خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » سندروم آلفا گال، علت و علائم آن

دانلود کتاب های امتحان شده

سندروم آلفا گال، علت و علائم آن

سندروم آلفا گال، علت و علائم آن

سندرم آلفا گال نوعی حساسیت غذایی به گوشت قرمز و سایر محصولات تهیه شده از پستانداران است که اخیراً شناسایی شده‌است. در ایالات متحده این وضعیت بیشتر اوقات هنگامی شروع می‌شود که کنه تگزاسی (Lone Star) شخصی را گاز بگیرد.


سندروم آلفا گال، علت و علائم آن

سندرم آلفا گال 

سندرم آلفا گال (Alpha-gal syndrome) نوعی حساسیت غذایی به گوشت قرمز است که اخیراً شناسایی شده است. در ایالات متحده ، این وضعیت اغلب از زمانی شروع می شود که نیش کنه به نام لون استار، یک مولکول قند به نام آلفا گال را به بدن منتقل می کند. در برخی از افراد این مولکول قند وارد شده به بدن یک واکنش سیستم ایمنی در بدن فرد ایجاد می کند که بعداً در هنگام خوردن گوشت قرمز، واکنش های آلرژیک خفیف تا شدید به وجود می آید.

کنه لون استار (Lone star) عمدتاً در جنوب شرقی ایالات متحده یافت شده و بیشتر موارد مبتلا به سندرم آلفا گال در این ناحیه شناسایی می شوند. به نظر می رسد که این بیماری به مناطق دور دست تر مثل شمال و غرب آمریکا نیز در حال گسترش است زیرا این کنه ها همراه با گوزن ها در سرتاسر آمریکا در حال حرکت هستند. البته مواردی از ابتلا به بیماری سندرم آلفا گال در اروپا، استرالیا و آسیا نیز شناسایی شده که کنه ای به غیر از لون استار مسئول انتشار مولکول های آلفا گال بوده است.

اکنون محققان بر این باورند که برخی از افرادی که واکنش های آنافیلاکتیک مکرر و غیر قابل توضیح داشته و نتیجه انواع دیگر آزمایش های آلرژی برای آن ها منفی است، ممکن است دچار سندرم آلفا گال شده باشند. در حال حاضر هیچ درمانی به جز پرهیز از مصرف گوشت قرمز برای این افراد مبتلا وجود ندارد.1
 

علائم سندرم آلفا گال

علائم و نشانه‌های واکنش آلرژیک آلفا گال اغلب در مقایسه با سایر آلرژی‌های غذایی به تأخیر می‌افتد. اکثر واکنش‌ها به مواد حساسیت‌زای معمول غذایی -به عنوان مثال بادام‌زمینی یا صدف- در عرض چند دقیقه پس از مواجهه اتفاق می‌افتد.

در سندرم آلفا گال، واکنش‌ها معمولاً حدود سه تا شش ساعت پس از مواجهه ظاهر می‌شوند. گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، گوشت خوک یا گوشت بره، گوشت اندام‌ها و محصولات ساخته‌ شده از پستانداران، مانند ژلاتین یا محصولات لبنی، می‌توانند واکنش ایجاد کنند.

علائم و نشانه‌های سندرم آلفا گال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کهیر، خارش، پوسته‌پوسته شدن(اگزما)

تورم لب‌ها، صورت، زبان و گلو یا سایر اعضای بدن

خس‌خس سینه یا تنگی نفس

آبریزش بینی

درد معده، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ

عطسه کردن

سردرد

یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه کشنده که تنفس را محدود می‌کند(آنافیلاکسی)

پزشکان فکر می‌کنند تاخیر زمانی بین خوردن گوشت قرمز و ایجاد واکنش آلرژیک یکی از دلایل نادیده گرفته‌شدن این بیماری تا همین اواخر است. ارتباط احتمالی بین یک استیک در شام و کهیر در نیمه شب کاملاً مشخص نبود.2

سندروم آلفا گال، علت و علائم آن

علت سندرم آلفا گال

بیشتر افراد مبتلا به سندرم آلفا گال در ایالات متحده آمریکا زندگی کرده و هنگامی که کنه لون استار آن ها را نیش می زند دچار این بیماری می شوند. البته نیش انواع دیگر کنه نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود به همین خاطر بعضی از مبتلایان در کشورهای اروپایی، استرالیا و آسیا زندگی می کنند.
 

گزش کنه

اعتقاد بر این است که کنه های به وجود آورنده سندرم آلفا گال، ناقل مولکول های آلفا گالی هستند که از خون حیواناتی مثل گاوها و گوسفندان دریافت کرده اند. زمانی که این کنه ناقل یک انسان را می گزد، این آلفا گال ها از طریق کنه به انسان منتقل شده و در نتیجه فرد دچار سندرم آلفا گال خواهد شد.

به دلایل ناشناخته بدن برخی از افراد نسبت به این مولکول ها واکنش شدید ایمنی نشان داده و باعث می شود تا این افراد دیگر نتوانند گوشت قرمز مصرف کنند.

در صورتی که افراد مبتلا به سندرم آلفا گال از گوشت قرمز استفاده کنند، واکنش های متوسط تا شدید حساسیتی به سراغ آن ها خواهد آمد. همچنین افرادی که به این بیماری دچار می شوند ممکن است به مرور زمان علائم در آن ها شدت گرفته و بعد از مدتی واکنش های حساسیتی شدیدتری از خود بروز دهند.1
 

برای بیماری گال چه زمانی پزشک را ملاقات کنیم

اگر علائم آلرژی غذایی را بعد از خوردن غذا دارید – حتی چند ساعت بعد از خوردن گوشت قرمز که به عنوان علت احتمالی واکنش شما نشان می دهد، به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید و یا پزشکی که در تشخیص و درمان آلرژی تخصص دارد.

به خصوص اگر شما زندگی کنید یا زمانی را در فضای باز در جنوب شرقی ایالات متحده و یا در بخش های دیگر دنیا سپری کنید، که در آن سندرم آلفاگال در معرض وقوع است.در صورتی که علائم و نشانه های زیر را بروز دادید، به دنبال درمان پزشکی اورژانسی باشید، مانند:

سختی در تنفس

نبض ضعیف یا سریع

سرگیجه یا گیجی

عدم توانایی و ناتوانی در قورت دادن

قرمزی و گرمای بدن (قرمز شدن).3
 

عوامل خطر بیماری گال

پزشکان هنوز نمی دانند که چرا برخی از مردم پس از در معرض قرار گرفتن در برابر خطر ابتلا، به این بیماری مبتلا می شوند، و بعضی دیگر هرگز.این بیماری عمدتاً در جنوب شرقی آمریکا و بخش هایی از نیویورک، نیو جرسی و نیو انگلند رخ می دهد.اگر در این مناطق زندگی می کنید و یا زمانی را در این مناطق سپری کردید، در این موارد در خطر بیشتری قرار می گیرید: 

گذراندن زمان زیاد در فضای باز

داشتن تجربه زیاد از گاز کنه ها

داشتن تعدادی از مشکلات از جمله عدم تحمل سیستم ماستوسیتوسیس 

در 20 تا 30 سال گذشته، این کنه ها به تعداد زیادی در شمال ایالت مین و در غرب تگزاس و در ایالت تگزاس در آمریکا پیدا شده است.سندروم آلفا گال نیز می تواند در بخش های دیگر جهان نظیر اروپا، استرالیا و بخش هایی از آسیا رخ دهد، که در آن ها گاز گرفتن از انواع خاصی از کنه نیز به نظر می رسد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.3

سندروم آلفا گال، علت و علائم آن

درمان سندرم آلفا گال

مانند تمامی حساسیت های غذایی دیگر، سندرم آلفا گال نیز با محدودیت های غذایی قابل درمان خواهد بود. به همین خاطر همیشه در هنگام خرید مواد غذایی محتویات داخل محصول را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که از گوشت قرمز یا مواد گوشتی در داخل آن استفاده نشده باشد.

بهتر است از پزشک معالج خود بخواهید تا لیست مواد غذایی که باید در رژیم غذایی خود از آن پرهیز کنید را در اختیار شما قرار دهد. زیرا نام برخی از طعم کننده ها و عصاره های گوشتی متفاوت است. حتی باعث می شود تا شناخت آن ها به عنوان مواد غذایی با پایه گوشت کار دشواری باشد.

هنگام غذا خوردن در رستوران ها و دورهمی ها نیز باید بیشتر احتیاط کنید. بسیاری از مردم هیچ اطلاعی در مورد این حساسیت نداشته و حتی تصور این را نمی کنند که کسی ممکن است به گوشت حساسیت داشته باشد. در صورتی که احتمال می دهید یک ماده غذایی ممکن است باعث بروز حساسیت در شما شود، بهتر است اصلاً آن را امتحان نکنید.

اما در صورتی که دچار واکنش حساسیتی شدیدی شده باشید باید سریعاً به اورژانس مراجعه کرده و تزریق اپی نفرین داشته باشید. البته پزشک ممکن است سرنگ مخفی را روی بدن فرد نصب کند که در صورت فشار دادن یک دکمه مقدار مشخصی از اپی نفرین وارد جریان خون فرد شود. بهتر است در این مورد با پزشک معالج خود صحبت کنید.

علائم سندرم آلفا گال ممکن است به مرور زمان کاهش یافته یا به کلی ناپدید شوند. حتی بعضی از افراد مبتلا بعد از گذشت 1 تا 2 سال از این بیماری قادر خواهند بود تا مجدداً گوشت قرمز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.virtualdr.ir
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها