خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

دانلود کتاب های امتحان شده

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

علت عرق کف دست می تواند موارد زیادی را شامل شود که این عوامل می توانند ارثی یا اکتسابی باشند. تمام افرادی که بی دلیل دچار عرق کف دست می شوند باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایند تا بتوانند درمان موثر را برای این بیماری انجام دهند و به بهبودی دست یابند.


علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

غدد عرق در همه اندام های بدن از جمله دست های ما وجود دارد که تحت تاثیر عوامل مختلف، مانند: محرک های محیطی، مصرف داروهای شیمیایی و همچنین عواطف و احساسات بروز پیدا می کند. با توجه به اینکه ما به طور مکرر از دست هایمان استفاده می کنیم، تعریق دست ها می تواند از عوامل ناخوشایند برای ما به شمار آید. در بعضی مواقع عرق دست ممکن است تا آخر عمر همراه افراد باشد که در افراد مختلف، متفاوت است. در این مقاله علت عرق کف دست را بررسی می کنیم.

علل اولیه هایپرهیدروزیس
غده های عرق اکرین در کف دست، پا، زیر بغل و صورت به وفور وجود دارند. در مواقعی که بدن ما بیش از حد گرم می شود، هنگامی که راه میرویم، هنگام ترشح غدد بدن و همچنین در مواقع حساس، اعصاب بدن ما، غدد عرق را فعال می نمایند. وقتی فعالیت اعصاب بیش از حد باشد، پدیده هایپرهیدروزیس اتفاق می افتد. هایپرهیدروزیس، باعث اختلال در فعالیت های طبیعی افراد می شود، به صورتی که حداقل یک بار در هفته بدون هیچ دلیل مشخصی، تعریق بیش از حد در بدن اتفاق می افتد. و عرق از نواحی مختلف بدن از جمله کف دست، ترشح پیدا می کند. از نشانه های متداول بیماری هایپرهیدروزیس، عرق بیش از حد کف دست می باشد.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

علائم هایپرهیدروزیس
یک سری نشانه وجود دارد که فرد میتواند متوجه بیماری هایپرهیدروزیس شود، مانند: نرم و خیس شدن کف دستها، تعریق های مکرر، خیس شدن لباس ها با عرق و خیس و نرم شدن کف پا، که می تواند برای فرد بسیار ناخوشایند باشد.

افرادی که بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند، علاوه بر تعریق های شدید ممکن است یک سری علائم مانند: عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران، نگرانی در مورد لکه زدن لباس ها و ظهور عفونت های باکتریایی یا قارچی، را نیز تجربه نمایند.

دلایل ایجاد بیماری هایپرهیدروزیس
با توجه به مطالعات فراوان در زمینه بیماری هایپرهیدروزیس، دلایل ایجاد آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. این بیماری دو نوع اولیه و ثانویه دارد که دلایل ایجاد بیماری ثانویه بسیار زیاد و شناخته شده است.

شاید بسیاری از افراد این ذهنیت را داشته باشند که بیماری هایپرهیدروزیس اولیه در اثر بیماری های روحی و روانی  ایجاد می شود و فقط آن دسته از افرادی که تحت تاثیر فشارهای عصبی هستند به این بیماری مبتلا می شوند. ولی نتایج تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس در معرض عوامل عصبی و فشارهای روانی نیستند، همچنین این نتایج بیان می کند که فشارهای عصبی که در افراد مبتلا به وجود می آید به علت تعریق بیش از حد است.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

تحقیقات اخیر نشان داده اند که عوامل ژنتیکی در ایجاد بیماری هایپرهیدروزیس دخیل است، به دلیل اینکه، اکثر بیمارانی که به این بیماری مبتلا شده اند در خانواده آنها یک یا چند نفر مبتلا وجود داشته است. بنابراین، هایپرهیدروزیس می تواند زمینه ارثی داشته باشد.

علت عرق کف دست
عرق کف دست می تواند از دوران بلوغ فرد، در او ظاهر شود، اگر فردی به هایپرهیدروزیس مبتلا شود، موارد زیادی باعث عرق کف دست او می شوند از جمله آنها:
 

  • مصرف الکل و سیگار: وارد شدن نیکوتین سیگار به بدن فرد، باعث متصل شدن به گیرنده های نورون در سیستم عصبی می شود، که غدد عرق حساس می شوند و عرق نقاط مختلف بدن از جمله کف دست، ترشح می کند.
  • عدم تعادل در ترشح هورمون ها: هورمون های بدن بر روی انتهای شاخک های عصبی تحریک کننده غدد عرق، تاثیر گذار می باشند. در نتیجه عدم تعادل در ترشح هورمون ها باعث افزایش عرق کف دست می شود. از جمله مواردی که می تواند تعادل هورمون ها را بهم بریزد: دیابت شیرین، اختلال در تیروئید، سرطان پروستات، یائسگی در زنان و غیره می باشد.
  • مصرف غذاهای پر ادویه و رژیم غذایی ضعیف: مصرف تعدادی از مواد غذایی، باعث تعریق بیش از حد می شوند، مانند: سیر، پیاز، کافئین، غذاهای پر ادویه و غیره.

استرس های فردی و موقعیت های استرس زا: هنگامی که در محیط های استرس زا قرار میگیرید، تعریق کف دست شما افزایش می یابد. وقتی بدن آدرنالین ترشح می کند، عرق دست به عنوان یک پاسخ ایمنی در با احساس تهدید فعال می شود.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن
 

  • محیط های کاملا داغ: گرمای هوا از عوامل تشدید عرق کف دست است.
  • شرایط پزشکی نامطلوب: اگر کف دست های شما بدون هیچ علتی عرق می کند ممکن است دچار هیپرهیدروز شده باشید، که می تواند ریشه خانوادگی داشته باشد، بسیار آزار دهنده است. اگر احتمال میدهید که دچار هایپرهیدروزیس شده اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  • از اصلی ترین دلایل ، بیماری هایپرهیدروزیس است که باعث تعریق بیش از حد در کف دست می شود.

علت عرق کف دست می تواند یکی از موارد بالا باشد، که با رعایت کردن یک سری از مسائل، کنترل کردن آن را راحتتر می کند.

راه های پیشگیری از عرق کف دست
پیشگیری همیشه می تواند یک نکته طلایی برای جلوگیری از مبتلا شدن به انواع بیماری ها باشد. برای جلوگیری از عرق کف دست قبل از خواب از لوسیون های ضد عرق استفاده نمایید، مصرف مواد غذایی پر ادویه و همچنین کافئین که باعث تحریک سیستم عصبی شده و تعریق بدن را افزایش می دهند، کاهش دهید. به صورت روزانه با آب ولرم دوش بگیرید ولی استفاده از سونا و دوش آب گرم، می تواند باعث افزایش تعریق شود.

تشخیص علت عرق کف دست
هنگامی که برای تشخیص علت عرق کف دست به پزشک مراجعه می کنید، پزشک ممکن است، راهکارهای زیر را در پیش بگیرد:

از شما بخواهد که آزمایش خون و ادرار بدهید تا وضعیت پرکاری تیروئید و همچنین قند خون شما چک کند، زیرا پر کاری تیروئید و افت قند خون باعث عرق کف دست و سایر قسمت های بدن می شوند.

پزشک در مورد دوره های تعریق کف دست و ناحیه های دیگری که در آن عرق ظاهر می شود، نیز سوال می پرسد تا بهتر بتواند علت عرق کف دست را تشخیص دهد.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

افرادی که بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند بیشترین عرق از کف دست آن ها به بیرون ترشح پیدا می کند ولی در دیگر افراد این اتفاق رخ نمی دهد که پزشک برای تشخیص بیماری از این مسئله نیز استفاده می کند.

پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر و سریعتر علت عرق کف دست، به شما یک پرسشنامه بدهد تا با توجه به وضعیت خود به آن پاسخ دهید. با این روش پزشک تمام جوانب را می سنجد تا بتواند یک درمان مفید و صحیح را به شما ارائه دهد. در این مواقع بهتر است که به پزشک خود اعتماد داشته و پاسخ های صحیحی را در پرسشنامه درج نمایید.
 
درمان های طبیعی برای جلوگیری از عرق کف دست و دیگر اندام های بدن
رعایت کردن نکاتی در طول فعالیت های روزمره و سبک زندگی می تواند در بهبود عرق کف دست، مطلوب باشد.

اگرچه ممکن است استفاده از دئودورانت ها ترشح عرق را قطع نکنند، ولی، اسپری های ضد عرق می توانند برای این مسئله مفید باشند. داروهای ضد عرق حاوی کلرید آلومینیوم نیز می توانند ترشح عرق را کنترل کنند.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن
 

  • استفاده از بالشتک های کوچکی که در زیر بغل قرار داده می شود، عرق ترشح شده را جذب می نماید.
  • توصیه می شود که از پوشیدن لباس با الیاف مصنوعی خودداری شود و حتی الامکان از لباس های گشاد استفاده شود.
  • کفش چرم می تواند عرق پای شما کنترل نماید.
  • جوراب هایی با الیاف طبیعی در جذب عرق پا بسیار مفید هستند.

اگر رعایت کردن این نکات در کنترل عرق به شما کمک نکرد، حتما باید برای درمان و معالجه به پزشک متخصص مراجعه کرده و از مشاوره های و درمان های تخصصی او استفاده کنید.

درمان پزشکی عرق کف دست
مراجعه به متخصص پوست، برای درمان عرق کف دست، بهترین گزینه برای افرادی است که از این مشکل خود رنج می برند، زیرا پزشک علاوه بر تشخیص علت عرق کف دست، بهترین درمان ممکن را به بیمار خود ارائه می دهد. درمان هایی که پزشک برای کنترل عرق کف دست ممکن است تجویز کند، عبارتند از:

درمان یونتوفورز، در این روش دست ها در یک حوض آب نگه داشته می شوند، سپس، یک جریان الکتریکی بدون هیچ دردی از دست ها عبور داده می شود. افراد بیمار باید برای درمان کامل، 2 تا 4 بار به مدت نیم ساعت این درمان را انجام دهند.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن
 

  • از روش های موثر در درمان عرق کف دست استفاده از سم بوتولینوم است. در این روش متخصص پوست به نواحی دست افراد بیمار، بوتاکس تزریق می کنند که باعث مسدود شدن عصب تحریک کننده غده های عرق می شود. بیمارانی که به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند، برای بهبودی بیشتر باید تزریق بوتاکس را چندین بار انجام دهند.

استفاده از داروهای ضد کولینرژیک، که مانع از منتقل شدن تحریک های اعصاب پاراسمپاتیک می شود. استفاده از این داروها به مدت دو هفته عرق کف دست را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن
 

  • جراحی ETS، در مواردی که عرق کف دست بسیار شدید باشد و با دارو قابل کنترل نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، اعصاب تحریک کننده غدد عرق بریده می شوند. از این عمل علاوه بر کنترل عرق کف دست، برای زیر بغل و صورت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ولی این مورد به دلیل خطرات احتمالی برای درمان عرق پا توصیه نمی شود.

برای انجام جراحی ETS، حتما باید به متخصص با تجربه مراجعه نمایید، تا بتوانید یک جراحی بدون عوارض و رضایتمند داشته باشید. جراحی ناقص یا نادرست عوارض بسیار خطرناکی را می تواند در پی داشته باشد.

عدم درمان عرق کف دست
اگر علت عرق کف دست، تشخیص داده نشود و بیمار تحت درمان قرار نگیرد، عوارض ناخوشایندی را برای بیمار به همراه دارد. از جمله این عوارض: عفونت ناخن، زگیل ناشی از فعالیت ویروس پاپیلومای انسانی، عفونت های باکتریایی، بثورات جلدی که همراه با خارش، سوزش و قرمزی پوست می باشند، که در اثر مسدود شدن مجاری عرق و گیر کردن عرق در زیر پوست اتفاق می افتند، کاهش اعتماد بنفس و روابط اجتماعی فرد به دلیل تعریق زیاد، که می تواند منجر به گوشه گیری و افسردگی فرد شود.

مطالعات مختلف نشان می دهد، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولا در اوایل بیماری به دنبال علت عرق کف دست، به پزشک مراجعه نمی کنند. بعضی از افراد بعد از 9 سال از گذشت این بیماری برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می نمایند. شاید یکی از دلایلی که باعث شده است این افراد برای درمان بیماری خود اقدام نکنند، عدم آگاهی از وجود درمان های پزشکی باشد.

علت عرق کف دست و راه های پیشگیری و درمان آن

نتیجه گیری
علت عرق کف دست می تواند موارد زیادی را شامل شود که این عوامل می توانند ارثی یا اکتسابی باشند. تمام افرادی که بی دلیل دچار عرق کف دست می شوند باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایند تا بتوانند درمان موثر را برای این بیماری انجام دهند. با مراجعه به پزشک متخصص راهکارهایی برای کنترل و درمان این بیماری به شما پیشنهاد می شود که با رعایت کردن آنها می توانید در جهت بهبود بیماری اقدام نمایید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها