خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

دانلود کتاب های امتحان شده

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

هر عاملی که باعث شود رطوبت کافی برای پوست تامین نشود, بروز خشکی و خارش و ترک برداشتن پوست دست, گونه ها، اطراف لب و چشم ها را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.


علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

پوست به عنوان سطحی ترین لایه حفاظتی بدن مستقیما تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرد. خشکی پوست و متعاقبا خارش و ایجاد ترک های سطحی و گاها عمیق در محل خشکی پوست از جمله شایع ترین بیماری های پوست در مردان و زنان در تمام سنین به حساب می آیند.

هر عاملی که باعث شود رطوبت کافی برای پوست تامین نشود, بروز خشکی و خارش و ترک برداشتن پوست دست, گونه ها، اطراف لب و چشم ها را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
 

علل خشکی پوست

خشکی پوست هم تحت تاثیر وراثت و هم عوامل اکتسابی می باشد.

از جمله مهم ترین آنها عبارتند از:
شستن مکرر دست و صورت با آب و مواد بهداشتی از قبیل صابون و مایع ضدعفونی کننده, باعث سفت و خشن شدن پوست می شود و اگر از کرم نرم کننده استفاده نشود خشکی و خارش پوست ایجاد می شود. لازم بذکر است که در افرادی که دچار بیماری وسواس تمیزی و شستشو هستند, بروز این بیماری پوستی نیز وجود دارد.

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

استفاده بیش از اندازه از مواد آرایشی در بانوان 

غده های چربی که وظیفه چرب کردن سطح پوست را برعهده دارند از خشکی پوست جلوگیری می کنند. هرگاه تولید چربی از غده ها کاهش پیدا کند, خشکی و ترک های سطحی روی پوست ظاهر می شود.

کمبود عنصر روی و سلنیوم می توانند باعث خشکی پوست شوند. سوال اینجاست که کمبود عناصر چگونه ایجاد می شود؟ مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، گردو، ماهی و غذاهای دریایی عناصر روی و سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین می کند. مصرف نکردن غذاهای فوق الذکر ممکن است که کمبود عناصر روی و سلنیوم را ایجاد کند.

کمبود ویتامین ها از قبیل ویتامین آ و ب و ث در بدن می توانند زمینه ساز خشکی پوست شوند.

نقش تغییرات آب و هوایی در روزهای بسیار سرد زمستان و بسیار گرم تابستان در بروز خشکی پوست غیر قابل انکار است.

افرادی که سابقه بیماری های پوستی از قبیل درماتیت یا اگزما (التهاب و آماس پوست), بیماری پوستی صدف (پسوریازیس), سبوره (ترشح نشدن غده های عرق و چربی پوست), زخم های دیابتی در پوست و بافت های زیر پوست دارند, بیشتر در معرض خشکی و خارش پوست هستند.

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

افرادی که بیماری های متابولسیمی مانند دیابت و کم کاری تیرویید دارند, ترشحات غده های پوستی در آنها کاهش پیدا می کند و بروز خشکی پوست محتمل است.

مصرف بعضی از داروها هم خشکی پوست ایجاد می کنند از آن دسته عبارتند از: داروهای ضد حساسیت (آنتی هیستامین), داروهای شل کننده عضله (آنتی اسپاسم) و داروهای ادرار آور که در بیماران کلیوی و نارسایی قلب استفاده می شوند (دیورتیک ها)
 

خشکی پوست نشانه چه بیماری است؟

همه ما کارهای بسیاری را برای داشتن پوستی درخشان و سالم انجام می دهیم ، گاهی از محصولات طبیعی و گاه از لوازم و محصولات آرایشی استفاده می کنیم و هرگز چنین موضوعی را انکار نمی کنیم. معمولا تولید کنندگان آنها ادعا می کنند که این محصولات باعث جوانسازی و سالم ماندن پوستتان خواهد شد. همه ما میدانیم که داشتن یک پوست خوب به معنی بهتر یا زیبا به نظر رسیدن می باشد. دلایل متعددی برای خشکی پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری های پوستی است و برخی مربوط به بیماری های جدی تر دیگر مانند سرطان و دیابت و موارد دیگر است.
 

5 مشکل سلامتی جدی که با داشتن پوست خشک به شما هشدار داده میشود:

آیا تا به حال میدانستید که پوست شما نیز نشان میدهد آیا فیزیک یا سلامت مناسبی دارید یا خیر.این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما کاملا درست است. این که شما پوست خشکی داشته باشید و با استفاده از لوسیون ها، روغن ها و کرم ها تغذیه و مرطوب شود، کاملا نرمال و طبیعی است، اما اگر بعد از استفاده از این محصولات، همچنان پوست خشک بماند چیزی غلط است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این مقاله درباره اینکه چطور پوست خشک نشان دهنده سلامتی است، صحبت خواهیم کرد.

1. بیماری دیابت و خشکی پوست:
ما همه درباره دیابت چیز های زیادی میشنویم، اما بدانید که این بیماری با پوست خشک نیز در ارتباط است. هنگامی که افزایش سطح قند وجود داشته باشد، بدن به سرعت مایعی را که باعث هیدراته نگهداشتن پوست میشود، تخلیه میکند.

دیابت همچنین روند تغذیه رسانی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد، اگر پوست شما به شدت خشک و آسیب دیده باشد، باکتری های که روی گلوکز زنده میشوند افزایش پیدا میکنند و منجر به ریسک بالای آلودگی قرار خواهند گرفت.

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

اگر چنین علائمی را مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با گرفتن آزمایش متوجه بیماری خود شوید.

2. ارتباط تیروئید کم کار با خشکی پوست:
هورمون های که توسط غده تیروئید ترشح میشوند باعث تحریک فعالیت های بدن شما خواهند شد، زمانی که تحریک کند شود، باعث میشود دیگر فعالیت های بدن نیز کاهش پیدا کند که باعث میشود که شما احساس سرمای بیشتر، خستگی و یا حتی افسردگی داشته باشید.

همانطور که این هورمون ها توسط پوست جذب میشوند و نقش مهمی در ترمیم سلول ها ایفا میکند و نتیجه آنها خشکی بیش از حد پوست خواهد شد. در چنین شرایطی نیاز است که به پزشک مراجعه کنید و دارو های تجویزی را مصرف کنید و برای سالم ماندن سبک زندگی تان تلاش کنید و همچنین نوعی از ورزش درست را در برنامه روزانتان بگنجانید.

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

3. خشکی پوست به دلیل بیماری های کلیوی:
همچنین ممکن است که مشکلات خشکی پوست به دلیل بیماری های کلیوی می باشد. بر اساس برخی از مطالعات ثابت شده است که داشتن پوستی خشک حتی پس از مصرف دارو ها، میتواند نشان دهنده بیماری های کلیوی باشد.

زمانی که کلیه شما قادر به حفظ تعادل بین مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ زندگی و رشد در خون شما نیست و این اتفاق موجب التهاب و خشکی پوست میشود.

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی این علائم را بیشتر در چندی پس از بروز بیماریشان مشاهده میکنند، زمانی که عملکرد کلیه رو به متوقف شدن است یا مقدار زیادی از پروتئین از طریق ادرار دفع میشود. بنابراین تاکیید میشود که در مراحل اولیه حتما به پزشک مراجعه کنید.

4. سرطان پوست:
اگر چه کمی ترسناک است، اما پوست خشک یکی از علائم مرتبط با سرطان پوست می باشد. اگر شما زمختی، قرمزی، خشکی، خارش و خونریزی با هرگونه خراشیدگی را در پوستتان تجربه کردید، به اختمال زیاد سرطان فلسی سلولی دارید.

و SCC یکی دیگر از شایع ترین سرطان های پوست است و دومین سرطان شایع پوست است.

این تومور از لایه سطحی نشات میگیرد و ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، برای مدتی در سطح پوست می ماند ولی در نهایت و در صورت درمان نشدن، به لایه های زیرین نفوذ میکنند. بخش سلامت نمناک توصیه می کند برای چنین بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

5. اگزما:
اغلب واژه اگزما برای توصیف قرمزی، خشکی وفلس دار شدن پوست استفاده می شود. پوست شما ممکن است به هر گونه مصرف غذای آلرژیکو داروهایی که استفاده می کنید، واکنش دهد، خشک شود و باعث ایجاد اگزما شود.

اما در کل، اگزما ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. اگر والدین شما این بیماری را داشته باشند، احتمالا شما نیز موقع تولد آن را با خود خواهید داشت.

برخی از عوامل محیطی مانند گرد و غبار ، مصرف مواد غذایی نادرست، تغییر هورمون در زنان در دوران بارداری و در دوره پریودی و غیره است. اگر پوست شما به شدت خشک شده است بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

هیچ تضمینی در مورد اینکه در صورت داشتن پوست خشک این بیماری های ذکر شده را داشته باشید، وجود ندارد. زیرا گاهی اوقات می تواند به طور معمول بدون ایجاد هر گونه بیماری رخ دهد.
 

روش‌های درمان خشکی پوست

برای جلوگیری از خشک شدن پوست روش‌های خانگی که در ادامه توضیح داده‌ایم را امتحان کنید:
 

1. روغن زیتون و روغن کرچک

روغن زیتون و از بین بردن پوست خشک می تواند از مخلوط روغن زیتون و روغن کرچک استفاده کنید.

روش استفاده:
در این مخلوط یک نسبت از روغن کرچک و سه نسبت از روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست صورت و دیگر قسمت های خشک پوست بمالید. حالا یک لیف یا دستمال نرم و تمیز را در آب داغ فرو برده و بر روی پوست تان فشار بدید.

مراقب باشید که لیف بر روی پوست تان با فشار کشیده نشود. تنها لیف را روی صورت قرار داده و کمی فشار بدهید. این مراحل را در هفته 2 تا 3 بار انجام دهید تا شاهد از بین رفتن خشکی پوست خود باشید.
 

2. ماسک پوست عسل

عسل به عنوان نرم کننده پوست شناخته می شود. عسل یکی از داروهای طبیعی برای از بین بردن خشکی پوست است. استفاده از ماسک پوست عسل یک نتیجه عالی برای شما خواهد داشت.

روش استفاده:
عسل  را به تنهایی بر روی پوست بمالید و پس از 10 دقیقه شستشو دهید. پوست شما بعد از این ماسک پوست در تمام طول روز نرم و درخشان باقی می ماند و از طرفی به سرعت باعث از بین رفتن خشکی پوست می شود.
 

3. روغن بادام و شیر گرم

روغن بادام فواید بسیاری خوبی برای پوست و زیبایی دارد، حال برای رفع خشکی پوست نیز از این روغن به همراه شیر گرم استفاده می کنند.

روش استفاده:
نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک لیوان پر شیر ولرم هم بزنید و در شب و قبل از خواب پوست تان را با این مخلوط شستشو بدهید و بعد از خشک شدن آن بر روی پوست بخوابید. این مخلوط پوست شما را تغذیه می کند و از خشکی پوست شما جلوگیری می کند.
 

4. ماسک پوست تخم مرغ

ماسک تخم مرغ برای درمان خشکی پوست بسیار توصیه می شود. در این ماسک از تخم مرغ، روغن زیتون، عسل و کمی گلاب استفاده می شود.

روش استفاده:
یک تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری عسل همراه با نصف قاشق چایخوری روغن زیتون و کمی گلاب مخلوط کنید. این ماسک پوست را برای چند دقیقه بر روی پوست تان قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب کاملا ولرم شستشو دهید.

این ماسک پوست را هر هفته 1 الی 2 بار انجام دهید تا به رفع خشکی پوست منجر شود.
 

5. ماسک خانگی مرطوب کننده پوست

این ماسک خانگی حاوی گلیسیرین، گلاب و آبلیمو است که برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است. این ماسک پوست یک درمان خانگی کامل برای از بین بردن خشکی پوست است. گلیسیرین یک مرطوب کننده عالی و ثابت نگه دارنده رطوبت پوست است. 

روش استفاده:
فقط یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با یک قاشق غذاخوری گلاب و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و بر روی پوست صورت و نحوای خشک بمالید. پس از حدود 15 دقیقه شستشو بدید. از این ماسک پوست تا زمان درمان کامل پوست خشک استفاده کنید.
 

6. درمان خشکی پوست بدن با روغن نارگیل

روغن نارگیل با خواص نرم کنندگی اش میتواند فضاهای میان سلول های پوستی را پر کند، و از این طریق، سطح پوست را نرم و صاف کند. به همین دلیل است که اسیدهای چرب اشباع شده ای که به طور طبیعی در نارگیل وجود دارند میتوانند پوست تان را مرطوب و نرم کنند.

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

روش استفاده:
برای استفاده از روغن نارگیل برای تسکین خشکی پوست بدن به انجام آماده سازی های پیچیده نیاز نیست، یعنی لازم نیست این روغن را با مواد دیگر ترکیب کنید. روغن نارگیل برای استفاده روزمره به میزان زیاد نیز به اندازه کافی ملایم و بی خطر است.

هنگام مالیدن روغن نارگیل به پوست، این روغن به آهستگی در پوست تان جذب میشود. به علاوه، در صورت ابتلا به پسوریازیس یا اگزما، استفاده از این روغن میتواند این وضعیت ها را نیز تسکین دهد. به هر صورت، استفاده از روغن نارگیل یک بازی برد برد است.
 

7. درمان خشکی پوست بدن با روغن بادام

در میان درمان های خانگی برای خشکی پوست بدن، استفاده از روغن بادام نیز گزینه ای است که امتحان اش ارزشمند است؛ زیرا این روغن منبعی عالی برای ویتامین E به شمار میرود. روغن بادام به عنوان روان کننده و نرم کننده عالی برای پوست خشک و زبر به حساب می آید.

به علاوه، این روغن به خاطر اثر آنتی اکسیدانی اش، به طور کلی برای پوست مفید است. روغن بادام آنچنان چرب نیست، از این رو، به آسانی جذب پوست می شود.

نکته: در صورت حساسیت به بادام، نباید از این درمان خانگی استفاده کنید.

روش استفاده:
مقداری روغن بادام خالص را گرم کنید.
سپس، پوست تان را با استفاده از آن، ماساژ دهید، 30 دقیقه صبر کنید، و در نهایت به حمام بروید.
بعد از حمام، مقداری مرطوب کننده سبک به پوست‌ بدن تان بمالید. این کار را روزی یک بار انجام دهید.

جهت کسب بهترین نتایج از روغن بادام، می توانید پیش از خواب، یک لیوان محلول شیر گرم و یک قاشق چای خوری روغن بادام نوش جان کنید. این کار را به یک عادت شبانه تبدیل کنید تا پوست سالم و هم‌چنین خواب راحتی داشته باشید.
 

8. درمان پوست خشک با شیر

شیر نه تنها یک نوشیدنی عالی برای حفظ سلامتی است، بلکه یک گزینه خوب برای درمان خشکی پوست صورت است. شیر دارای اسید لاکتیک، خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی است که می تواند خارش و خشکی پوست را از بین ببرد. همچنین، پوست تان را مرطوب می کند و رنگ پوست تان را روشن تر کند.

روش استفاده:
مقداری آب لیمو، گلاب و چند قاشق غذاخوری شیر را مخلوط کنید.
این مخلوط را به بدن‌تان بزنید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند.
سپس با آب سرد بشویید.
این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید.
 

9. استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص ضدقارچ، ضدعفونی کنندگی و تسکین دهندگی است. آلوئه ورا یکی از قویترین مواد برای درمان پوسته پوسته شدن، خشکی و ناراحتی پوست است. آلوئه ورا یک مرطوب کننده عالی برای پوست تان است.

روش استفاده:
ژل آلوئه ورا را از برگ آن استخراج کنید.
ژل به دست آمده را روی پوست تان بزنید و اجازه دهید 10-15 دقیقه بماند.
سپس با آب ولرم بشویید.
این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
 

10. درمان خشکی پوست با خیار

خیار حاوی خواص خنک کنندگی،‌ پاکسازی و تسکین دهندگی است که می تواند موجب درمان خشکی پوست صورت شود.

روش استفاده:
خیار را پوست بگیرید و تخم های آن را دور بریزید. سپس به قطعات کوچک برش بزنید.
خیار را در چند قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا بخیسانید.
سپس این ترکیب را روی پوست تان بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند.
در نهایت پوست تان را با آب سرد بشویید و خشک کنید.
 

11. استفاده از ماسک موز

موز یک میوه خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که برای هر سنی عالی است. موز همچنین یک میوه عایل برای درمان پوست خشک به ویژه در ناحیه صورت است.

روش استفاده:
2 قاشق غذاخوری خامه، 1 عدد موز، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر و آب آماده کنید.
ابتدا موز را له کنید و عسل را حرارت دهید.
سپس خامه، بلغور جو دو سر و مقداری آب را به این ترکیب اضافه کنید.
این ماسک را با نوک انگشت روی صورت تان بمالید.
این ماسک را اطراف چشم تان نزنید.
بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس بشویید.
در نهایت با یک حوله خشک کنید.
 

12. درمان خشکی پوست با زردچوبه

زردچوبه یک ماده عالی برای درمان پوست خشک است. زردچوبه می‌تواند رنگ پوست را بهبود دهد و التهاب را کاهش دهد.

روش استفاده:
1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه، مقدار ی خامه روی شیر و چند قطره آب لیمو را با هم مخلوط کنید.
خوب هم بزنید و این ماسک را روی پوست‌تان استعمال کنید.
به آرامی ماساژ دهید و بگذارید 15 دقیقه بماند.
سپس با آب گرم بشویید.
این کار را یک مرتبه در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.
 

13. درمان خشکی پوست با جوی دوسر

برای درمان خشکی پوست، از جوی دوسر استفاده کنید. افزودن یک فنجان جوی دوسر به آب گرم وان، موجب آبرسانی مجدد به پوست خشک می شود. جوی دوسر، تسکین دهنده است و به حفظ رطوبت جذب شده از آب وان در پوست کمک می کند.
 

پیشگیری از خشک شدن پوست

بهترین درمان، پیشگیری است. این جمله را بارها شنیده ایم اما عمل نمی کنیم! برای پیشگیری از خشکی پوست این موارد باید رعایت شود:

* مدت زمان حمام کردنتان را کوتاه کنید و ترجیحاً یک دوش سریع بگیرید.

* چند بار در روز از کرم های مرطوب کننده، نرم کننده های پوست یا پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید.

* مرطوب کننده ای را مصرف کنید که پایه آن غیر الکلی است.

* از پاک کننده های پوست غیر صابونی و ملایم استفاده کنید. زیرا صابون های قوی، چربی ها را از سطح پوست جدا و آن را خشک می کنند.

* از صابون های آنتی باکتریال استفاده نکنید.

* در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید و آن را به سیستم گرمایشی تان اضافه کنید تا در طول زمستان و خشکی، هوای خانه مرطوب بماند.

* از مالیدن و خاراندن پوست خود بپرهیزید.

* در زمستان دستکش، کلاه و شال بپوشید.

* مصرف نوشیدنی های الکلی و جایگزین نکردن مایعات از دست رفته به هنگام تعریق، آب بدنتان را کاهش می دهد. پس، بهتر است از آنها بپرهیزید.

* لباس های حساسیت زا نپوشید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت زوم لایف

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها