خانه » همه » مذهبی » زیارت اهل قبور

دانلود کتاب های امتحان شده

زیارت اهل قبور


زیارت اهل قبور

۱۳۹۸/۰۴/۲۳


۱۳۵۰ بازدید

سلام.تبریک.اینکه این قدر زیارت اهل قبور(بجهت بهترین نوع یاد مرگ)اهمیت دارد صرف رفتن به قبرستان منظور است؟فاتحه خوندن برای بعضی اموات منظوره؟یا چیزی های دیگری منظور است؟تشکر

پرسشگر گرامی ، زیارت اهل قبور یک سری فواید برای کسی دارد که به زیارت آنها می رود که ازجمله یاد آخرت ، عبرت گیری و بخشش گناهان است و یک سری فواید برا ی اهل قبور:
الف ) فواید زیارت اهل قبور برای زائر
1 . رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «زُرِ القُبُورَ تُذَکّرُ بِهَا الآخرِةَ»(نهج الفصاحة،ص510) ؛ به قبرستان زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود.
2 . و در جمله دیگر فرمودند: « زُورُوا قُبُورَ مَوْتَاکُمْ وَ سَلِّمُوا عَلَیْهِمْ فَإِنَّ لَکُمْ فِیهِمْ عِبْرَةً.»(بحار الانوار،ج79،ص64)؛ به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید، زیرا این کار درس عبرتى براى شما مى شود.
3 . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبَوَیْهِ أَوْ أَحَدِهِمَا فِی کُلِّ جُمُعَةٍ غُفِرَ لَهُ وَ کُتِبَ بَرّا » (بحار الانوار،ج86،ص35) ؛ کسى که در هر جمعه به زیارت قبر پدر و مادرش یا یکى از آنان برود، هم گناهش بخشیده مى شود و هم نزد خداوند فرزند نیکوکار به حساب مى آید.
ب ) فواید زیارت اهل قبور برای خود اهل قبور
1 . حضرت امیر علیه السلام می فرماید: « زُورُوا مَوْتاکمْ فَانَّهُمْ یفْرَحُونَ بِزِیارَتِکمْ، وَلْیطْلُبْ احَدُکمْ حاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ ابیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ امِّهِ بِما یدْعُوا لَهُما. » [فروع کافى، ج 3، ص 229.]امواتتان را زیارت کنید که آنان به زیارت شما خوشحال می شوند، هر کدام از شما باید حاجت خود را نزد قبر پدر و مادرش از خدا بخواهد.
2 . عبداللَّه بن سلیمان می گوید: از امام باقر علیه السلام، زیارت قبور و کیفیت آن را پرسیدم حضرت فرمود: « اذ کان یوم الجمعة فَزُرْهُمْ فَانَّهُ مَنْ کانَ مِنْهُمْ فِی ضَیقٍ وُسِّعَ علیه ما بینَ طلوعِ الفجرِ الی طلوعِ الشَّمسِ، یعْلَمُون بِمَنْ آتاهُمْ فِی کلِّ یومٍ، فاذا طَلَعَتِ الشَّمْسُ کانُوا سُدی. »
روز جمعه آنها را زیارت نما، هر کدام در تنگی باشد بین طلوع فجر صادق و آفتاب در گشایش قرار می گیرد و البته او هر روزه بر احوال زائرانش عالم است و چون خورشید طلوع کند، رها می گردند.
راوی پرسید: آیا زائرش را می بیند و شاد می شود؟
حضرت فرمودند: نعم ویستوحشون له اذا انْصَرَف عنهم.[وسایل الشیعه، ج 7، ص 415.]بلی و وقتی زائرش برمی گردد وحشت وی را می گیرد.
3 . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مورد میزان بهره ای که به خاطر عبور عالم دینی از قبرستان نصیب اهل قبور می شود، می فرمایند: « ما من عالمٍ او متعلّمٍ یمُرُّ قریةً من قری المسلمین او بلدةٍ من بلاد المسلمین ولم یاکل من طعامهم ولم یشرب من شرابهم و دخل من جانب وَخَرَجَ من جانب آخر، الارفع اللَّه تعالی عذاب قبورهم اربعین یوماً. » [جامع الاخبار، ص 179.]عالم و یا طالب علمی که به قریه ای از قراء مسلمین یا شهری از شهرهای مسلمانان گذر کنند، حتی اگر در آنجا نماند و از غذایشان نخورد و از آبشان ننوشد، بلکه از سوئی آمده و از سوی دیگر خارج شود، خداوند بواسطه او چهل روز عذاب را از قبرهایشان بر می دارد.
لازم به ذکر است هر گونه خیراتی که برای میت صورت پذیرد، بی تأثیر در ترقی و تکامل او نیست. او دستش از اعمال قطع شده است و هیچ عملی را نمی تواند انجام دهد و همواره منتظر است تا بلکه از دنیا به او چیزی برسد.
آمده است که:
اموات در هر جمعه و ماه مبارک رمضان می آیند و هر کدام از آنان با صدای گریان و حزینی ناله می زنند که: ای خانواده ام و ای فرزندانم ای اقربایم، چیزی برای ما بفرستید، خدا شما را رحمت کند، ما را بیاد داشته باشید و از دعاهایتان فراموش نکنید، بر ما و غریبیمان رحم نمائید، ما در زندانی تنگ و غمی طولانی گرفتار شده ایم، بر ما از دعا و صدقه بخل نورزید شاید خدا به ما رحم نماید قبل از اینکه شما هم مثل ما از دنیا بروید. حسرت بر ما که مثل شما توانا نیستم.. ..[ مستدرک الوسائل، ج 2، ص 162]امام صادق علیه السلام می فرماید: « ستّ خصال ینتقع بها المؤمن من بعد موته، ولد صالح یستغفرله، و مصحف یقرأ فیه، و قلیب یحفره، و غرس یغرسه، و صدقة ماء یجریه، و سنة حسنة یؤخذ بها بعده. » [بحارالانوار، ج 6، ص 293]شش چیزند که مؤمن را بعد از مرگش نفع می رسانند، فرزند صالحی که برای او استغفار کند، قرآنی که او نوشته و دیگران آن را تلاوت کنند. چاهی که حفر کرده، درختی که غرس نموده، آبی که جاری ساخته و هر سنت حسنه ای که بعد از اوبدان عمل کنند.
امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: چه بسا میت در سختی باشد سپس فرجی به او رسد، می گویند این به جهت نماز فلانی به شما رسیده است.
ج ) آداب زیارت اهل قبور
زیارت قبور آدابى دارد که شخص زائر، باید آن را رعایت کند و از آن جمله است:
۱- زائر باید پاک باشد.
۲- زائر از ناحیه پاى میت وارد شود، نه سرش.
۳- هنگام زیارت رو به روى میت باشد.
۴- هرچه مى تواند قرآن بخواند و مستحب است یاسین و توحید.
۵- دعا کردن به میت رو به قبله.
۶- هنگام قرائت قرآن، رو به قبله بنشیند.
۷- آب پاک روى قبر بپاشد.
۹- براى اموات صدقه بدهد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها