خانه » همه » مذهبی » سکینه و رقیه

سکینه و رقیه


سکینه و رقیه

۱۳۹۸/۰۷/۰۴


۵۶۳ بازدید

لطفا بفرمایید مادر حضرت سکینه و رقیه چه نام داشتند و ایا در کربلا این مادرها حضور داشتند ؟ این دختران امام حسین (ع) در واقعه کربلا چند ساله بودند؟

1- مادر حضرت سکینه سلام الله علیهارباب و در کربلا حضور داشت .(همه منابع )حضرت سکینه سلام الله علیهادرکربلا چهارده سال داشت چون در سال 117 و در هفتادسالگی وفات یافتند . (تاریخ و اماکن سیاحتی و زیارتی سوریه ص133 ،نوشته علی اصغر قائدان،نشر مشعر،چاپ سوم )حادثه کربلا در 61 روی داد، 61 را از 117 کم کن، می شود 56 ، بعد 56 را از 70 کم کن می ماند 14 .
2- مادر حضرت رقیه
بر اساس نوشته های بعضی کتاب های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه سلام الله علیها، امّ اسحاق است که پیش تر همسر امام حسن مجتبی (علیه السلام) بود و پس از شهادت ایشان، به عقد امام حسین (علیه السلام) درآمد.[1] مادر حضرت رقیه(علیهاالسلام) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می آید. بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.[2] 
نام مادر حضرت رقیه در بعضی کتاب ها، ام جعفر قضاعیّه آمده است، ولی دلیل محکمی در این باره در دست نیست. هم چنین نویسنده معالی السبطین، مادر حضرت رقیه (علیهاالسلام) را شاه زنان؛ دختر یزدگرد سوم پادشاه ایرانی، معرفی می کند که در حمله مسلمانان به ایران اسیر شده بود. وی به ازدواج امام حسین (علیه السلام) درآمد و مادر گرامی حضرت امام سجاد (علیه السلام) نیز به شمار می آید.[3] 
اطلاعات در باره مادر رقیه کم است و معلوم نیست که در کربلا حاضر بود یا نه.
حضرت رقیه چهار سال داشت (کامل بهائی و منتهی الآمال این را دارند )
پی نوشت: 
[1] . ـ الاربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمة، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، بی تا، ج2، ص216 ؛ الطبرسی، اعلام الوری بأعلام الهدی، بیروت، دار المعرفة، 1399 ه .ق، ص251. 
[2] . مفید، الارشاد، تهران، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم، 1378 ه . ش، ج2، ص200، اعلام الوری، ص251. 
[3] . حایری، معالی السبطین، قم، منشورات الرضی، 1363 ه . ش، ج2، ص214.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد