خانه » همه » مذهبی » سلام علت درگیری اخیر ارمنستان با جمهوری اذربایجان چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

سلام علت درگیری اخیر ارمنستان با جمهوری اذربایجان چیست؟

تنش اخیر ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ است. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر ماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود .
پس از این درگیریها انتظار می‌رفت «گروه میانجی مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» به ریاست مشترک آمریکا، فرانسه و روسیه ویژه حل مسالمت‌آمیز «مناقشه قره باغ» برای جلوگیری از افزایش تنش بین باکو و ایروان تلاش‌های جدی از خود نشان دهند .
این گروه بین‌المللی که از سال 1992 میلادی میانجیگری برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارد و تا به حال تلاشهایش به نتیجه‌ای نرسیده، پس از درگیری‌های ماه جولای نیز با اتخاذ موضع‌گیری منفعل در این ارتباط، در راستای پایان دادن به این تنش و از سرگیری مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان چندان فعال نبوده است .
گزارشهای اخیر منتشر شده در رسانه‌های جمهوری آذربایجان مبنی بر اقدام دولت ارمنستان برای بسیج عمومی و ایجاد گروههایی از افراد غیر نظامی و نیز انتشار تصاویر آموزش نظامی بانوان ارمنی با حضور همسر نخست‌وزیر ارمنستان و همچنین ادعای انتقال شهروندان ارمنی‌تبار برخی کشورهای خاورمیانه از جمله سوریه و لبنان به منطقه قره باغ و اسکان غیر قانونی آنان در این منطقه، موجب واکنش سخت در جامعه جمهوری آذربایجان شده بود .
همچنین گزارش‌های اخیر برخی رسانه‌ها و بخصوص رسانه‌های روسی درباره تلاش جمهوری آذربایجان برای جلب برخی گروههای پیکارجوی فعال در درگیریهای خاورمیانه به جنگ قره باغ که از سوی نهادهای رسمی مربوطه این کشور تکذیب شد، بار دیگر به تنش میان هر دو طرف درگیر دامن زد .
کارشناسان سیاسی بر این باورند که یکی از دلایل عمده بروز تنش میان دو کشور منطقه قفقاز جنوبی، توقف مذاکرات برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ پس از روی کار آمدن «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان می‌باشد .
این کارشناسان معتقدند که تاکید جمهوری آذربایجان بر عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از منطقه قره باغ که از دهه 90 قرن گذشته میلادی در اشغال این کشور قرار دارد و احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان و تاکید دولت باکو بر مذاکره برای حل این مشکل با ایروان، موجب ایجاد اختلاف عمیق میان طرفین درگیری در قفقاز جنوبی شده است.
با وجود این که پس از درگیریهای ماه جولای گذشته، تنش میان دو طرف مناقشه به اوج رسیده بود و احتمال بروز جنگی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود داشت، میانجیگران بین‌المللی هیچ تلاش جدی برای جلوگیری از این وضعیت پیش آمده از خود نشان ندادند که در حال حاضر شاهد درگیری‌های نظامی فعلی هستیم .
«الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان چند روز پیش در دیدار نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور کشورهای قفقاز جنوبی درباره اوضاع نامطلوب حاکم در منطقه هشدار داده و ارمنستان را به ادامه خرابکاری‌ها و حاضر نبودن برای مذاکرات حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ و آماده شدن برای اقدامات نظامی جدید علیه جمهوری آذربایجان متهم کرده بود .(www.irna.ir/news/84056329)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها