خانه » همه » مذهبی » شهادت آسیه

شهادت آسیه

در سفینه البحار ماده اسی چنین آمده است :
فرعون دستور داد آسیه را به میخ کشیدند و در برابر آفتاب قرار دادند و بعدا دستور داد سنگ بزرگی را بر او بزنند تا کشته شود.
شما می توانی به این معتقد باشی اشکالی ندارد .
آیه الله مکارم هم چنین دارد :
هنگامی که آسیه، همسر فرعون معجزه موسی(ع) را در مقابل ساحران در روز مبارزه معروف آنها مشاهده کرد، اعماق قلبش به نور ایمان روشن شد، و از همان لحظه به موسی ایمان آورد . او پیوسته ایمان خود را مکتوم می داشت، ولی ایمان و عشق به خدا چیزی نیست که بتوان آنرا همیشه کتمان کرد، هنگامی که فرعون از ایمان او با خبر شد بارها او را نهی کرد و اصرار داشت که دست از آئین موسی(ع) بردارد و خدای او را رها کند، ولی این زن تسلیم خواسته فرعون نشد.
سرانجام فرعون دستور داد دست و پاهایش را با میخها بسته، در زیر آفتاب سوزان قرار دهند و سنگ عظیمی بر سینه او بیفکنند . هنگامی که آسیه آخرین لحظه های عمر خود را می گذارند دعایش این بود «پروردگارا! برای من خانه ای در بهشت در جوار خودت بنا کن و مرا از فرعون و اعمالش رهائی بخش و مرا از این قوم ظالم نجات ده»!
خداوند نیز دعای این زن مؤمن پاکباز فداکار را اجابت فرمود و او را در کنار بهترین زنان جهان مانند مریم قرار داد.
جالب اینکه همسر فرعون با این سخن، کاخ عظیم فرعون را تحقیر می کند و آن را در برابر خانه ای در جوار رحمت خدا به هیچ می شمرد، و به این وسیله به آنها که او را نصیحت می کردند که اینهمه امکانات چشمگیری که از طریق «ملکه مصر بودن» در اختیار او است با ایمان به مرد شبانی همچون موسی از دست نده! پاسخ می گوید.
مسلماً زرق و برق و جلال و جبروتی برتر از دستگاه فرعونی وجود نداشت، همانطور که فشار و شکنجه، آن زن مؤمن را به زانو در نیاورد و همچنان به راه خود در مسیر رضای خدا ادامه داد تا جان خویش را در راه معشوق حقیقی فدا کرد. (قصه های قرآن، حضرت آیت الله مکارم شیرازی)
در مورد تناقضات اخبار تاریخی به این نکته توجه کنید که می توانید از مجموع آن دو ، حقیقت مشترکی را به دست آورید و به آن معتقد شوید و یا به هیچکدام معتقد نباشید مگر آن که مساله مساله اساسی باشد که در این صورت باید بررسی به عمل آورد . این که آسیه چگونه به شهادت رسید مهم نیست بلکه مهم خود شهادت است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد