مصرف کننده محسوب مى شد.[1] 
البته این جنایت در کلیه قبایل عربستان و فرهنگ عمومی جامعه نبود بلکه فقط در بعضی قبایل وجود داشت.
عامل اصلی کشتن دختران ترس از فقر اقتصادی بود، اما اوهام و خرافات هم در ایجاد این وضع بی علت نبوده، تربیت و پرورش یک دختر جوان و تسلیم او به مرد اجنبی به نام شوهر، در نظر اعراب جاهلی با حیثیت و شرف و شجاعت مرد و خانواد او منافات داشت .  
می توان گفت عامل پیدایش این عمل امور مختلفى بوده است از جمله : 
1- عدم ارزش زن، به عنوان یک انسان در جامعه جاهلى. 
2- مسأله فقر شدید که بر آن جامعه حاکم بوده، مخصوصاً با توجه به این که دختران همانند پسران قادر بر تولید اقتصادى نبودند، و در غارتگرى ها شرکت نداشتند. 
3- همچنین، این فکر که در جنگ هاى فراوان قبیله اى آن روز، ممکن بود دختران به اسارت در آیند، و به اصطلاح نوامیس آنها به دست بیگانگان بیفتد و از این راه لکه ننگى بر دامنشان بنشیند، در این کار بى اثر نبود. [3] 
همانطور که روشن است باز گشت تمامی این دلایل به یک چیز است و آن جهل و نادانی است که با طلوع اسلام و بیان حقایق الهی توسط آخرین فرستاده او حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) این رسم از بین قبایل عرب برچیده شد .
[1] تفسیر نمونه، ج 12، ص: 119-120
[2]عقیقی، عبدالله، المراة العربیه فی جاهلیتها و اسلامها، مصر، انتشارات داراحیاء الکتب العربیه، ص 195 
[3] ر.ک:تفسیر نمونه، ج 26، ص: 187 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد