خانه » همه » مذهبی » عدم منافات بین منذر بودن پیامبر(ص) و جنگهای وی

عدم منافات بین منذر بودن پیامبر(ص) و جنگهای وی


عدم منافات بین منذر بودن پیامبر(ص) و جنگهای وی

۱۳۹۷/۰۱/۱۵


۶۱ بازدید

در سوره غاشیه آمده: انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر: تو فقط بیم دهنده ای و بر آن ها مسلط نیستی تا با ایمانشان کنی. حال سوال پیش می آید که یعنی پیامبر فقط بیم دهنده است؟پس جنگ هایی که پیامبر با کفار انجام می داد،چیست؟ حدهایی که پیامبر اجرا می کردند، چیست؟ و مگر آیه قرآن نداریم: وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ ۖ فَإِنْ قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ کَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ: و هر کجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید، و فتنه‌گری (آنان) سخت‌تر و فسادش بیشتر از جنگ و کشتار است، و در مسجد الحرام با آنها جنگ مکنید مگر آنکه پیشدستی کنند، در این صورت رواست که در حرم آنها را به قتل برسانید، چنین است کیفر کافران.

بله، پیامبر در یک مقام مذکر هستند نه مسیطر ، و انسانها خود بایستی تصمیم بگیرند که خداپرست بشوند و پیرو رسول خدا باشند یا بر همان عقاید خود باقی باشند. و اگر کسی بر عقیده خود باقی می ماند و دشمنی با رسول خدا(ص) نمی کرد، رسول الله با ایشان کاری نداشتند و هیچگاه نشد که ابتداءً به کسی متعرض شوند و او را به اجبار به اسلام بیاورند بلکه فقط دعوت بوده و او خود اختیار قبول و یا رد را داشته است. و جنگهای پیامبر یا برای دفاع از کیان اسلام و گرفتن حق خودشان از کسانی بوده که حق ایشان را غصب کرده بودند و یا برای مقابله با کسانی که توطئه می کرده اند بوده و هیچگاه برای کشور گشایی با کسی نجنگیده است.
و نتیجه این جنگها دست برداشتن دشمن از حمله بود چون ایشان با توجه به این که مسلمانان ضعیفند با ایشان می جنگیدند و می خواستند که مسلمانان را نابود کنند ولی پیامبر در مقابل ایشان می ایستادند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد