خانه » همه » مذهبی » شوخی و مسخره کردن دیگران

دانلود کتاب های امتحان شده

شوخی و مسخره کردن دیگران


شوخی و مسخره کردن دیگران

۱۳۹۷/۱۲/۱۴


۶۸۶۵ بازدید

من یک سالی میشه نامزدی کردم (عقدهستم)وچنتادوست دارم ک اونها هم نامزدی هستن بعضی وقتا ک بادوستام به همراه نامزدهاشون میریم گردش دورهم ک جمع میشیم باهم شوخی هایی میکنن این شوخی هارامابیشترجنبه مسخره همدیگ داره وخیلی مناسب نیست من خیلی دلم میخادهمراهشون باشم ولی نمیدونم آیااشکال داره یانه؟

پرسشگر گرامی ، به نکات زیر توجه نمایید :
پاسخ اجمالی
اگر این شوخی ها که همراه با مسخره کردن است ، موجب ناراحتی و اذیت کسی شود ، اگر آن شخص حضور داشته باشد مصداق مسخره کردن و اذیت مومن است و اگر آن شخص حضور نداشته باشد هم مسخره کردن است و هم غیبت و این دو گناه بوده و حق الناس هستند .
شرایط توبه و جبران در «حق الناس» سنگین تر از توبه در «حق الله» است و این گناه, یعنی تجاوز به حقوق دیگران ، توبه در حقیقت پشیمان شدن از گناه و بازگشتن از راهی است که انسان در گذشته بر خلاف رضای پروردگار رفته است . توبه حقیقی نیز همان توبه نصوح است؛ یعنی توبه و پشیمانی بدون بازگشت. اگر کسی احساس کند که واقعا از گذشته خود نادم و پشیمان گشته و راه خود را به سوی خداوند عوض کرده، باید بداند که اهل توبه واقعی است و اینچنین توبه ای هرگز رد نمی شود.
در حق الناسی مانند مسخره کردن و غیبت احتیاط مستحب است ( بهتراست ) رضایت طرف مقابل را به دست آورد و از او حلالیت طلبید ، اما در صورتی که امکان این کار نیست و آن شخص در دسترس نیست یا اگر به خود شخص بگویید باعث مفسده می شود و امکان برخورد هست، ، طلب بخشش از خداوند و انجام خیرات از طرف او کافی است .
1. برای او دعا کنید، طلب مغفرت وآمرزش گناهان ایشان را داشته باشید.
2. ازطرف او صدقه بدهید وانفاق مالی کنید.
3. ازطرف او به زیارت بروید.
4. در غیاب و یا حضور از آبروی اودفاع کنید .
5. هرکار خیری که ممکن است برای او سود دنیوی ویا اُخروی داشته باشد انجام دهید.
پاسخ تفصیلی
الف ) استهزاء و مسخره کردن
استهزاء این است که آدمى گفتار یا کردار یا صفات و خلقت مردم را به قول یا به فعل یا به ایماء و اشاره طورى نقل و حکایت و بازگو کند که سبب خنده دیگران شود.
البتّه این عمل از ایذاء و تحقیر و آگاهانیدن بر عیوب و نقائص مردم خالى نیست، و اگر این کار در حضور شخص مورد استهزاء نباشد، متضمّن غیبت نیز خواهد بود.
ب ) شوخی کردن در اسلام
شوخی کردن وشوخ طبعی یکی از خصلت های زیبای انسان است که به ایجاد نشاط وشادابی در زندگی منجر می شود واین روحیه را در خانواده ودوستان سرایت می دهد این روحیه خوب باعث محکم شدن روابط بین دوستان وآشنایان می شود ومریضی وناراحتی را از انسان دور می کند که آثار خوب آن در جسم و روح انسان قابل توجه است اما این خصلت زیبا مانندتمامی خصلت ها نیاز به رعایت اعتدال میانه روی ورعایت بعضی خطوط قرمز دارد که باعث توهبن به حرمت افراد نشود.پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید من مزاح وشوخی می کنم ولی در شوخی کردن جز سخن حق گفتن ، سخنی نمی گویم (کنزالعمال ج 3)
ج ) بعضی از آداب شوخی
در شوخی کردن موارد زیر باید رعایت شود :
1- ارزش آبرو وحرمت مومن
انسان باید نهایت دقت را داشته باشد که در شوخی کردن به فردی توهین نشود یا آبرو وشخصیتش مورد هجمه قرار نگیرد یکی از مهم ترین وظایف مسلمانان در تعامل با یکدیگر حففظ آبرو وحرمت است چرا که دستورات اسلام بر پایه احترام متقابل واخلاق نیکو داشتن بنا شده است واگر کسی حریم آبروی دیگری را حفظ نکند وبه او بی احترامی کند زمینه را برای بی احترامی به خود فراهم کرده استت واین امر باعث بروز مشکلات فراوانی در جامعه می شود از پیامبر اسلام روایت شده که فرمود:(مرحبا به تو خانه خدا(کعبه) که چقدر با عظمتی واحترام تو نزد خداوند چه بسیار است به خدا قسم احترام مومن از احترام به تو هم بالاتر است زیرا خداوند نسبت به تو یک نوع تجاوز را حرام کرده است اما نسبت به مومن سه چیز را حرام دانسته است تجاوز به مال، تعرض به خون وآبروی مومن وگمان بد بردن به او
2- در شوخی کردن مواظب باشید که مرتکب گناه کبیره دروغ نشوید
گاهی دیده شده افرادی برای خنداندن دیگران به دروغ متوسل شده اند که کاری زشت واز آفات زبان است پیامبر بزرگوار اسلام می فرماید: بزرگ ترین خودنمایی ها دروغ گویی است .
3- غیبت
گاهی دیده شده در جمع افرادی برای خنداندن دیگران مرتکب غیبت قومی شدن مثلا لطیفه ای را به قومیتی نسبت داده است و….
پیامبر صلى الله علیه و آله:
أَتَدرونَ مَا الغیبَةُ؟ قالوا: اَللّه وَرَسولُهُ أَعلَمُ، قالَ: ذِکرُکَ أَخاکَ بِما یَکرَهُ قیلَ: أَرَأَیتَ إِن کانَ فى أَخى ما أَقولُ؟ قالَ: إِن کانَ فیهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغتَبتُهُ وَإِن لَم یَکُن فیهِ ما تَقولُ فَقَد بَهَتَّهُ؛
آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: این که از برادرت چیزى بگویى که دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گویى در او باشد، غیبتش کرده اى و اگر آنچه مى گویى در او نباشد، به او تهمت زده اى.((الترغیب و الترهیب، ج3، ص515، ح31)
4- مسخره کردن
شوخی کردن با مسخره کردن افراد تفاوت زیادی دارد ، امام سجاد می فرماید: وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم ؛
گناهانى که باعث نزول عذاب مى شوند، عبارت اند از: ستم کردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره کردن آنان.(معانى الاخبار ،ص 270)
به طور کلی در شوخی ها باید گناه نباشد و شخصیت افراد مورد هجمه قرار نگیرد اگر بتوانید روحیه شوخ طبعی در دورهمی خودتان را حفظ کنید وموارد بالا را هم رعایت کنید حتما دیگران در کنار شما شاد خواهند بود واز شما دلگیر نخواهند شد.
د ) آثار و عواقب مسخره کردن
قبل از آنکه روش درمان عملی این رذیله را برای شما بگویم، باید به عواقب این گناه و بزرگی آن بیشتر آگاه شوید و از این کار، کاملا نفرت پیدا کنید و بر ترک مسخره‌ی دیگران عزم جدی کنید.
1 . غفلت و بى تفاوتى
غفلت و بى تفاوتى و از دست دادن احساس مسئولیت و از دست دادن دوستان است. افرادى که به این بیمارى دچار مى شوند قهرا از ذکر خدا غافل شده و از عبادت پروردگار لذت نمى برند، یعنى در عبادت حضور قلب ندارند و با اکراه و بى میلى با آن روبرو مى شوند. از قرآن کریم استفاده مى شود که یکى از موجبات غفلت و فراموشى از یاد خدا استهزاء و تحقیر مؤمنان است، زیرا بندگان مؤمن، مظاهر دین و مفاخر شریعت سیّد مرسلین هستند و بى اعتنایى به مقام و منزلت آنان موجب سلب توفیق و باعث تاریکى دل مى شود و سر انجام انسان را با دوزخیان گمراه، همراه و همنشین مى سازد.
2 . بسته شدن در بهشت
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می‌فرمایند : دَرِ بهشت به روى یکى از مسخره کنندگان باز مى گردد و به او گفته مى شود : بیا .او با غم و اندوه جلو مى رود و چون نزدیک شد ، در به رویش بسته مى شود . سپس در دیگرى به رویش گشوده مى گردد ……… این کار مرتّبا تکرار مى شود تا جایى که در به رویش باز مى گردد و گفته مى شود : بیا ، بیا ؛ اما او دیگر جلو نمى رود .( میزان الحکمه ج5 ص 249)
3 . مرگ بد
امام باقر علیه السلام می‌فرمایند : هیچ انسانى نیست که پیش روى مؤمنى از او بد گوید و طعنه زند، مگر این که به بدترین شکل بمیرد و سزاوار است که روى خیر و سعادت را نبیند. (همان ج8 ص341)
* حرمت مسخره کردن در قرآن
مسخره کردن و توهین به هیچ یک از بندگان خدا به هر طریقی جایز نیست و از گناهان بزرگ و حرام است. قرآن کریم در سوره حجرات در مورد حرمت و ممنوع بودن تمسخر و برخی صفات اخلاقی زشت دیگر می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (حجرات11) اى کسانى که ایمان آورده اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزا کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و نه زنانى از زنان دیگر شاید آنان بهتر از اینان باشند، و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید، و با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى بعد از ایمان نام کفر بگذارید، و آنها که توبه نکنند ظالم و ستمگرند.عوامل مسخره کردن:

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد