خانه » همه » خبر » ظرفیت‌های راهبردی عمان برای ایران و منطقه

دانلود کتاب های امتحان شده

ظرفیت‌های راهبردی عمان برای ایران و منطقه

امروز دنیای اسلام، در برهه و پیچ و خم بسیار حساسی قرار دارد. اگر به اوضاع منطقه نگاهی بیندازیم (فلسطین اشغالی، اوضاع وخیم افغانستان، جنگ یمن و خسارت های بسیار زیاد به یمن و نیز عربستان، مذاکرات و حل مسائل برجامی، اوضاع بی ثبات کشورهای عراق، ترکیه، سوریه، تداوم اخلافات عربستان سعودی و مصر با جمهوری اسلامی ایران و…) متوجه می شویم که کشورهای اسلامی، هر یک به نوبه خود درگیر مسائل داخلی و منطقه ای هستند.

از آنجا که تداوم این شرایط برای کشورها بسیار سخت و دشوار هست، نیازی به پوست اندازی سیاسی دارند. اما برای این که کشورها بتوانند از این تصمیم و برهه عبور کنند به کشوری نیاز دارند که اعتمادی متقابل به آن داشته و نیز نیتی جز، خیرخواهی نداشته باشد. این نقش را فعلا فقط و فقط در زمان و منطقه کنونی، کشور سلطان نشین عمان میتواند ایفا نماید.

سفر ریاست جمهوری محترم هم، در این قالب می توان تفسیر نمود. از فضایی که می تواند عمان ایجاد کند، کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، بهره ها ببرند.

اولین ظرفیت عمان را میتوان نزدیک کردن دیدگاه های دو کشور نامبرده به یکدیگر باشد و منطقه شاهد یارکشی بین این دو قدرت منطقه نباشد.

دومین ظرفیت عمان، می تواند حل و فصل مناقشات دنیای اسلام را در درون اسلام معرفی کرد. همواره دین مبین اسلام دعوی صلح و همکاری دارد و باید بتواند این دعوی خویش را در عرصه منطقه ای جامعه عمل بپوشاند. سومین ظرفیت عمان، مبحث اقتصادی آن است.

رئیس جمهور به خوبی می داند که یکی از مهمترین روزنه های اقتصادی کشورمان، عمان است که چه در تحریم ها و چه در مبادلات اقتصادی با این کشور، سود خوبی عایدمان می شود و می تواند این سلطان نشین را همکار استراتژیکی نام برد.

چهارمین ظرفیت عمان را می توان الگودهی به سایر کشورهای مسلمان نام برد. در حالی که با همه رابطه سیاسی دارند و با همگان دوست هستند، خواهان دوستی بیشتر کشورها باید یکدیگر است.

اما کشور عمان از چنان ظرفیت عظیمی برخوردار هست که در حل و فصل مناقشات منطقه ای، میتواند که جز لاینفک مثلث رفع مناقشه باشد. همچنین این توانایی عمان، می تواند کارگشای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز باشد. چرا که حل معضل دو کشور اخیر، بسیاری از معضلات منطقه را برطرف نموده و شاهد کاهش هزینه های تحمیلی به دو کشور و نیز دنیای اسلام خواهیم بود.

*کارشناس ارشد روابط بین الملل

311311

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها