خانه » همه » مذهبی » سلام علیکم. نامگذاری اسم «یاسین» برفرزند ، چه حکمی دارد ؟ آیا بخاطر قرانی بودن پسندیده نیست ؟چون عده ای میگویند در حدیثی معصوم علیه السلام نهی کرده اند .

دانلود کتاب های امتحان شده

سلام علیکم. نامگذاری اسم «یاسین» برفرزند ، چه حکمی دارد ؟ آیا بخاطر قرانی بودن پسندیده نیست ؟چون عده ای میگویند در حدیثی معصوم علیه السلام نهی کرده اند .

در باره نام گذاری فرزندان به اسم«یاسین» در بعضی از روایات مطالبی وارد شده که حاکی از عدم رضایت ائمه (علیهم السلام) از به کاربردن این نام روی افراد است مانند زیر در کتاب اصول کافی:عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ أَوْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ هَذَا مُحَمَّدٌ أُذِنَ لَهُمْ فِی التَّسْمِیَةِ بِهِ فَمَنْ أَذِنَ لَهُمْ فِی یس یَعْنِی التَّسْمِیَةَ وَ هُوَ اسْمُ النَّبِیِّ (ص).»امام صادق (ع) فرمود به مردم اجازه داده شده است که نام محمد را بر روی افراد بگذارند اما چه کسی به آنان اجازه داده است که نام “یاسین” را روی افراد بگذارند در حالی که این اسم پیامبر اسلام (ص) است.[1]البته این روایت به لحاظ سندی مرفوع بوده و فقها آن را معتبر ندانسته و به آن هم عمل ننموده اند.
بنابراین همانگونه که از روایت بالا فهمیده می شود نامگذاری به «محمد» در این روایت مرفوعه نهی نشده ولی نامگذاری به «یس» نهی شده است. در نتیجه هر چند سند این روایت داری اشکال بوده و مورد توجه و اعتبار فقها هم قرار نگرفته است اما عقل انسان حکم می کند که در چنین مواردی که محدویت و تنگنایی وجود ندارد با استفاده از اسامی زیبا و پر معنای بسیاری که وجود دارد، جانب احتیاط را رعایت کرده و از این اسم استفاده نکنیم.
البته در همین زمینه استفاتائاتی از مراجعه عظام تقلید هم شده که به طور کلی در این زمینه می‌گویند، گذاردن این نوع اسامی بر روی فرزندان به خودی خود اشکال ندارد، ولی بهتر است از اسامی دیگر استفاده شود.
[1]. الکلینی، أبو جعفر محمد بن یعقوب الکافی، ج 6، ص، 20، حدیث13 ، نشر دار الکتب الإسلامیة ،چاپ چهارم 1407 ه ق ، 8 جلدی.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها