خانه » همه » مذهبی » صحنه گردانی رسانه‌ای غرب در فتنه‌های آخرالزمانی :

صحنه گردانی رسانه‌ای غرب در فتنه‌های آخرالزمانی :


صحنه گردانی رسانه‌ای غرب در فتنه‌های آخرالزمانی :

۱۳۹۳/۱۱/۰۶


۱۰۶ بازدید

ارتباط توهین به مقدسات با وقایع آخرالزمان در گفت وگو با محقق مهدوی بررسی شد؛

صحنه گردانی رسانه‌ای غرب در فتنه‌های آخرالزمانی

گروه معارف/ آمنه مستقیمی – بنا بر آموزه‌های روایی اوضاع و شرایط در آخرالزمان خاص است و ما در این دوران شاهد حوادث مختلف در عرصه جهانی هستیم.

ارتباط توهین به مقدسات با وقایع آخرالزمان در گفت وگو با محقق مهدوی بررسی شد؛

صحنه گردانی رسانه‌ای غرب در فتنه‌های آخرالزمانی

گروه معارف/ آمنه مستقیمی – بنا بر آموزه‌های روایی اوضاع و شرایط در آخرالزمان خاص است و ما در این دوران شاهد حوادث مختلف در عرصه جهانی هستیم.

از این رو با توجه به آنچه بتازگی در غرب و فرانسه رخ داد (توهین به ساحت مقدس پیامبر (ص)) در گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، استاد، پژوهشگر و محقق حوزه مهدویت و آینده پژوهی و مؤلف کتابهایی همچون «آینده جهان»، «مهدویت پیش ازظهور»، «مهدویت پس ازظهور»، «فروغ حق»، «تعلیم و تربیت در عصر ظهور»، «جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)»، «جستارهایی در مهدویت» و «مهدویت و آینده پژوهی» درباره ارتباط این وقایع موهن با اوضاع آخرالزمان به بحث و بررسی پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

جناب آقای کارگر! لطفاً برای ورود به بحث بفرمایید آیا روایات و تصریحات دینی ما اشاره‌ای به آخرالزمان و آنچه در آن رخ می‌دهد، دارند؟

یکی از مباحث مهمی که می‌توان درباره آن صحبت کرد و ضرورت مطالعه و بررسی دارد بحث آینده و تحولات پیش روی جهان است؛ در این باره دو نوع تحولات قابل رصد کردن است، یک گروه منفی، ویرانگر و مخرب که خود به خود این زمینه‌ها و پدیده‌های منفی، آثار منفی بر جامعه بشری نیز می‌گذارند؛ از سوی دیگر ما شاهد آینده نگری روشن دینی نیز هستیم و می‌بینیم تحولات مثبت و نویدبخش فراروی ما قرار دارد، اما باید توجه داشت اگر بخواهیم این نوع تحولات را از منظر روایات بررسی کنیم اولا چه نکاتی به دست ما می‌آید و دوم اینکه با چه اهداف و دلایلی در منابع دینی ما مطرح شده‌اند.

از منظر دین، تحولات مثبت در آینده جهان و بشر در چه حوزه‌هایی رخ می‌دهد و چه ابعادی را در بر می‌گیرد؟

در نظر بسیاری از کار‌شناسان دین اصلی در آینده اروپا و غرب، اسلام است و از اکنون خود را برای آن روز آماده می‌کنند، این یعنی اسلام گسترش بسیاری در غرب دارد و به عنوان نمونه در کشوری همچون آلمان شاید در دهه‌های آینده بیشتر مردم اسلام را به عنوان دین برگزینند، علت آن هم گرایش بشری به مسایل دینی و همچنین آموزه‌های بسیار زیبا و عقلانی اسلام و شخصیت والای پیامبر(ص) است و در واقع از این طریق گفته قرآن محقق می‌شود که وعده حاکمیت اسلام بر کل دنیا را می‌دهد. از سوی دیگر می‌بینیم که هر اندازه زیبایی‌ها و جذابیت‌های دین آشکار می‌شود، در جبهه مقابل آن شیطنت‌ها آشکارتر نمایانگرتر می‌شود، به عبارت بهتر سران کشورهای غربی وقتی می‌بینند اسلام با این شدت و سرعت در حال گسترش است و برابر منطق اسلام برهانی ندارند، دست به توهین و تخریب می‌زنند، شاید جلوی این موج را بگیرند و مردم را نسبت به اسلام و پیامبر اکرم(ص) منزجر کنند و جذابیت‌های اسلام را کاهش دهند.

«الغیبه نعمانی» روایتی از حضرت امیرالمومنین (ع) روایت می‌کند درباره مباحث آخرالزمانی که حضرت(ع) می‌فرمایند: «سالهای پیش از خروج قائم(عج) سالهای فریب است، راستگو در آن سالها تکذیب و دروغگو تصدیق می‌شود و افراد پلید و بدکار مقرب می‌شوند.»

یعنی برابر راستگویی و صدق، مکر و کذب قد علم می‌کند که این تحلیل را می‌توان برای تحولات آتی جهان به کار برد.

آیا بنابر تصریح روایات جهان در آخرالزمان دچار فتنه‌های خاصی می‌شود؟ این فتنه‌ها از نظر کمی و کیفی چگونه‌اند؟

هر اندازه پیش می‌رویم فتنه‌هایی که انسان را دچار سردرگمی، حیرت و ضلالت می‌کند از نظر کمی و کیفی گسترش می‌یابد و در روایت گاهی به هشت تا ۱۰ فتنه متفاوت در آخرالزمان اشاره می‌شود. این فتنه‌ها بدان معنا هستند که وقتی گرایش مردم به دین و معنویت و زیبایی‌های دین افزایش می‌یابد به‌‌ همان اندازه تلاش برای اغوا، فریب و تحیر مردم نیز بیشتر می‌شود. اگر نقشه غرب را بررسی کنیم سیر مداوم فتنه‌گری را می‌بینیم بویژه برای مسلمانان.

به عنوان نمونه امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: «زمانی بر مردم می‌آید که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نمی‌ماند در آن روزگار بنای مساجدشان آباد، اما از هدایت ویران است ساکنان و آبادگرانش بد‌ترین مردم زمین‌اند که خطا به آنان باز می‌گردد.» این یعنی دشمنان هم خود و هم توسط برخی مسلمان نما‌ها، ریشه قرآن و اسلام و مسجد را نشانه می‌روند تا مردم را دچار سردرگمی کنند و نتوانند خیر را از شر و حق را از باطل تشخیص دهند. به عبارت بهتر فعالیتهای تبلیغی تزویری علیه دین بسیار می‌شود.

اگر بخواهیم دسته بندی از این روایات داشته باشیم در یک دسته بندی شاهد گسترش دعوتگران دروغین خواهیم بود، یعنی کسانی که به دروغ دیگران را به سمت خود دعوت می‌کنند و باعث فریب و انحراف مردم می‌شوند، در یک دسته دیگر از نشانه‌های آخرالزمان شاهد از بین رفتن اسلام حقیقی و بروز و ظهور ادیان ساختگی به اسم اسلام و دیگر ادیان هستیم. از سوی دیگر در آخرالزمان حقایق دینی بر مردم پوشیده است و مردم با ظواهر دینی و پوسته آن مواجه‌اند.

سومین دسته از نشانه‌ها، آن است که اصولا دینداری در آخرالزمان سخت خواهد بود، یعنی هجمه‌های سیاسی، دینی و امنیتی زیاد می‌شود و در نتیجه آن شمار دینداران کم شده و در خفا می‌مانند و نمی‌توانند دین خود را بروز دهند و این پیامد فعالیت‌های شدید علیه دین است!

دسته چهارم روایات آخرالزمانی به فراوانی کشمکش‌ها و تنوع‌های فرهنگی عقیدتی اشاره دارد اینکه بین مردم چند دستگی‌های فراوان رخ می‌دهد و این اختلافها توسط کسانی ایجاد می‌شود که می‌خواهند مردم دنیا را به سلطه خود کشیده و اهداف پلیدشان را دنبال کنند.

گروه ششم از فتنه‌های آخرالزمانی بحث فراگیری ستم و بیداد جهانی است و محور هفتم فتنه‌های آخرالزمان مربوط به آشفتگی‌های بسیار در جامعه جهانی است یعنی از بین رفتن آرامش، ثبات و آسودگی جهانی و نیز تخریبها و ویرانگری‌های فراوان که متاسفانه بشر را از معارف اصیل خود دور می‌کند، زیرا هر اندازه انسان دچار آشفتگی و نزاع شود به‌‌ همان اندازه از ماهیت دین و معنویت گرایی و حق طلبی دور می‌شود؛ امروز غرب و سردمداران آنها منادی و مسبب این نابسامانی‌ها در دنیا هستند و به عنوان مثال خاورمیانه بیش از یکصد سال است روی آرامش ندیده! از این رو، عصر قبل از ظهور و آخرالزمان را دوره آشوب می‌دانیم. همه این سختی‌های آخرالزمانی در روحیه شیطنت و خودپرستی و مادی گرایی برخی افراد ریشه دارد که به انواع ابزار‌ها می‌کوشند مردم را اغوا کنند. از این روست که بیشتر فناوری‌ها به جای خدمت به مردم و آگاهی بخشی و هدایت آنها در جهت گمراهی، تخریب دین و توهین به ارزشها و مقدسات دین و کمرنگ کردن فروغ دین بویژه اسلام به کار می‌رود.

آیا می‌توان رسانه‌های جمعی و محتوای آنها را نیز زمینه ساز فتنه‌های آخرالزمانی دانست، به عنوان مثال آنچه نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) انجام داد در این راستا ست؟

رسانه‌های جمعی می‌تواند مهمترین عامل شکل گیری پدیده‌های منفی آخرالزمانی باشد نه اینکه این فناوری‌ها در ذات خود باعث این مسأله باشند، بلکه به مدیریت نامطلوب آنها باز می‌گردد، یعنی سردمداران آنها بانی تشدید فعالیتهای توهین آمیز، گمراه کننده و دین ستیز هستند و این رسانه‌ها تمامی ایمان و معنویت و اخلاق و وحدت را نشانه می‌روند و هر روز که می‌گذرد باید شاهد بد‌تر شدن جامعه جهانی باشیم.

البته در این بین عده‌ای اندک خواهند بود که منادی پاکی و تقوا و هدایتگری خواهند بود و این بر عهده جوانان متعهد و متدین ماست که برابر این همه فتنه پرچم قرآن و ولایت ائمه(ع) را در دست بگیرند و دنیا را به سمت ولایت آخرین منجی بشری و موعود ملتها راهنمایی کنند تا از این دوره سخت با موفقیت عبور کنیم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد