خانه » همه » مذهبی » سفره و طول عمر

سفره و طول عمر

امام صادق سلام الله علیه فرمود : أَطِیلُوا الْجُلُوسَ عَلَى الْمَوَائِدِ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِکُم ؛(1)
نشستن بر سفره را طولانی کنید که جزء عمر شما به حساب نمی آید.
البته غیر از مسئله تعبد شرعی که حکمتی همه جانبه دارد ،شاید مقصود امام جنبه بهداشتی موضوع نیز باشد که انسان هنگام خوردن غذا عجله نکند . همین که غذا را به آهستگی می خورد، موجب می شود که هضم غذا آسان تر شده ،به سلامت انسان کمک کند. نتیجه سلامتی، طول عمر می باشد. از این رو ممکن است یکی از حکمت های مسئله این باشد، علاوه بر این، یکی از نعمت های الهی که هر موجودی بدان نیازمند می باشد، غذا و شکرانه آن است. انسان نیز برای ادامه زندگی به غذا احتیاج دارد. وقتی بر سر سفره طعام می نشیند، باید بداند که شکر الهی را به جا آورد. حضور طولانی تر در مقابل طعام و غذا می تواند به یاد آوری او بر شکر الهی منجر شود.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم : هر کس میوه بخورد و این خوردن را با نام خدا آغاز کند، میوه به او زیانی نمی رساند.[2]و در جای دیگر می فرمایند : بر شما باد میوه در هنگام روی کردنش؛ چرا که در این هنگام، مایه ی سلامت تن و از میان رفتن اندوه است. نیز آن را در هنگام پشت کردن وا گذارید که در این هنگام، دردی برای تن است{منظور پیامبر استفاده از میوه ی تازه و پرهیز از میوه های نامرغوب و غیر تازه می باشد.[3] پی نوشت ها :
1. مجلسی محمد باقر،بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران،انتشارات اسلامیه، ج 63، ص
2 . مستدرک الوسائل،ج16،ص461،ح20547
3 . بحار الأنوار، ج62،ص296

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد