خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » علت منع تنبیه بدنی کودک چه می باشد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

علت منع تنبیه بدنی کودک چه می باشد؟

سؤال روز دویست و شصت و هشتم تولد

علت منع تنبیه بدنی کودک چه می باشد؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان تنبیه بدنی کودک نه تنها تأثیر مثبتی در اصلاح رفتار او ندارد بلکه می تواند نتیجه معکوس برجای بگذارد. اطلاعات بیشتر را در این مقاله بیابید.


علت منع تنبیه بدنی کودک چه می باشد؟

حتماً برایتان پیش آمده است که گاهی اوقات آنقدر از رفتار کودک خود به ستوه می آیید که دلتان می خواهد ضربه ای به پشت او زده و به اصطلاح کودک خود را تنبیه کنید، فوران این احساس در شما به خودی خود اشکالی ندارد. اکثر والدین حداقل چند مرتبه آن را تجربه کرده اند و در بسیاری از خانواده ها و حتی شاید خود شما این نوع تنبیه به صورت سنتی از پدر به فرزند منتقل می شود (آیا برای خود شما نیز این اتفاق افتاده است؟). بنابراین شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که با وجود آنکه تنبیه گاه به گاه به من صدمه ای نزده است، چرا نمی توانم آن را برای فرزند خود بکار ببرم؟
 
اما تقریباً تمام کارشناسان معتقدند که زمان آن فرا رسیده است که تنبیه بدنی را برای همیشه کنار بگذاریم. تنبیه نه تنها تأثیری بر اصلاح رفتار کودک ندارد بلکه به لحاظ رشد جسمی، روانی و اجتماعی به او آسیب می رساند. در ادامه علت آن توضیح داده شده است:
 

عدم آموزش رفتار صحیح با تنیبه بدنی کودک

تنبیه بدنی به جای آنکه به کودک رفتار درست و غلط را بیاموزد، تنها به او یاد می دهد از تنبیه شدن چه چیزی عایدش شده و از چه چیزی محروم می شود. بنابراین اگرچه ممکن است کودک از انجام کاری که منجر به تنبیه او می شود خودداری کند اما با این کار خود کنترلی و خویشتنداری در او شکل نگرفته است.
 

الگوسازی نادرست و خشونت آمیز

تنبیه بدنی نشان دهنده سوء استفاده از قدرت توسط فردی بسیار قوی و بزرگ (به تعبیری یک قلدر) در برابر شخص کوچکتر و نسبتاً ضعیف خواهد بود و قطعاً دلتان نمی خواهد این رفتار توسط کودک کپی برداری شود. در واقع مطالعات صورت گرفته نشان می دهند کودکانی که تنبیه بدنی می شوند به احتمال زیاد در برابر سایر هم سن و سالان خود و در آینده نسبت به فرزندان خود از نیروی فیزیکی و خشونت استفاده می کنند.
 

ضعیف شدن روحیه کودک

 تنبیه بدنی می تواند موجب تحقیر و کوچک شدن کودک شده، عزت نفس و روحیه او را از بین ببرد و حتی می تواند در رابطه میان پدر و مادر و فرزند تأثیر بگذارد.
 

عدم آموزش قدرت تحمل و فائق شدن بر مشکلات به کودک

 تنبیه بدنی فرصت یادگیری روشهای جایگزین برای مقابله با عصبانیت و ناامیدی را از کودک سلب می کند.
 

احتمال بروز آسیب بدنی جدی به کودک

این وضعیت به ویژه زمانی که عصبانیت به اوج رسیده باشد می تواند اتفاق افتد، وضعیتی که به راحتی می تواند به کودک آزاری جدی تبدیل شود. اما تنبیه بدنی پس از کم شدن خشم و عصبانیت ممکن است بدتر باشد؛ این امر می تواند نوعی رفتار خشن و بی رحمانه حساب شده به نظر برسد و در دراز مدت در اصلاح رفتار کودک بی تأثیر خواهد بود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها