خانه » همه » مذهبی » عبادت، راهبرد تربیت انسان

دانلود کتاب های امتحان شده

عبادت، راهبرد تربیت انسان


عبادت، راهبرد تربیت انسان

۱۳۹۳/۱۰/۲۸


۷۷۲ بازدید

اینکه می گویند راه های رسیدن به خدا زیاد است، درست است یا فقط یک راه وجود دارد و آن صراط مستقیم است؟

مستحضر هستید که دین اسلام و همه ادیان گذشته توحیدی بوده اند و نیز لازم است توجه داشته باشید یکی از معانی توحید وحدت طریق است، یعنی یک راه بیشتر برای رسیدن به خدا وجود ندارد و آن همان صراط مستقیم بندگی خدا است.  اخیرا کسانی خواستند مطرح کنند که راه های فراوانی به سوی خدا وجود دارد و آنرا تحت عنوان صلاط های مستقیم یا پلورالیسم دینی آورده اند، اما این نظریه رد شده است و درست نیست.
 دین، یعنی راه بندگی و حرکت به سوی خدا و اسلام، یعنی تسلیم و بنده شدن در برابر خدای متعال. بنابر دیدگاه قرآن کریم، دین صحیح و حقیقی و انسان ساز نزد خدای متعال فقط اسلام است – ان الدین عند الله الاسلام. وقتی می فرماید دین نزد خدا فقط اسلام است، یعنی یک راه بیشتر برای رشد و کمال شما وجود ندارد و آن تسلیم شدن در برابر فرمان الهی است.
 دین اسلام هدف زندگی انسان را قرب الهی معرفی می کند و به همگان توصیه می کند که با پرستش توحیدی خداوند به او نزدیک شوند تا از انسانیت و کمال بهره مند گردند.
 انسانیت انسان در اثر قرب به خداوند رشد می کند. بنابراین توحید و بندگی خدا تنها عامل راهبردی اسلام برای رسیدن به کمال انسانی است.  
به همین دلیل خدای متعال هدف خلقت انسان را عبادت معرفی کرده است: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون. و خلق نکردم جن و انس را مگر برای عبادت و به تمام انبیای الهی ماموریت داده است تا مردم را به خداپرستی و مبارزه با شرک و کفر دعوت کنند.  
و نیز تنها ماموریت انسان را در این دنیا عبادت خالصانه خداوند معرفی کرده است: و ما امرت الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین- و مامور نشدم مگر برای اینکه خالصانه خداوند را عبادت کنم.  
همه برای این است که روش توحید و خداپرستی و مبارزه با کفر و شرک، تنها عامل راهبردی شکوفایی انسانیت و وصول به کمالات انسانی است.  
آموزه های قرآن کریم و همچنین تجربه عملی ما کاملا حاکی از این است که انسان تنها با خداپرستی انسان می شود و پرستش هر چیزی غیر خدای یگانه، تخریب کننده هویت انسانی ما است.  
کفر و شرک باعث می شود که انسان به حیوان بلکه پست تر از آن تبدیل شود. خدای متعال نسبت به کفار می گوید: اولئک کالانعام بل هم اضل. آنها همچون چهارپایان بلکه گمراه تر هستند.  
کسانی که در فضای کفر و شرک زندگی می کنند جز حیواناتی تمیز و شیک و بعضا وحشی و آزار دهنده و رذل نیستند، اگر چه ظاهر زندگی آنها مدرن و پیشرفته است.  
ولی کسانی که در فضای ایمان و توحید رشد می کنند از بدی ها و رذایل تخلیه می شوند و صفات مثبت انسانی در آنها شکوفا می شود و به مراتبی از کمال انسانی و تاثیر گذاری مثبت می رسند.  
قرآن کریم به وضوح آثار مخرب کفر و شرک را بر انسانیت انسان بیان نموده و فواید ایمان و خداپرستی را نیز ذکر کرده است.  
برای آشنایی با دیدگاه های قرآن کریم در این زمینه لازم است به این کتاب مقدس رجوع کنید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها