خانه » همه » مذهبی » سرکتاب و دعانویسی -مراجعه به دعانویس

سرکتاب و دعانویسی -مراجعه به دعانویس


سرکتاب و دعانویسی -مراجعه به دعانویس

۱۳۹۸/۰۷/۲۶


۷۵۵۷ بازدید

سلام. آیا سرکتاب باز کردن حقیقت دارد؟

در پاسخ به توضیح زیر توجه کنید : الف. در ابتدا در مورد دعانویسی باید گفت: بدون شک تأثیر دعا در تغییر سرنوشت انسان به عنوان یکی از عوامل معنوی، امرى مسلم و حتمى است؛ چه خود انسان دعا کند و یا دیگرى را شفیع در دعا قرار دهد. ولى باید به افراد قابل اعتماد مراجعه کرد و از کسانى که به دنبال شهرت و سودجویى نیستند بهره گرفت.2. در مورد دعانویس ها؛ باید دانست که بسیارى از این افراد شیادانى هستند که از عقاید مردم سوء استفاده مى کنند. بنابراین باید در برخورد با آنان هشیار بود. براى دعا به درگاه خداوند نیازى به واسطه و دعانویس نیست؛ بلکه هر کس مى تواند براى رفع مشکلات خود به درگاه او عرض حاجت نماید و از اعمال نیک براى تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد. مگر آن که به افراد وارسته و اهل دل دسترسى داشته باشیم که به طور یقین دعاى آنان و نفوذ کلام آنان تأثیر ویژه اى دارد.
3. رجوع به دعانویس ها در سنت و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام نبوده و بزرگان دین هیچگونه توصیه ای در این باره ندارند، لذا بهترین روش هم تعقل و تدبیر شخصی و مشورت با خردمندان و هم توکل بر خدا و پرداخت صدقه و خواندن دعاهای معتبر است. گفتنی است اگر خود انسان و یا فرد دعانویس از کتاب های معتبر دعای مستند که از طریق معصومین وارد شده است انتخاب کنند اشکال ندارد.
4. گفتنی است؛ بسیاری از این گونه افراد، که به اسم دعانویس فعالیت می کنند با تجربه ای که در قیافه شناسی دارند بسیاری از حالات مشترک را مطرح می کنند که تصور مخاطب این است که آنها خبر دقیق دارند. در حالی که تشخیص این گونه امور از چهره افراد بستگی به تجربه دارد و همیشگی نیست.
5. عده ای وقتی با حوادث ناگوار مواجه می شوند راه های انحرافی و غیر دینی را بر می گزینند مثلا وقتی با تاخیر در ازدواج روبرو می شوند پیش رمّال و فال گیر و دعانویس و امثال آنها می روند که شرعا کار نادرستی است. و عده ای دیگر در این حال متوجه خدا می شوند و چاره ی کار را از دین و علمای دین می پرسند و علما از روایات اهل بیت علیهم السلام چاره کار را یافته و در اختیار شخص می گذارند که راه درست همین است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد