خانه » همه » مذهبی » صفت واحد قهار به چه معناست؟

صفت واحد قهار به چه معناست؟

عصراسلام: روز قیامت این سوال در تقدیر، پرسیده می‌شود و پاسخ هم داده می‌شود که از آن خداوند واحد قهار. این واحد قهار کنار هم بقول علامه طباطبایی ره همان معنای احد را می‌دهد، احد یعنی حقیقتی که هیچ مقابلی ندارد و یکتاست و هیچ ترکیبی درو راه ندارد. 
خب اگر روز قیامت این سوال پرسیده می‌شود که این ملک از کیست؟ و پاسخ هم داده می‌شود ک از آن خدای واحد قهار، پس پاسخ دهنده باید این صفت (صفت واحد قهار بودن ) را داشته باشد. چرا؟ چون سوال کننده حقیقی است ظرف سوال حقیقی است پس پاسخ و پاسخ دهنده باید حقیقی باشند. برای مثال فرض بفرمایید شما می‌روید دکتر، دکتر از شما می‌پرسد که فشار خون شما چقدر است؟ شما یه عددی می‌گویید از روی ظن، بعد با دستگاه فشارسنج اندازه می‌گیرد این بدن و گردش خون شما هم یه عددی رو نشان می‌دهد، این دومی بیان حقیقی است و اون اولی ک شما از روی ظن و تردید گفتید بیان اعتباری. وقتی پزشک دماسنج در بدن شما می‌گذارد در اصل از بدن شما می‌پرسد ک فشارت چقدر است و پاسخ بدن با تمام حیثیت اوست، این پاسخ یک جواب حقیقی است. 
در روز قیامت انسان این‌طور پاسخ می‌دهد، یعنی با تمام وجودش باید پاسخ بدهد چون سوال حقیقی است. کسی آنجا نمی‌تواند مثلا کلامی را حفظ کرده باشد و بیان کند همانطور ک وقتی پزشک دماسنج را در دهان می‌گذارد کسی نمی‌تواند بجای بدن، با زبان و کلمات بگوید مثلا من فشارم نرمال است.
بنابراین پاسخ در قیامت حقیقی است و پاسخ دهنده حقیقی است، پس اگر پاسخ آنجا این است ک خدای واحد قهار مالک است، تنها کسی میتواند اینرا بگوید ک واحد قهار را درک کرده باشد و این ممکن نمی‌شود مگر برای قلبی که درو کینه و قیود و تعینات دنیوی زائل شده باشد و الا در غیر اینصورت پای انسان به آن صحنه نمی‌رسد زیرا مخاطب آن سوال نیست…
علی بهداد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد