خانه » همه » مذهبی » صفای باطن چیست

صفای باطن چیست


صفای باطن چیست

۱۳۹۴/۰۲/۲۲


۲۳۱۳ بازدید

درباره صفای باطن توضیح دهید؟


انسان حقیقتی دارد که ناچار از شناخت آن است, و تا حقیقت خود را نشناسد,سردرگم و حیران است.
خداوندتعالی در سوره الشمس,آیه 8 تا 10 میفرماید: و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها قسم به نفس و روح و حقیقت انسان و آنکه نفس انسانی را تسویه نمود و فجور و تقوی را به آن الهام کرد,کسی نجات یافته و به فلاح میرسد که همین نفس را تزکیه کند, و بی گمان کسی ضرر می کند و به خسران میرسد که نفس یا روح خود را آلوده کرده وحقیقت خود را تباه کند.
ای عزیز, بدانکه در وجود آدمی نفسی است که هم قابلیت حیوانی شدن را دارد , که همان خواسته ها وخواهشهای حیوانی است و هم قابلیت فرشته خو شدن را دارد که همان ملبس شدن به اخلاق پسندیده و صفات نیکوست.
هر چه در جهت هواهای نفسانی( مانند دروغ ,غیبت ,حسد,بخل و…)حرکت کنیم به حیوانیت نزدیکتر شده و هر چه در جهت مخالفت با هوای نفس و کسب فضایل و صفات پسندیده( مانند صداقت , سخاوت ,و…)حرکت کنیم به خدا نزدیکتر شده ایم.
امام علی علیه السلام در خصوص پاکی معنوی میفرماید: ان کنتم لا محاله متطهرین فتطهروا من دنس العیوب والذنوب شما که از پاک بودن گریزی ندارید , پس خود را از پستی عیوب و گناهان پاک کنید.
پس هر چقدر در ترک گناهان و کسب خلق نیکو تلاش کنید ,به همان میزان باطن و ضمیر و یا روح شما صفا یافته است ,چرا که قلب مثل آینه ای است که اگر از آلودگیها پاک شود میتوانید خدا را در آن ببینید.
به فرمایش امام صادق علیه السلام : و طهر قلبک بالتقوی والیقین عند طهاره جوارحک بالماء چون اعضای بدنت را با آب پاک می کنی ,قلب خویش را نیز با تقوی و یقین ,پاکیزه کن.
البته شما جوان گرامی ,که از نعمت جوانی برخوردار هستید ,نسبت به کسانی که از سنین بالاتری برخوردارند می توانید با سرعت بیشتر به خودسازی و رسیدن به ضمیری با صفا گام بردارید.
مطالعه کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم (صورت و سیرت انسان در قرآن) ,جلد14 آیه الله جوادی آملی ,در این خصوص به شما کمک خواهد کرد.
آدرس احادیث : میزان الحکمه ,جلد 7, باب طهارت ,مصباح الشریعه ,باب طهارت.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد