خانه » همه » مذهبی » زیارت حضرت معصومه

دانلود کتاب های امتحان شده

زیارت حضرت معصومه


زیارت حضرت معصومه

۱۳۹۸/۰۶/۰۵


۶۵۸ بازدید

سلام خیلی ممنون از پاسخ جامع شما ببخشید در سایت حوزه امده است هرکس معرفت نسبت به حق حضرت معصومه داشته باشد و به زیارت ان حضرت برود بهشت بر ایشان واجب میشود.
ببخشید جریان این چیه یعنی اگه این توفیق رو خدا نصیبت کنه حتمی خود خدا هم میبرتت یعنی با ترک محرمات و اینا؟ حالا وقتی معرفت به حق ایشان داشتیم و رفتیم به زیارت ایشان از کجا بفهمیم این توفیق نصیب ما شده شاید نشه

پرسشگر گرامی؛ این تعبیر اختصاصی به زیارت حضرت معصومه -ع- ندارد و در مورد زیارت برخی امامان -ع- مانند امام حسین -ع- این تعبیر فراوان به کار رفته است .
در روایات امام رضا ع و فرزند برومندش حضرت جواد الائمه ع نسبت به زیارت حضرت معصومه ع سفارش کرده اند . مثلا در روایتی از امام رضا ع در باره فضیلت زیارت حضرت معصومه ع چنین امده است : مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة ؛ هر او را با شناخت حق او زیارت کند بهشت بر او واجب می شود . (مستدرک الوسائل ج 10 ص 368 باب 74 )در روایتی از حضرت جواد ع در این باره آمده است : مَنْ زَارَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ ؛ هر کس عمه ام را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب است . (بحارالأنوار ج 48 ص 316؛ /کامل الزیارت، ص536)
در حدیث امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس حضرت معصومه علیها السلام را در قم زیارت کند «وَجَبَتْ لَهُ الجنّة» بهشت بر او واجب مى شود؛ این سؤال به ذهن مى رسد که معنى «بهشت بر او واجب مى شود» چیست؟ در حالی که ممکن است زائر گنهکار باشد.
عده اى این وجوب را به معنى سزاوار بهشتى بودن تلقى کرده و مى گویند: اگر کسى بر اثر گناه و مسائل دیگر مانعى براى خود ایجاد نکند، با زیارت سزاوار بهشت خواهد بود. یعنی زیارت آن حضرت این اقتضا را دارد که انسان اهل بهشت گردد ولی صرف وجود این اقتضا و زمینه کافی نیست بلکه باید موانع موجود بر سر راه ورود به بهشت که با اعمال ما ایجاد شده و یا گناهانی که پس از این زیارت از طرف زائر انجام می گیرد بر طرف گردد تا علت تامه و کامل جهت ورود به بهشت فراهم گردد .
ممکن است که معنى این حدیث این باشد که با زیارت حضرت معصومه علیها السلام بهشت بر شخص واجب مى شود و او قطعاً اهل بهشت خواهد بود. بنابراین فضیلت زیارت به اعتبار خود زیارت شونده یعنی خود حضرت معصومه -ع-است و این ثواب بزرگ – با توجه به کرامات ذاتى و نفسانى حضرت معصومه علیها السلام و فضایل اکتسابى آن حضرت مانند جهاد و هجرت و دفاع از ولایت و مسائل دیگرى که بر ما پوشیده است – از طرف خداوند به ایشان عنایت گردیده است. البته بدیهی است مکافات عمل در دنیا، هنگام مرگ، برزخ و مواقف قیامت دامن‌گیر خطاکاران می‌شود، امّا بالاخره زائرحضرت فاطمه(س) بهشتی می‌شود.
بنابر این زیارت حضرت معصومه(س) در حالی که زائر عارف به حق حضرت باشد به منزله توبه از گناه یا مستلزم شفاعت قطعی ایشان است. در نتیجه زائر حضرت حتماً وارد بهشت خواهد شد حتی اگر با تحمّل برخی سختی‌ها در مواقف دنیا، برزخ و قیامت جهت پاک شدن کامل از گناهان باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها