خانه » همه » آموزشی » سبک ارتباطی پرخاشگرانه

دانلود کتاب های امتحان شده

سبک ارتباطی پرخاشگرانه

 سبک ارتباطی پرخاشگرانه

رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ایستادگی سرسختانه برای مطالبه ی حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات به شیوه ای که معمولا نامناسب بوده و همیشه حقوق دیگران زیر پا گذاشته می شود . ویژگی های مهم این شیوه ی ارتباط عبارتند از :

 خودخواهی

 بی توجهی به حقوق و خواسته های دیگران

 برتر دانستن خود

 رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود

 برچسب زدن به دیگران

 

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

 

پیام ارتباطی : پیامی که افراد پرخاشگر به دیگران منتقل می کنند ، این است ؛ آن چیزی که من فکر می کنم ، احساس می کنم یا می خواهم مهم است . چیزی که برای شما مهم است ، برای من اهمیتی ندارد . به طور کلی پیام زیربنایی افراد پرخاشگر این است : « من خوب هستم ، تو خوب نیستی » .

هدف : هدف افراد پرخاشگر ، برنده شدن بدون رعایت حقوق دیگران می باشد . هدف دیگر این افراد امتیاز گرفتن از دیگران می باشد . سایر اهداف افراد پرخاشگر عبارتند از : تسلط ، برنده شدن ، فشار آوردن به شخص دیگر برای تسلیم شدن و تنبیه دیگران . این افراد دیدگاه بدبینانه ای نسبت به انگیزه های دیگران دارند و منتظرند دیگران آنان را مورد آزار و اذیت قرار دهند . بنابراین پیش دستی می کنند . به عبارت دیگر افراد پرخاشگر بر اساس این باور زیر بنایی رفتار می کنند : « من شما را اذیت می کنم ، قبل از این که شما فرصت اذیت کردن مرا به دست آورید » .

 

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

 

خصوصیات کلامی و غیر کلامی

 صحبت کردن با صدای بلند و ناهنجار

 طعنه یا نیش زبان زدن به دیگران

 نا امید و دلسرد کردن دیگران

 تهدید دیگران

 استفاده ی فراوان از عبارات ارزش گذارانه ( باید حتما بایستی و … )

 برچسب زدن به دیگران

 تحقیر دیگران

 

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

 

نتایج رفتار پرخاشگرانه

شاید افراد پرخاشگر در کوتاه مدت با اعمال زور و تهدید به خواسته های خود برسند ، ولی در دراز مدت پرخاشگری قابل تحمل نیست . مردم ، افراد پرخاشگر را اشخاصی ناسازگار ، زورگو ، سلطه گر و غیر خویشتن دار تلقی می کنند . اگرچه این افراد با ترساندن دیگران می توانند حرف خود را به کرسی بنشانند ، اما باعث می شوند تا دیگران از آنها بیزار و گریزان شوند ، به این ترتیب دامنه ی روابط اجتماعی افراد پرخاشگر محدود شده و از لحاظ اجتماعی تنها و منزوی می شوند . از طرف دیگر پرخاشگری موجب برانگیخته شدن خشم دیگران می شود و گاهی این پرخاشگری کلامی به پرخاشگری جسمی مبدّل می گردد . بنابراین پرخاشگری در دراز مدت به دشمن تراشی و اختلال در روابط بین فردی و سلب آرامش فرد منجر می شود .

گاهی وقتها ترکیبی از انفعال و پرخاشگری در کنار هم قرار می گیرد که سبک ارتباطی پرخاشگری انفعالی را تشکیل می دهد . این افراد کسانی هستند که عواطف ناخوشایندی ، از قبیل خشم و خصومت تجربه می کنند ، ولی چون قدرت ندارند این عواطف را بیان نمایند ، با توسل به شیوه های غیر مستقیم و انحرافی ، خشم خود را نشان می دهند . این الگو بدترین سبک ارتباطی است ، چون کسی که آماج خشم این افراد قرار می گیرد ، نمی داند به خاطر چه تقصیری و توسط چه کسی آماج خشم و پرخاشگری قرار گرفته است .

 

 

منبع : کتاب مهارت جرأت مندی (ویژه ی دانش آموزان) ـ شهرام محمدخانی

برچسب‌ها: مهارت جرأت مندی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها