خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » سندرم صافی سر چگونه درمان می شود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

سندرم صافی سر چگونه درمان می شود؟

سؤال روز صد و هشتاد و هشتم تولد

سندرم صافی سر چگونه درمان می شود؟

به منظور درمان سندرم صافی سر بایستی نکاتی را رعایت نموده و تمریناتی را بر روی کودک انجام دهید که در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره شده است.


سندرم صافی سر چگونه درمان می شود؟
افرادی که وظیفه مراقبت از نوزاد را برعهده دارند، بایستی در هر شرایطی به منظور جلوگیری از بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) او را به پشت بخوابانند حتی با وجود آنکه  احتمال دارد با این کار نوزاد دچار سندرم صافی سر شود. عدم استفاده از صندلی مخصوص خودرو، صندلی ننویی و سایر وسایل این چنینی برای خواب قابل اعتمادتر بوده و همچنین به شما اطمینان می بخشد که نوزاد می تواند سر خود را آزادانه حرکت دهد.
 
بنابراین اگر سندرم صافی سر به علت نحوه خوابیدن کودک بوجود آمده باشد، در این صورت چه کاری از دست والدین برمی آید؟ یکی از راه های آسان برطرف نمودن این سندرم تغییر حالت قرار گیری نوزاد به هنگام خواب است، در آغوش گرفتن کودک و فراهم ساختن اوقات زیادی از زمان بیداری او بر روی شکم می تواند به رفع آن کمک کند. نکات زیر را امتحان کنید:
 
* کودک را در زمان بیداری بر روی شکم قرار داده و در این مدت او را تحت نظر داشته باشید. این کار مزایای زیر را به همراه دارد:
 
– به شکل گیری طبیعی پشت سر کمک می کند.
 
– کودک را تشویق به یادگیری و کشف دنیای اطراف خود می کند.
 
– به نوزادان کمک کرده ماهیچه های گردن خود را تقویت سازند و نحوه فشار آوردن دست خود بر روی زمین جهت بلند شدن از جای خود را بیاموزند. این کار به رشد و تکامل ماهیچه های مورد نیاز برای چهار دست و پا راه رفتن و نشستن کمک می کند.
 
* کودک را در حالتهای مختلفی در گهواره بخوابانید. نحوه قرار دادن کودک در گهواره را در نظر بگیرید. اکثر والدین راست دست نوزادان را در دست چپ خود به حالت خوابیده به آغوش کشیده و حمل می کنند و آنها را به گونه ای می خوابانند که سرشان به طرف چپ باشد. در این حالت قرار گیری، نوزاد باید به سمت راست بچرخد تا بتواند به اتاق نگاه کند. کودک را در گهواره قرار دهید تا او را ترغیب به چرخش فعال سر به ناحیه غیر صاف سر نمایید.
 
* در اکثر مواقع کودک خود را در آغوش بگیرید. زمان خوابیدن کودک به پشت یا زمانی که در جهت سطح صاف سر قرار دارد (مانند زمانی که در صندلی خودرو، کالسکه، صندلی ننویی و تاب گهواره ای یا محوطه بازی قرار دارد) را محدود سازید. به عنوان مثال چنانچه کودک شما بر روی صندلی خودرو به خواب رفته است، به هنگام رسیدن به خانه، به جای آنکه اجازه دهید در صندلی خواب خود را تمام کند، او را از صندلی بیرون بیاورید. کودک خود را مرتباً بلند کرده و در آغوش بگیرید، این کار باعث می شود فشار وارده از روی سر او برداشته شود.
 
* موقعیت قرار گیری سر هنگامی که کودک در خواب است را تغییر دهید. هنگامی که کودک به پشت خوابیده است، موقعیت قرار گیری سر او را (از چپ به راست و راست به چپ) تغییر دهید. حتی اگر کودک در طول شب به طور مرتب حرکت می کند، کودک را به گونه ای در گهواره قرار دهید که ناحیه گرد سر بر روی تشک و طرف صاف رو به بالا قرار داشته باشد.  جهت حفظ کودک در یک حالت قرار گیری از بالش یا وسایل دیگر استفاده نکنید. اکثر کودکانی که دچار سندرم صافی سر شده اند همچنین مبتلا به درجه ای تورتیکولیس یا کجی گردن هستند. بنابراین فیزیوتراپی و نوعی برنامه تمرینی خانگی معمولاً بخشی از درمان را تشکیل می دهند. فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی از جمله تمرینات کششی را به شما آموخته تا بر روی کودکتان انجام دهید. اکثر حرکات، کشش گردن به جهت مخالف را شامل می شود. با گذشت زمان ماهیچه های گردن طویل تر شده و گردن می تواند خود را صاف نگاه دارد. این تمرینات ساده هستند اما بایستی به درستی انجام شوند.
 
پرشک می تواند نوعی کلاه ایمنی را برای درمان سندرم صافی سر تجویز نماید. این کلاه به گونه ای طراحی شده است که ناحیه صاف سر را شل و ناحیه گرد را محکم می نماید. در این کلاه سر نمی تواند در ناحیه گرد سر رشد کند. بنابراین در قسمتی که صاف است رشد می نماید.
 
کلاه مخصوص این عارضه، سر را سریعتر از زمان رشد طبیعی گرد می سازد. با این حال به طور متوسط نوزادانی که از کلاه مخصوص استفاده می کنند و آندسته که استفاده نمی کنند پس از چند سال نتایج مشابهی خواهند داشت. با پزشک خود صحبت کنید که آیا این نوع کلاه می تواند به کودک شما کمک کند یا خیر.
 
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها