خانه » همه » مذهبی » سلام چرا پیامبر به امثال ابوسفیان و عمروعاص و خالدبن ولید منصب مهم و بالایی داد اما امام علی به طلحه و زبیر منصبی نداد تا باعث اولین جنگ داخلی در میان مسلمین شود؟؟

دانلود کتاب های امتحان شده

سلام چرا پیامبر به امثال ابوسفیان و عمروعاص و خالدبن ولید منصب مهم و بالایی داد اما امام علی به طلحه و زبیر منصبی نداد تا باعث اولین جنگ داخلی در میان مسلمین شود؟؟

عمده تفاوت تصمیمات پیامبر(ص) با امام علی(ع) و کلا تصمیمات معصومین(ع) با یکدیگر به شرایط زندگانی و دوره زمانی آنها برمی‌گردد پیامبر اکرم(ص) در راس هرم اسلام و سال‌های اول طلوع خورشید هدایت اسلام عزیز است ولی ائمه دیگر در دوران تثبیت اسلام قرار دارند برخی دلایل آن:1- پیامبر از باب مولفه بین قلوبهم اسلام ابوسفیان را در فتح مکه در سال هشتم هجری پذیرفت و خانه ابوسفیان را خانه امن قرار داد .2- پیامبر در فتح مکه دنبال گسترش اسلام و عفو عمومی بودند، خطاب انتم الطلقاء پیامبر(ص) به ابوسفیان معروف است. (به معنی شما آزادشدگان هستید) .
3- ابوسفیان و و دیگران که از سران و بزرگان قبایل مختلف بودند در جایگاه شکست خرده‌گان و تازه مسلمانان هستند که توانایی مقابله با پیامبر(ص) را ندارند .
4- ابوسفیان و عمروعاص و خالدبن ولید اسلام آوردند و با پیامبر(ص) بیعت کردند و به دنبال آنها افراد زیادی مسلمان شدند، گرچه گاهی منافقانه عمل می‌کردند اما با حکومت اسلامی پیامبر(ص) مخالفت نکردند و جنگی را علیه اسلام و مسلمانان و پیامبر راه اندازی نکردند.

اما ماجرای طلحه و زبیر و جنگ جمل با فتح مکه بسیار متفاوت است، زیرا :
1- طلحه و زبیر از اصحاب بزرگ پیامبر(ص) و مسلمانان و مومنان با سابقه بودند نه افرادی نومسلمان یا تازه مسلمان .
2- آنها با خلافت خلفا 25 سال مخالفت کردند و با علی(ع) همراه شدند اما اکنون بخاطر دنیاطلبی ، حرص و زیاده‌طلبی با اصل حکومت علی(ع) و عدالت علی(ع) مشکل پیدا کردند.
3- علی(ع) بارها از طلحه و زبیر دعوت به همکاری کرد اما طلحه و زبیر نه تنها با علی(ع) همراهی و همکاری و بیعت نکردند که جنگ جمل را علیه علی(ع) راه اندازی کردند .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها