خانه » همه » مذهبی » شهدای کربلا

شهدای کربلا


شهدای کربلا

۱۳۹۸/۱۱/۱۲


۶۴۴ بازدید

سلام من در فضای مجازی دیدم که شبهه ای برای روز عاشورا ایجاد کرده بودند و نوشته بودند که امام حسین۷۲ یار داشت که به صورت تکی به میدان میرفتند اگر هر کدام نیز حد اقل نیم ساعت در میدان جنگیده باشند باید حد اقل ۳۶ ساعت این نبرد ادامه داشته بود اما عاشورا حد اکثر در دوازده ساعت اتفاق افتاده است

لطفا پاسخ این شبهه را میدهید

روز عاشورا دو بار حمله عمومی صورت گرفت و بیشتر یاران امام در این دو حمله به شهادت رسیدند . مثلا در حمله اول چهل نفر شهید شدند . (بحار الانوار ج 45 ص 64سطر 8 ) بقیه هم در حمله دوم به شهادت رسیدند . جنگ انفرادی در زمانی بود که نظام سپاه امام از هم پاشید و در آن زمان چاره ای جز جنگ انفرادی نبود . حمله اول و دوم بر اساس اصول جنگی بود ، مقدمه ، قلب ،میمنه، میسره و موخره داشت ولی پس از اینکه تعداد زیادی به شهادت رسیدن ، لشکر از هم پاشید .
امام حسین ع صبح روز عاشورا، بعد از ادای نماز صبح، لشکر خویش را که متشکّل از 32 نفر سواره و40 نفر پیاده بود،[1] چنین آراست:
زُهَیرْ بن‌قَیْن را بر جناح راست (میمنه) و حبیب بن‌مُظاهِر را بر جناح چپ (میسره) گماشت. پرچم را به برادرش عبّاس بن‌علی ع سپرد و خیمه‌گاه را پشت سر قرار داد… .[2]عمر بن‌سعد نیز بعد از نماز به آرایش جنگی لشکر خویش پرداخت و پرچم را به دست غلام خویش «دُرَیْد»[3] داد و خود در قلب لشکر قرار گرفت.[4]
پاورقی
1]. بَلاذُری، انساب الاشراف، ج3، ص395؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج5، ص422؛ شیخ مفید،الارشاد،ج2، ص 95.
[2]. طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج 5، ص422؛ شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 95؛ بَلاذُری، انساب الاشراف، ج 3، ص 395.
[3]. در انساب الاشراف (ج3، ص 395) و الارشاد، (ج 2، ص 96) و الکامل فی التاریخ، (ج 2، ص 561) نام او «دُرَیْد» ذکر شده است.
[4]. خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج 2، ص 4.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد