خانه » همه » مذهبی » سلام ایا اگر کاری کنم که پدر و مادر ناراحت شوند باید از انها حلالیت بگیریم و حق الناس است؟

سلام ایا اگر کاری کنم که پدر و مادر ناراحت شوند باید از انها حلالیت بگیریم و حق الناس است؟

دوست گرامی. آنچه مهم است و عامل سعادت فرزندان محسوب می شود در ارتباط با والدین این است که ایشان از فرزندان خود راضی باشند و راه بدست آوردن رضایت ایشان از دیدگاه قرآن احسان و نیکوکاری در حق ایشان است. وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا؛ پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان کنید اگر یکى از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى . (سوره اسراء، آیه 23)
بنابراین در صورتی که فرزند خطایی مرتکب شده که باعث ناخشنودی ایشان فراهم آمده خوب است که با عذر خواهی و طلب حلالیت و احسان کردن سعی کند که رضایت ایشان را بدست آورد و بداند که رضایت الهی نیز در رضایت والدین است.
رضایت والدین در سرنوشت دنیای انسان باعث گشایش روزی، افزایش عمر و دفع مرگهای بد است. اگر پدر و مادر از انسان راضی باشند، نخستین هدیه ای که نصیب شخص می شود، حصول رضایت خداست و در مرحله بعد، این رضایت والدین نقش و تأثیر مثبت و سازنده ای در زندگی دنیوی داشته است.
استاد شهید مطهری به فرزندشان فرموده بودند: گهگاه که به اسرار وجودی خود و کارهایم می اندیشم، احساس می کنم که یکی از مسائلی که باعث خیر و برکت در زندگی ام شده و همواره عنایت و لطف الهی را شامل حال من کرده است، احترام و نیکی فراوان به والدین خود، بویژه در دوران پیری و هنگام بیماری کرده ام؛ چون تا آنجا که توانایی ام اجازه می داده، از نظر هزینه و مخارج زندگی به آنان کمک کرده ام. در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که فرمودند: دعاء الوالد لولده کدعاء النبی لاُمّته.( نهج الفصاحه، ح 1565) دعایی که پدر برای فرزند کند، همانند دعایی است که پیامبری برای امّت خود نماید. موفق باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد