خانه » همه » مذهبی » شروع به بهره‌مندی

شروع به بهره‌مندی


شروع به بهره‌مندی

۱۳۹۵/۱۲/۰۲


۱۵۶ بازدید

من دانشجویی هستم. قصد دارم از قرآن بهره ببرم؛ اما سوالاتی برایم ایجاد شده است، خواهش می‌کنم، پاسخ دهید. آیا من می‌توانم به تنهایی قرآن را قرائت کنم و در آیات آن تدبّر کنم، بدون اینکه تفسیر به رأی بشود یا برداشت اشتباه کنم، یا اگر این هم اتفاق بیفتد ایرادی نداشته و من مسئول نیستم؟

یقین بدانید اگر بر عزم، اراده و تصمیم خود باشید و راه را اصولی طی کنید، إن شاء الله به بهره ها و ثمرات زیادی که هدف از نزول قرآن عزیز هست، دست خواهید یافت.

قرائت و تلاوت، ترجمه، تفسیر، تفکر، تدبر و … در قرآن مراتبی از بهره‌مندی هستند که نیاز به آموزش دارند و بدون استاد و تمرین، به دست نمی‌آیند.

بعد از آشنایی و تسلط بر مراحل مذکور، قرائت و تلاوت، ترجمه، تدبر قرآن و … چه به صورت فردی و چه به صورت غیر آن مطلوب قرآن و اولیاء معصوم(ع) است[ اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب ثواب قراة القرآن» حدیث6 و فاطر29 , ]. و اصولاً قرآن همان‌طور که از نام آن پیدا است برای خواندن همراه تدبر، فهمیدن و عمل کردن نازل شده است[ اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب قرآة القرآن فی المصحف» احادیث 1 ،3، 5].

تفسیر به رأی آیات قرآن یا تحمیل رأی به آن که از آن نهی شده، زمانی اتفاق می‌افتد که به تفسیر و اصول و قواعد آن آشنا نبوده و یا در صورت آشنائی طبق میل فردی عمل شود[ تفسیر به رأی و عواقب آن1و2، آیت الله مکارم روزنامه کیهان]. در صورت تفسیر به رأی یا تحمیل رأی بر قرآن و تنبّه و آگاهی از آن، باید توبه کرد[ تفسیر به رأی و عواقب آن1و2، آیت الله مکارم روزنامه کیهان.] و جبران نمود و گرنه موجب انحراف و ضلالت خواهد بود و عذاب دردناک الهی را در پی دارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد