خانه » همه » آموزشی » سبک های یادگیری

دانلود کتاب های امتحان شده

سبک های یادگیری

سبک های یادگیری (Learning Styles) از جمله عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی است که توجه بدان ها می تواند زمینه ای را برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فراهم آورد که نتیجه آن ، پیشرفت در مراحل بعدی زندگی از جمله موفقیت در دنیای کار باشد . بر خلاف هوش و استعداد که از جنس توانایی هستند ، سبک یادگیری ، توانایی نیست . در واقع سبک یادگیری به اینکه یادگیرنده چگونه یاد می گیرد اشاره می کند ، نه این که به چه خوبی از عهده یادگیری بر می آید . لذاست که که افراد متناسب با تفاوت های فردی خود در سبک یادگیری ، از سبک های متفاوت جهت یادگیری استفاده می نمایند .

در رابطه با چگونگی مواجهه معلمان با دانش آموزان دارای سبک های یادگیری و تفکر گوناگون ؛ گفته شده که لازم است با هر یک از آنان مطابق با سبک خاص خودش برخورد شود . از آنجا که سبک های یادگیری و تفکر بخشی از شخصیت افراد هستند ، بنابراین به جای سعی در تغییر سبک ها یا نادیده گرفتن آن ها بهتر است معلم بکوشد تا آنجا که امکان دارد شرایط و روش های متنوع مناسب با سبک های مختلف را در آموزش و کلاس داری خود به کار ببندد .

انواع سبک های یادگیری ؛ سبک شناختی ، عاطفی و فیزیولوژی هستند که به صورت نسبتاً ثابت ، نمایانگر چگونگی درک ، کنش و پاسخ به محیط یادگیری است .

سبک های یادگیری شناختی بر پایه روشی که شخص ، موضوع ها را درک می کند ، داده ها را به خاطر می سپارد ، درباره مطالب می اندیشد و مسائل را حل می کند تعریف می شوند . سبک های یادگیری عاطفی دربرگیرنده ویژگی های شخصیتی و هیجانی یادگیرنده مانند پشتکار ، تنها یا با دیگران کار کردن و پذیرش یا رد تقویت کننده های بیرونی است . سبک های یادگیری فیزیولوژی جنبه زیست شناختی دارند و دربرگیرنده واکنش فرد به محیط فیزیکی مؤثر بر یادگیری او هستند ؛ مانند ترجیح دادن مطالعه در شب یا روز .

برای تشخیص سبک یادگیری هر فرد ، ابزارهای متفاوتی وجود دارد . یکی از این ابزارها ، پرسشنامه های خودسنجی هستند که در این نوع پرسشنامه ها ، هر فرد پس از پاسخ دادن به گویه های پرسشنامه می تواند از سبک یادگیری خود ، آگاه شود .

چون سبک های یادگیری شناختی تظاهر شناختی افراد هستند ، در مقایسه با سایر سبک ها کاربرد گسترده تری دارند . سبک های یادگیری شناختی ، دسته بندی مختلفی دارند که البته معروف ترین آن ها سبک یادگیری کلب است . از طرف دیگر یکی از مهم ترین و تأثیرگذار ترین مطالعات در حوزه یادگیری تجربه ای نیز تحقیقات کلب است که پژوهش های بسیاری را در برداشته است .

کلب معتقد است یادگیری در یک چرخه چهار مرحله ای (چرخه یادگیری تجربه ای (Experiential learning cycle)) صورت می گیرد که هر مرحله معرف یک شیوه یادگیری است . این چهار مرحله عبارت اند از :

  تجربه عینی و فوری (شیوه یادگیری تجربه عینی (Concrete Experiential)) : افراد در مرحله تجربه عینی شدیداً بر قضاوت های مبتنی بر احساسات خود متکی هستند تا بر یک رویکرد نظام دار نسبت به مسئله  یا موقعیت ها . این افراد از طریق مثال های خاصی که در بحث هایی گروهی مطرح می شود ، بهتر یاد می گیرند .

 مشاهده و تفکر در مورد آن تجربه (شیوه یادگیری مشاهده تعاملی (Reflective Observition)) : افراد در این مرحله قبل از هر کاری شدیداً بر مشاهده و بررسی دقیق موقعیت ها ، عقاید و مفاهیم از جنبه های مختلف متکی هستند . این افراد روش های سخنرانی و مواد تشریحی و نظری را در فرآیند یادگیری خود ترجیح می دهند .

 تدوین فرضیه یا نظریه در مورد آن (شیوه یادگیری مفهوم سازی انتزاعی (Abstract Conceptualization)) : افراد در مرحله مفهوم سازی انتزاعی برای درک مسائل و موقعیت ها بر تفکر منطقی و ارزشیابی خردمندانه تکیه کرده و برای حل مسائل نظریه ارائه می دهند .

 آزمون فرضیه در موقعیت عملی (شیوه یادگیری آزمایشگری فعال (Active Experiential)) : افراد در این مرحله با تکیه بر آزمایش و تجربه ، به صورت فعال یاد می گیرند .

 

 

رهنمودهای آموزشی برای سبک های یادگیری

در ادامه با توجه به سبک های یادگیری خاص هر فرد ، رهنمودهای آموزشی زیر پیشنهاد می شود :

 

 سبک آزمایشگری فعال

افرادی که در سبک آزمایشگری فعال هستند در شرایط زیر بهترین نتیجه آموزشی را به دست می آورند :

آن ها در فعالیت هایی که تجربیات و فرصت های جدیدی برای یادگیری در آن ها موجود باشد ، موفق هستند .

 آن ها خودشان را درگیر کارهایی که اصطلاحاً فعالیت های موقتی زمان حال نامیده می شوند (مثل بازی های تجارتی ، فعالیت های گروهی ، فعالیت های رقابتی و ایفای نقش) می کنند .

این افراد ، افرادی مشهور هستند و در جاهایی که شهرت بیشتری پیدا کنند یا یک مبحث را رهبری نمایند و یا سخنرانی کنند ، بهتر هم می آموزند .

آن ها ایده هایشان را بدون هیچ سیاست و محدودیت رفتاری طراحی و بیان می نمایند و در چنین شرایطی مسلماً بهتر هم یاد می گیرند .

آن ها در کارهایی که خیلی غیر عملی به نظرشان برسد و در عین حال شدیداً آن ها را در عمق و بطن فعالیت درگیر کند ، بهترین کارایی را نشان می دهند .

 

 

  سبک تفکر تأملی

افراد با سبک تفکر تأملی در شرایط زیر بهترین نتیجه آموزشی را به دست می آورند :

 آن ها در فعالیت هایی که به آن ها اجازه مشاهده ، تفکر و هضم اجزای فعالیت داده شود بازدهی بالایی دارند .

 آن ها به دلیل اینکه علاقه مند به نگرش اجمالی به فعالیت های پیشین هستند ، به عنوان ناظر کارگروه ، کارایی خوبی نشان می دهند .

 آن ها از مشاهده فیلم های ویدیویی برای آموزش ، بهره بالایی می برند

 آن ها در فعالیت هایی که زمان کافی برای آماده شدن و تفکر قبل از هر عملیاتی داشته باشند ، بیشترین بازدهی آموزشی را دارند .

 آن ها در فعالیت های وابسته به سعی و تلاش زیاد ، خوب وارسی کردن ، آزمایش ها و تحقیق های نیازمند به تلاش زیاد ، موفق هستند و در آن ها بیشتر پیشرفت می کنند .

 آن ها در جاهایی که وقت داشته باشند در زمینه آنچه اتفاق افتاده و آنچه قبلا آموخته اند فکر کنند ، بهترین بهره وری و بازدهی را دارند .

 آن ها برای تحلیل ها و گزارش های تحلیلی بسیار مناسب اند . همچنین می توانند بدون اعمال فشار و زور ، در وقت تعیین شده به تصمیم گیری نهایی برای خودشان یا دیگران دست یابند .

 آن ها برای تغییر دیدگاه های دیگران در یک تجربه آموزنده و ساختاربندی شده منظم ، بسیار مناسب هستند .

 

 

  سبک مفهوم سازی انتزاعی

 مواقعی که افراد با سبک مفهوم سازی انتزاعی از آموزش سود زیادی می برند عبارتند از :

 وقتی که آموزش مطالب بر پایه فرضیه ها و الگوها بوده و به طور منظم و خوب دسته بندی شده باشند .

 وقتی که آن ها زمان کافی برای ایجاد ارتباط بین ایده های فعلی و وقایع و موقعیت های گذشته داشته باشند .

 وقتی آن ها فرصت پرسیدن سوال ، یافتن روش اصلی کار و استدلال های مرتبط با هر اقدامی را داشته باشند .

 در جاهایی که هدف مشخص و سازمان یافته موجود باشد .

 زمانی که مطالب در چارچوب منطقی و مستدل باشد .

 زمانی که بتوانند تحلیل کنند و سپس مشکل را تعمیم دهند .

 زمانی که به آن ها ایده های جذاب ازائه شود ؛ حتی اگر این ایده ها مناسب نباشد .

 

 

  سبک تجربه عینی

مواقعی که افراد با سبک تجربه عینی از آموزش سود زیادی می برند عبارتند از :

 جاهایی که ارتباط واضحی بین موضوع و راه حل عملی اش موجود باشد .

 جاهایی که به آن ها فنونی تعلیم شود که فایدۀ عملی داشته باشد .

 جاهایی که شانس تجربه ، تلاش و امتحان یک تکنیک موجود باشد و آن ها بتوانند بازخورد آموزشی لازم را دریافت کنند .

 جاهایی که به آن ها یک مدل قابل تقلید ارائه شود (مثل یک انسان موفق و یا یک فیلم که نشان دهد چگونه یک کار انجام می شود) .

 مکان هایی که بلافاصله به آن ها فرصت تجربه کردن بدهد .

 مکان هایی که به آن ها مسائل واقعی برای حل آن ارائه شود (مثل کلاس های آموزش بر مبنای حل مسئله)

 جاهایی که بتوانند روی موقعیت های عملی متمرکز شوند .

 

 

 راهبردهای یادگیری با توجه به سبک یادگیری

 سعی کنید سبک یادگیری غالب خود را بشناسید و تجربیات یادگیری خود را بیشتر با سبک یادگیری غالبتان متناسب کنید .

 سعی کنید در هر چهار حوزه سبک های یادگیری کلب رشد کنید ا هرگاه نتوانستید تجربه یادگیری تان را تغییر دهید بتوانید سبک یادگیری تان را بسته به موضوع و شرایط ، متعادل نمایید .

 سعی کنید در هر جلسه تشخیص دهید که نحوه ارائه مطالب از جزئیات به کلیات است یا از کلیات به جزئیات . بدین منظور حین گوش دادن (یک تجربه آموزشی) نسبت به نحوه ارائه مطالب و دسته بندی آن ها در ذهنتان کاملاً آگاه و حساس باشید . به طوری که اگر استادتان در حال تدریس مطلبی به صورت جزء به کل است ، حتما به این شیوه ارائه مطلب موقع آموختن آگاه باشید .

 سعی کنید تشخیص دهید برای آموختن هر مطلبی از کدام سبک یادگیری باید بهره ببرید (این مطلب کاملاً به فرد یادگیرنده بستگی دارد) .

هم زمان با کسب این دانش ، (شناسایی سبک یادگیری غالب) شما باید نسبت به روش های استاندارد شرکت و حضور فعال در کلاس ، روش های یادداشت برداری در کلاس و سبک های استاندارد مطالعه یک مطلب ، آگاهی کافی کسب نمایید و این فنون را باهم مقایسه نمایید .

 

زیبا سازی وبلاگ

 

منبع : کتاب مهارت های مطالعه در محیط های آموزشی ویژه مشاورین (انتشارات مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان)

 

زیبا سازی وبلاگ

 

  برای بازگشت به صفحه قبل « اینجا » کلیک کنید .  

برچسب‌ها: مهارت مطالعه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها