خانه » همه » مذهبی » سکولاریزم، آفت کشتزار انسان در عصر غیبت

سکولاریزم، آفت کشتزار انسان در عصر غیبت


سکولاریزم، آفت کشتزار انسان در عصر غیبت

۱۳۹۳/۱۲/۰۶


۸۴ بازدید

شفیعی سروستانی:

سکولاریزم، آفت کشتزار انسان در عصر غیبت

خبرگزاری شبستان: مدیر موسسه موعود با بیان اینکه در عصر حاضر، سکولاریزم، همان شرک و کفر نهادینه شده در تمدّن امروزی است، گفت: در عصر حاضر انسان در خدمت پول و مدرنیته است. جای آنکه پول و مدرنیته در خدمت انسان باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، هشتاد و نهمین و آخرین نشست موسسه موعود در سال ۹۳ با عنوان “روزهای نشان شده و دنیای قشنگ نو” با سخنرانی اسماعیل شفیعی سروستانی پنجشنبه ۳۰ بهمن برگزار شد.

شفیعی سروستانی:

سکولاریزم، آفت کشتزار انسان در عصر غیبت

خبرگزاری شبستان: مدیر موسسه موعود با بیان اینکه در عصر حاضر، سکولاریزم، همان شرک و کفر نهادینه شده در تمدّن امروزی است، گفت: در عصر حاضر انسان در خدمت پول و مدرنیته است. جای آنکه پول و مدرنیته در خدمت انسان باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان، هشتاد و نهمین و آخرین نشست موسسه موعود در سال 93 با عنوان “روزهای نشان شده و دنیای قشنگ نو” با سخنرانی اسماعیل شفیعی سروستانی پنجشنبه 30 بهمن برگزار شد.

مدیر موسسه موعود در ابتدای سخنان خود انگیزه خود را از بیان موضوع، مشاهده حرمت شکنی های بسیار در ایّام مقدّس دانست.

وی با اشاره به روزه خواری های متعدّد در ماه مبارک رمضان و عدم رعایت حرمت و عظمت ماه شعبان المعظّم، به عنوان نمونه های نادیده گرفتن ایّام مقدّس، مقدّمه ی بحث خود را با این سخن آغاز کردند که “گویا تقدّس زدایی از زمان و مکان های مقدّسی که خداوند حفظ و پاسداری از ارزش آن را به عهده ما گذاشته است، تبدیل به یک رسم و سنّت شده است”.

همه ما “آیت الله” هستیم

شفیعی سروستانی در ابتدای سخنرانی، گفت: هر چیز دیدنی (ازجمله انسان، حیوانات، گیاهان و…) و هر چیز نادیدنی (ازجمله جنّ، روح، ملک و ملکوتیان) که در آسمان و زمین منتشر شده اند، مخلوق خداوند هستند و همه ی آنها «آیه» اند.

چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست

عالم همه مخلوق خدا هست و خدا نیست

وی ادامه داد: در عین حالی که همه ی موجودات، مخلوق خداوند هستند، آیه، کلمه، سنّت و انگشت اشاره اند. به یک سوی: همگی با هم، یک عبارت را بیان می کنند که یکی هست و هیچ نیست جز او، وحده لا اله الّا هو. از این رو، همه ی مخلوقات خداوند، واعظ و ذاکرند. و چون جملگی واعظ و ذاکرند، می توان از آنها بسیاری چیزها را آموخت. از آنجایی که هر چیزی که در جهان موجود است، آیه است؛ قرآن کریم هم آیه است. امّا قرآن از بزرگترین آیات است و درباره ی آن آمده است: «وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْکِرُون ؛ و این ذکر است. مبارک نازل شده از سوی او پس آیا شما انکارش می کنید؟!»

مدیر موسسه موعود گفت: بنابراین همه ی موجودات ذاکر و واعظند. به قول امیرمؤمنان علی(ع)، “ستایش خدایی را که با خَلقش بر خَلقش تجلّی کرده است.”موجوداتی که باید تذکر بگیرد، انسان ها و اجنّه هستند؛ چرا که ملائکه مجرّد و بی نیاز از مواعظ و حیوانات، فاقد عقل هستند؛ بنابراین انسان تنها موجود دو ساحتی (مادّه و روح) است که می بایست با قوّه ی عقل از مخلوقات خداوند، وعظ بگیرد و متذکّر شود.”

شفیعی سروستانی در ادامه سخنانش تأکید کرد: آیات رتبه بندی و درجه بندی دارند و از آیات خُرد و کوچک در هستی وجود دارد تا آیت عظیم خداوند، حضرت آیه الله العظمی، امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب(ع).

آیات تقدیس شده و تجلّیات نورانی

وی با اشاره به اینکه برخی موجودات و مخلوقات ازسوی خداوند مقدّس و منزّه شده اند، تأکیدکرد: هیچ موجودی فی نفسه قدسی نیست و موجود مقدّس می بایست دارای تعالی و عظمت باشد که قدسی شود و تقدس بخشی به موجودات صرفاً مخصوص خداوند متعال است و فقط باید ازسوی خدای عزّوجلّ صورت پذیرد. وی مخلوقات تقدّس یافته را در ۵ دسته تقسیم بندی کرد: اماکن مقدّس، زمان‌های مقدّس، اشیاء مقدّس، اعمال مقدّس، قدّیسین (انسان های مقدّس).

1. تقدّس یافته ها باعث تقویت احساس دینی و ازدیاد تقوی می شوند؛

2. تقدّس یافته ها، هر یک به نحوی تجلّی گاه ملکوتند؛

3. تقدّس یافته ها تسهیل کننده ارتباط معنوی با عوالم قدسی اند؛

4. تقدّس یافته ها باعث تقرّب به خداوند متعال و کسب کمالات روحانی اند؛

5. تقدّس یافته ها مبارک یافته از سوی خداوند و لاجرم برکت زایند؛

6. تقدّس یافته ها باعث خضوع و خشوع و ظهور خشیّت در قلب مؤمنانند؛

7. تقدّس یافته ها باعث ازدیاد شوق و طلب برای نیل به امر قدسی می ‌شوند؛

8. تقدّس یافته ها دروازدة ورود به ملکوت و آمد و شد ملکوتی اند؛

9. تقدّس یافته ها باعث تجربه قدرت الهی، (شفای بیمار، نجات گرفتاران، بخشش گناهان، عافیت، و…) اند؛

10. تقدّس یافته ها و اعمال و آداب مقرّر شده برای آنها باعث تداوم سنن الهی در عرصه تاریخند؛

11. تقدّس یافته ها باعث ماندگاری شرایع و سنن ممدوح آسمانی در میان نسل ‌ها هستند؛

12. تقدّس یافته ها باعث مصونیت و امنیّت مؤمنان در برابر جنود خبیث شیطانی و نادیدنی ‌اند؛

13. تقدّس یافته ها باعث پیوند نسل ها به نقشه کلّی الهی در ارسال انبیا و اوصیا و انزال کتب آسمانی اند؛

14. تقدّس یافته ها باعث تخفیف و تضعیف طرح های دشمنان انسان و ادیان هستند؛

15. تقدّس یافته ها باعث ماندگاری شعائر الهی و مذهبی اند؛

آیات نشان شده و مقدّس

مدیر مسئول مؤسسه موعود عصر(ع) در ادامه سخنرانی به معرفی مصادیق مقدّس و نشان شده ازسوی خداوند پرداخت و بااشاره به «اماکن مقدّس» یادآوری کرد: چگونه با ورود به صحن حرم‌های مقدّس، قلب ناخوداگاه آرام می شود و علّت آن را پاکی این اماکن از موجودات شیطانی و پلید و حضور موجودات ملکوتی دانست. سخنران در ادامه، والاترین زمین ها را با استناد به روایات، سرزمین مکّه و کربلا و برترین اماکن را مساجد و در میان مساجد، مسجدالحرام، مسجدالاقصی و مسجد کوفه معرفی کرد.

شفیعی سروستانی خاطرنشان کرد: «زمان هاى مقدّس» نزد مسلمانان از احترام و تکریم برخوردارند. روز جمعه، روز بعثت پیامبر اکرم(ص)، ایام ولادت ائمّه اطهار(ع)، اعیادى همچون عید قربان و عید فطر و غدیر، ایام ماه رمضان، ایّام اعتکاف و ایّام برگزارى مراسم حج ازجمله این زمان هاست.

وی «نوشته هاى مقدّس»، به خصوص در ادیان بزرگ و ادیان توحیدى، را از نوشته هایی دانست که بیش ترین تقدس را دارند و شامل آثار مکتوب انبیا، زهّاد، مقدّسان و اوصیاى آنها مى شود. «انجیل» و «تورات» به عنوان کتب مقدّس مسیحیان و یهودیان، «قرآن»، کتاب مقدس مسلمانان و «اوستا»، کتاب مقدس زرتشتیان محسوب مى شود.

مدیر موسسه موعود گفت: «مناسک و شعائرمذهبی ازجمله امور و «اعمال مقدّس» است. مناسک حج، نماز، مراسم خطبه خوانى در ایام ولادت معصومان(ع) و مراسم عزادارى آنان همچون زنجیرزنى، سینه زنى، روضه خوانى و مناجات ها، بوسیدن قبور ائمّه(ع) و زیارت گاه هاى آنها، تقدیم هدایا به زیارتگاه ها و مشاهد مشرّفه، قربانى کردن، عقیقه کردن، احرام بستن، سعى بین صفا و مروه، غسل و مانند آن همگى ازجمله اعمالى است که نزد مسلمانان از احترام و قداست خاصّى برخوردار است.»

همچنین شفیعی سروستانی انبیاء و اوصیاء و در رأس آنها حضرت نبیّ اکرم(ص) و سایر ائمّه معصومان(ع) را در شمار «قدّیسین» و «انسان های مقدّس» معرفی کرد.

هتک حرمت، ممنوع

وی با استناد به آیات قرآن کریم و روایات تأکیدکرد: هتک حرمت مقدّسات، ازجمله: بی توجّهی نسبت به مناسک و زمان ها و مکان های مقدّس، اهانت به این مقدّسات و کناره گیری از آنها الحاد را به دنبال می آورد و انسان هتّاک را از دین خارج می سازد و به وادی کفر وارد می کند.

پژوهشگر فرهنگی با استناد به یک آیه و روایت، گناهان را از انواع هتک حرمت و عامل نزول بلا و قطع روزی و برکت دانست.

مدیر موسسه موعود با استفاده از روایت امام سجّاد(ع)، آثار و عواقب انواع گناه را برشمرد و در ادامه به بیان مصادیق این گناهان پرداخت:

الف) گناهانی که نعمت ها را تغییر می دهد؛

ب) گناهانی که پشیمانی می آورد؛

ج) گناهانی که روزی و قسمت را تغییر می دهد؛

د) گناهانی که پرده‌های عصمت را می درد؛

هـ) گناهانی که بلاها را نازل می‌کند؛

و) گناهانی که باعث نازل شدن نقمت و عذاب می‌شود؛

ز)گناهانی که عمر را کوتاه می‌کند؛

ح)گناهانی که هوا را تاریک می‌کند؛

ط) گناهانی که باعث آبروبری و کنار رفتن پرده ها می‌شود؛

ک) گناهانی که دعا را حبس می‌کند؛

ل) گناهانی که مانع باریدن باران می‌شود.

سکولاریزم، آفت افتاده بر کشتزار انسان حاضر و عصر معاصر

شفیعی سروستانی با اشاره به اینکه در عصر حاضر، سکولاریزم، همان شرک و کفر نهادینه شده در تمدّن و فرهنگ امروزی است، بیان کرد: در عصر حاضر انسان در خدمت پول و مدرنیته است. به جای آنکه پول و مدرنیته در خدمت انسان باشد.

وی با اشاره به اثرات مدنیزاسیون در زندگی و تفکّرات انسان ها، گفت: یکی از مؤلفه های اصلی مدرنیته و مدرنیزاسیون، گرایش سکولاریستی به عالم است. یعنی اصالت یافتن دنیا. در تعاریف، واژه ی سکولاریزه به معنای دنیوی کردن، این جهانی و غیر دینی کردن و در مقابلِ واژه قدسی، اخروی، آن جهانی و دینی است. به عبارت دیگر سکولاریسم تقدّس زدایی سازمان یافته، نهادینه شده و عمومی است که به صورت فرهنگ و تمدّن درآمده است.

مدیر موسسه موعود ادامه داد: در حوزه تفکری و تمدنی سکولار، بشر، آسمان، زمین و دریا را برای قدرت یافتن، تاراج می کند. در این تصرّف و سلطه و سلطنت، انسان مدرن، هیچ شریعتی را مراعات نمی کند و هیچ حرمتی را پاس نمی دارد و هیچ مقدّسی را ارج نمی نهد. این، ایدئولوژی انسان عصر مدرن است؛ چه در شرق و چه در غرب.

شفیعی سروستانی اظهارداشت: ساکنان دنیای قشنگ نو، همگی، چون محصولات صنعتی، از خطّ تولید کارخانه خارج شده اند. هر یک کپی برابر اصل، همه مثل هم، همه چونان روبات بی روح، بی احساس، بی ذوق. زنجیر شده در برنامه ای و قالبی از پیش طرّاحی شده و همگی در چرخة بزرگی، مشغول تولید و مصرف. در فرادست. ساکنان دنیای قشنگ نو، هیچ امر مقدّسی معنا ندارد و هیچ حریمی که حفاظت از آن را در تکلیف خویش بشناسند.

شایان ذکر است،‌ در حاشیه این نشست، علاوه بر برپایی نمایشگاه آثار موسسه موعود، برنامه های کوتاهی نیز مناسب با اختتامیه ی نشست ها در سال 93 اجرا شد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد