خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » عرق یونجه و خواص شگفت انگیز آن

دانلود کتاب های امتحان شده

عرق یونجه و خواص شگفت انگیز آن

عرق یونجه و خواص شگفت انگیز آن

عرق یونجه یکی از عرقیات گیاهی محسوب می شود که خواص مختص به خود را دارد. عرق یونجه در چاقی صورت و درمان کم خونی و تصفیه خون و .. تاثیر زیادی دارد .


عرق یونجه و خواص شگفت انگیز آن

خواص عرق یونجه در طب سنتی کاملا اثبات شده است؛ در حدی که امروزه برای کنترل، درمان و بهبود بسیاری از مشکلات بدنی، متخصصین استفاده از آنرا تجویز می‌کنند. البته گیاه یونجه به عنوان یک سبزی پرخاصیت سبب وجود این خواص در این نوشیدنی شده است.

گیاه یونجه به عنوان یکی از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که به صورت خشک، تازه یا عرق‌گیری شده به کار برده می‌‍شود. این تمام چیزی نیست که می‌توان در مورد عرق این گیاه دانست و به همین دلیل در ادامه متن، اطلاعات بسیار جامعی تحت عناوین زیر را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن

طبع عرق یونجه

مهمترین خواص و فواید برای سلامتی بدن

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در عرق یونجه

گیاه یونجه گیاهی با گل‌های بنفش تیره یا آبی روشن است. در بیشتر مناطق معتدل و شبه‌قاره‌ای گیاه یونجه را کشت می‌کنند تا از خواص بی نظیر آن بهره‌مند شوند.

عرق گرفته شده از گیاه یونجه حاوی مقادیری از انواع ویتامین‌ها است. ویتامین A ،B6 ،D ،E ،C ،K در ترکیبات این نوشیدنی وجود دارد.

از طرفی مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم نیز در آن یافت می‌شود. همچنین حاوی آمیلاز است که به عنوان آنزیمی مخصوص هضم مواد نشاسته‌ای به کنترل جذب نشاسته و قند در بدن کمک می‌کند. وجود آنزیم‌های مختلف در این عرق سبب به همراه داشتن خواص متعددی برای بدن شده است.

طبع عرق یونجه چیست؟

مزاج‌های مختلف وجود دارند که برای متعادل نگه داشتن آنها باید طبع بسیاری از مواد خوراکی را دانست. به ویژه برای افرادی که از مزاج حساسی برخوردار هستند، این نکته را باید در نظر داشت. طبع عرق یونجه در طب سنتی گرم و تر بیان شده است. از این رو بهتر است افراد گرم مزاج آنرا با احتیاط مصرف کنند.

بررسی مهمترین خواص عرق یونجه برای بدن

از خواص عرق یونجه و گیاه آن از گذشته تا به حال برای سلامت بدن اطلاعات زیادی در دسترس است. در ادامه مهمترین خواص عرق یونجه، که امروزه بیشتر از خود گیاه یونجه مورد استفاده قرار می‌گیرد را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خواص عرق یونجه برای دوران شیردهی

شیر مادر یکی از اصلی‌ترین، کامل‌ترین و سالم‌ترین غذاها برای کودک، به ویژه تا 6 ماهگی، به شمار می‌رود. اگر شیر مادر ویتامین‌های مورد نظر برای رشد و تکامل اندام‌های بدن نوزاد را نداشته باشد، دچار سوء تغذیه می‌شود و مشکلات متعددی را طی مدتی ایجاد می‌کند.1

خواص عرق یونجه در درمان یبوست

یبوست زمانی رخ میدهد که آب بدن کم باشد. یکی از ساده ترین راهکاری که برای درمان یبوست وجود دارد، نوشیدن و مصرف کردن مایعات است تا آب به اندازه کافی وارد بدن شود. آب اضافی مدفوع را نرم تر می کند و باعث می شود که مدفوع راحت تر دفع شود.

چون یونجه طبعی گرم دارد برای درمان یبوست می تواند مفید باشد، در صورت در دسترس نبودن یونجه میتوان از عرق یونجه استفاده کرد. عرق یونجه به علت دارا بودن اثرات ملین به افزایش حرکات روده کمک می کند و سبب کاهش یبوست می شود.

درمان شب کوری

شب کوری یک اختلال بینایی است که فرد در تاریکی یا در هنگام شب دچار ضعف بینایی میشود، اما این اختلال فقط در شب اتفاق نمی افتد. ممکن است که فردی از جایی که روشن بوده وارد محیطی شود که نور کم تری دارد از این رو به زمان طولانی نیاز دارد که چشم های خود را با نور این محیط تطبیق دهد. گیاه یونجه به خصوص عرق یونجه با املاح و مواد معدنی و ویتامینی که دارد، در درمان شب کوری می تواند بسیار موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن برای اینکه بتواند در برابر عوامل بیماری زا مقاومت کند، به این انواع ویتامین ها نیاز دارد. وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی در عرق یونجه باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. امروزه که یونجه در دسترس قرار ندارد، میتوان از جایگزین آن یعنی عرق یونجه که تمام فواید آن را در بر دارد، بهره گرفت.

درمان کم خونی با خواص عرق یونجه

امروزه به دلیل کاهش کیفیت مواد غذایی موجود، آمار کم خونی در حال حاضر رو به افزایش است و افراد بیشتری به این بیماری مبتلا هستند. کم خونی علت های متفاوتی دارد از جمله اینکه هموگلوبین توسط مغز تولید نشده یا از طریق خونریزی از بدن خارج می شود.

کم خونی را می توان با داشتن یک تغذیه سالم درمان کرد و برای درمان کم خونی در کنار رژیم غذایی درست، از عرق یا شربت یونجه در برنامه غذایی روزانه خود به حد اعتدال استفاده کنید.

درمان نرمی استخوان

نرمی استخوان یا راشیتیسم یک نوع اختلال استخوانی محسوب می شود که پاهای پرانتزی شکل از علائم آن به شمار می رود. علت نرمی استخوان کمبود ویتامین D است که این افراد باید از نور مستقیم آفتاب و مواد غذایی که سرشار از این ویتامین است، استفاده کنند. برای پیشگیری از ابتلا نرمی استخوان بهتر است از آب یونجه، عرق یونجه، ترب، پسته، روغن ماهی استفاده کرد.

عرق یونجه و خواص شگفت انگیز آن

چاقی صورت

کسانی که صورت استخوانی و لاغر دارند، همواره به دنبال راهکارهایی برای چاقی صورت هستند و برای داشتن یک صورت پر به سراغ تزریق ژل و انواع داروهای شیمیایی میروند.

درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی عموما در همه فصول رخ میدهد، ولی در فصل سرما شیوع آن بیشتر است. زمانی سرماخوردگی رخ میدهد که سردی و بلغم به مغز غلبه کند، در این صورت است که فرد دچار سرماخوردگی یا زکام میشود.

سرما خوردگی با علائمی چون آب ریزش بینی، سرفه، عطسه و سردرد همراه است. از آنجایی که عرق یونجه طبع گرمی دارد، برای پیشگیری و یا درمان سرماخوردگی می توان از آن استفاده کرد.

درمان سرفه با عرق یونجه

سرفه یک واکنش دفاعی برای خارج کردن ترشحات اضافی از بدن در هنگام بیماری است. بدن برای خارج کردن این مواد و ترشحات اضافی و باز کردن راه های تنفسی از سرفه استفاده میکند. از این رو برای نرم کردن سینه و کاهش سرفه میتوان از عرق یونجه یا دم کرده آن استفاده کرد.2

خواص عرق یونجه در کنترل کلسترول

خواص عرق یونجه در کنترل کلسترول قابل تامل است. زیرا باعث کاهش کلسترول بد بدن می شود در نتیجه سطح کلسترول را در حد نرمال نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

درمان مشکلات گوارشی

از خواص عرق این گیاه به درمان مشکلات گوارشی میتوان اشاره کرد. شناخته شده است که یونجه در درمان مشکلات گوارشی موثر است. با استفاده از این گیاه معجزه گر می توان از گاستریت یا همان ورم معده، زخم معده، سوء هاضمه، التهاب، حالت تهوع و غیره جلوگیری کرد. جوانه یونجه نیز به علت داشتن محتوای فیبر بالا برای درمان یبوست مزمن معروف است.

خواص عرق یونجه در جلوگیری از سرطان

سرطان یک بیماری است که هر سال صدها نفر از مردم سراسر جهان را می کشد. شما می توانید خطر ابتلا به سرطان را با استفاده از یونجه در رژیم غذایی خود کاهش دهید. یونجه دارای یک اسید آمینه شناخته شده به نام کاناوانین است که برای جلوگیری از وقوع سرطان شناخته شده است.

عرق یونجه و خواص شگفت انگیز آن

جلوگیری از UTI

از خواص عرق یونجه به درمان مشکلات ادراری و کلیوی میتوان اشاره کرد. یونجه دارای خواص دیورتیک است که مانع از اختلالات کلیه مانند رطوبت می شود. همچنین دارای خواصی عالی است که از بروز عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری می کند.

خواص عرق یونجه و جلوگیری از بیماری های قلبی

خواص عرق یونجه در کاهش بیماری های قلبی نیز کم نیست. یونجه حاوی مقادیر خوبی از آنتی اکسیدان ها است که به جلوگیری از آرتروسکوئید کمک می کند که شروع هر بیماری قلبی است. همچنین باعث تقویت و سلامت رگ های خونی می شود.

خاصیت پاک کنندگی برای پوست

یونجه دارای خاصیت پاک کنندگی پوست می باشد که به شدت با عفونت به مبارزه می پردازد. مالیدن کمی از عرق یا عصاره آن را بر روی پوست باعث کاهش باکتری های بی هوازی پوست شده و باعث پاک کنندگی پوست می شود.

 حفظ پوست سالم

یونجه غنی از ویتامین A و آنزیم ها می باشد. این خواص برای داشتن پوست سالم ضروری است. ویتامین A در حفظ و ساخت پوستی سالم و درخشان مفید بوده و اثرات مفید و قابل توجهی بر روی پوست می گذارد.

 جلوگیری از خشکی پوست

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی که امروزه با آن درگیر هستیم، خشکی پوست است. یونجه باعث نرم شدن این نوع پوست می شود و به بازسازی بافت پوست کمک می کند.

مزایای یونجه برای مو

از جمله ویتامین های موجود در یونجه که بر سلامت مو تاثیر زیادی می گذارند، ویتامین B1 و B6 می باشد. مالیدن کمی از این عرق، به مو باعث درمان طاسی و کاهش ریزش مو می گردد. به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد، باعث رشد مو می گردد. شما می توانید با گنجاندن غلات، دانه ها و جوانه های یونجه در رژیم غذایی تان، شاهد رشد بیشتر موهایتان باشید.3

پی نوشت:
1.www.quickfit.ir
2.www.saednews.com
3.www.hidoctor.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها