خانه » همه » مذهبی » طولانی‌ترین غارهای ایران

دانلود کتاب های امتحان شده

طولانی‌ترین غارهای ایران

 طویل‌ترین غارهای ایران
الف- قوری قلعه: به طول 3140 متر واقع در منطقه اورامانات پاوه، مربوط به دوره سوم زمین شناسی می باشد که در قسمت خردشدگی زاگرس قرار دارد. این غار از 12 تالار چند چشمه و آبشار تشکیل شده است. از ویژگیهای این
غار، غاری است رودخانه ای و دریاچه ای. این غار در سالهای 1973 مورد کاوش تیمهایی از انگلیس و فرانسه قرار گرفته بود تا سال 1371 توسط کانون کوهنوردان کرمانشاه به طور کامل کشف گردید.
ب- غار چاه وزمه: این غار در نزدیکی آبادی کلهرود، در 30 کیلومتری شهر مورچه خور اصفهان واقع است و دارای یک تالار عظیم به طول 120 متر و عرض 50 متر می باشد که در انتهای تالار به شعبه ای متصل می گردد و طول کلی غار 3000 متر می باشد.
عمیق‌ترین چاه طبیعی ایران
چاه دریا، در منطقه رفسنجان استان کرمان قرار دارد به عمق 83 متر.
***
از كرمان با طي 160 كيلومتر به شهرستان بافت و از آنجا به روستاي طرنگ در هفتاد كيلومتري بافت مي رسيم. قله طرنگ كه در بخش كوههاي خبر قرار دارد از دور مشاهده مي شود.همچنين دهانه غار از روستا قابل رويت است. پس از 20 دقيقه راه پيمايي به آن مي رسيم. غار طرنگ طولاني ترين غار شناخته شده كرمان است.
بر مدخل غار درخت جنگلي بزرگي روييده است. ژس از ورود به غار بقيه مسير فلش گذاري شده است و براي غارنوردي در آن استفاده از وسايل فني ضروري است. چاه اول غار حدود 6 متر عمق دارد كه از آن با حمايت طناب پايين مي رويم. پس از آن با يك تراورس به محل وسيعي مي رسيم كه مي بايد آن را با پاهاي باز شده از هم، مانند راه رفتن در امتداد يك جوي آب عبور كرد.
سپس اولين كارگاه فرود را بر پا مي كنيم و پس از يازده متر فرود به تالار بزرگ زيبايي مي رسيم. در آنجا چند انشعاب فرعي وجود دارد كه مسدود مي باشند. لذا راهرو بزرگ را كه چند پله يك متري در عمق آن وجود دارد ادامه مي دهيم. پس از آن به تالار خفاش مي رسيم كه صدها خفاش به صورت خوشه انگوري بر سقف آن مشاهده مي شوند. در اين قسمت دو چاه وجود دارد كه ارتفاع آنها با توجه به پيچ و خم حدود 10 متر است .كه وارد چاه سمت چپ مي شويم و بعد از يك فرود از آن چاه به دهليزي وارد مي شويم كه با حمايت به سادگي مي توان از آن عبور كرد و اين دهليز تنگ تر مي شود كه بقيه مسير را بايد به صورت سينه خيز رفت كه به يك تالار مي رسيم كه يك چاه در انتهاي آن وجود دارد كه با يك فرود كوتاه از آن به آبي زيبا و گوارا مي رسيم كه عمق آنها بيش از 3 متر است و آب از طريق نهر كوچكي مغابين آنها جريان دارد. آبي شيرين، خنك و گوارا است.
ارتفاع آب در بركه آخر كه به يك جريان زيرزميني متصل است بيش از 4 متر مي باشد زيرا رنگ آب در اين قسمت فيروزه اي پر رنگ است.
البته دالاني در روبروي حوضچه ها پيدا شده كه دوستان اكتشاف انتظار دارند كه ادامه اين راه به راهي بيرون و دهانه اي ديگر برسد چون ادامه اين راه باعث شده كه به حوضچه اي ديگر برسند كه با وجود وسايل غواصي امكان دارد اين راه ادامه داشته باشد.
غار طرنگ غار زيبايي است كه وجود حوضچه هاي آب شكوه خاصي بدان داده است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها