خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » علت و درمان جوش های روی باسن

دانلود کتاب های امتحان شده

علت و درمان جوش های روی باسن

علت و درمان جوش های روی باسن

عفونت‌های باکتریایی در بیشتر موارد دلیل ایجاد جوش روی باسن است. استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) که روی پوست و یا داخل بینی زندگی می‌کند، مسئول ایجاد این ضایعات پوستی است.


علت و درمان جوش های روی باسن

جوش روی باسن چیست؟

جوش‌ها یا کورک‌ها (Boils) عفونت‌های پوستی – معمولاً باکتریایی – هستند که در قسمت‌های عمیق‌تر پوست ایجاد شده و معمولاً فولیکول‌های مو را هم در بر می‌گیرند. این ضایعات پوستی به صورت برآمدگی‌هایی قرمز رنگ بر روی پوست قابل تشخیص هستند و با گذشت زمان پر از چرک می‌شوند. این نوع معمولاً بر روی باسن ظاهر می‌شوند. 
 

علایم جوش روی باسن

جوش‌ها در بسیاری از مواقع باعث ایجاد برآمدگی‌هایی قرمزرنگ و دردناک بر روی پوست می‌شوند. گاهی اوقات هم پوست اطراف قرمز و متورم می‌شود. 

یک جوش در ابتدا تنها نقطه‌ای کوچک بر روی پوست بوده که تحریک پذیر و دردناک است. به مرور زمان می‌تواند سخت و سفت شود. 

جوش به رشد خود ادامه داده و حتی می‌تواند چرکی شود. در این مرحله نرم‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد. به تدریج این جوش‌های سر سفید یا زرد رنگ پاره شده و محتویات چرکی آن‌ها به بیرون نشت خواهد کرد.

برخی از آن‌ها نمی‌ترکند و در نهایت بر روی پوست یک توده کوچک سفت و برجسته با تشکیل دلمه  (crust) را خواهد داد. گاهی هم از سطح آن‌ها مایعی شفاف خارج می‌شود. 

از نظر اندازه گاهی بزرگ و به اندازه‌ی یک توپ گلف هستند.

بسیاری از مشکلات و ضایعات پوستی مانند آکنه‌های کیستی، کیست‌های عفونی چربی و دیگر عفونت‌های پوستی، بسیار شبیه جوش‌های روی باسن هستند. 

علت و درمان جوش های روی باسن

علت به وجود آمدن جوش روی باسن

عفونت‌های باکتریایی در بیش‌تر موارد دلیل ایجاد جوش روی باسن است. استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) که روی پوست و یا داخل بینی زندگی می‌کند، مسئول ایجاد این ضایعات پوستی است. 

امکان تشکیل آن‌ها در نواحی از بدن که پوست دو ناحیه باهم تماس دارد، مناطق دارای مو و نقاطی از بدن که بیش‌تر عرق می‌کنند بیش‌تر است. 
 

ریسک فاکتورهای تشکیل جوش عبارتند از:

  1. وجود باکتری  استافیلوکوک اورئوس بر روی پوست
  2. ابتلا به اگزما
  3. تماس نزدیک داشتن با فرد دارای جوش
  4. ابتلا به دیابت
  5. ابتلا به انواع بیماری که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند.
  6. ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن
  7. داشتن بریدگی و جراحت‌های کوچک روی سطح پوست
  8. مصرف سیگار

 

چگونگی تشخیص

برای تشخیص این عارضه پوستی روی باسن تاریخچه‌ی پزشکی فرد پرسیده شده و معاینه‌ی بالینی انجام خواهد شد. علاوه بر تجویز آزمایش خون، پزشک برای تشخیص علت ایجاد عفونت، گاهی از چرک آن‌ها هم نمونه برداری خواهد کرد. 
 

درمان جوش روی باسن

درمان‌های زیادی برای این مشکل وجود دارد. همچنین بسیار مهم است که فرد جوش خود را دستکاری نکند و سعی نکند تا آن را فشار داده و محتویات آن را خالی کند. چرا که این کار باعث انتشار عفونت به سایر نقاط بدن شده و منجر به عوارض جانبی می‌شود.
 

درمان‌های خانگی جوش روی باسن

این درمان‌ها عبارتند از:
* کمپرس گرم
* درمان‌های همیوپاتی، مانند ارنیکا، سیلیکا یا سولفور 
* برنامه غذایی سرشار از مواد مغذی و ویتامین سی
* داروهای موضعی و خوراکی 
* ضدعفونی کننده‌های موضعی
* صابون‌های ضد باکتری
* ژل ضد عفونی کننده دست
* تغییر شیوه زندگی 
* دست کاری نکردن کورک‌ها
* شستن حوله و لباس‌ها به صورت جداگانه جهت جلوگیری از انتشار عفونت
* عوض کردن و شستن روزانه‌ی ملافه‌ها
* استحمام روزانه
* تمیز نگه داشتن خانه
* وزن کم کردن برای جلوگیری از تا شدن پوست بر روی هم 
* جهت جلوگیری از انتشار عفونت، حضور پیدا نکردن در باشگاه‌ها، استخرها و سایر مکان‌های ورزشی تا زمان بهبود کامل
* عدم مصرف مواد مخدر 
* داشتن یک برنامه غذایی سالم

علت و درمان جوش های روی باسن

روش‌های درمانی پزشکی  برای از بین بردن جوش روی باسن

در برخی از موارد، مخصوصاً اگر جوش خیلی بزرگ باشد، به خودی خود از بین نخواهد رفت و باید روش‌های درمانی پزشکی به کار گرفته شود. روش‌های درمانی پزشکی برای از بین بردن این مشکل پوستی عبارتند از:

ایجاد یک برش و خالی کردن محتویات آن

برای اینکه چرک درون آن خالی شود، محل برش با گاز بسته شده و به پوست فرصت داده می‌شود تا به صورت کامل بهبود پیدا کند. 
 

بهترین محصولات برای درمان جوش های باسن کدام ها هستند؟

شستن منظم با بنزوئیل پراکسید کمک می کند تا باکتری های مزاحم از بین رفته، احتمال گسترش فولیکولیتیس های باکتری زا کاهش یابد.

فولیکولیتیس، همواره تنها به دلیل باکتری ها ایجاد نمی شود، می تواند بر اثر قارچ نیز ایجاد شود.

در این صورت بهتر است روش های درمانی گسترده تری توسط متخصص پوست انجام گیرد. 

اگر در معرض تحریکات پوستی باشید، استفاده از لایه بردارهای ملایم چون اسید سالیسیلیک یا اسید لاکتیک، به نرم کردن سطح پوست شما کمک کرده و از اجتماع میکروبها جلوگیری می کند.

در حالت کلی چنانچه میزان تعرق بدنتان زیاد است، باسن خود را تمیز و خشک نگه دارید، چنانچه دچار عارضه فولیکولیتیس شدید، منتظر نباشید تا خود به خود درمان شود .ما روش های درمانی و پاک سازی آکنه با موادی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند را پیشنهاد می کنیم.
 

عوارض و مشکلات 

جوش روی باسن ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. همان‌گونه که گفته شد این عارضه‌ی پوستی معمولاً به خاطر یک عفونت ایجاد می‌شود و امکان انتشار عفونت به سایر نقاط بدن وجود دارد‌.

عوارض جانبی ممکن است شامل:

** زخم‌های عمقی و وخیم
** کفگیرک یا یک خوشه‌ی متصل به جوش
** سپتیسمی یا گندخونی، نوعی التهاب عفونی وخیم 
** سلولیت  یا نوعی التهاب پوستی در مجاورت بافت‌های نرم 
** اندوکاردیت یا التهاب قلبی
** استئومیلیت  یا عفونت استخوان
 

پیشگیری از به وجود آمدن جوش بر روی باسن

این عارضه‌ی پوستی مسری بوده و می‌توانند به فرد دیگر منتقل شوند. حتی امکان انتشار آن‌ها به سایر نقاط بدن خود فرد هم وجود دارد. با این همه چندین روش برای پیشگیری از آن‌ها وجود دارد:

* از تماس پوستی با فرد دارای جوش یا حامل باکتری استافیلوکوک اورئوس خودداری کنید.

* در طول روز مرتب دست‌های خود را بشویید

* مرتب استحمام کنید

* بعد از اینکه جوش روی باسن به وجود آمد، تمام لباس‌ها، حوله‌ها، ملحفه‌ها و سایر وسایل شخصی خود را بشویید
حوله‌ها و دیگر وسایل شخصی خود را با دیگران شریک نشوید.

* اگر جراحت یا زخمی بر روی پوست وجود دارد آن را پوشانده و از آن به خوبی محافظت کنید

گاهی تنها با انجام درمان‌های خانگی به راحتی می‌توان از شر یک جوش روی باسن خلاص شد. اگر اندازه‌ی آن بزرگ‌تر از حد معمول باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کرده و سایر روش‌های درمانی را امتحان کند.

یک جوش بزرگ و عمقی گاهی بعد از درمان هم بر روی پوست جای قرمزی و یا زخم باقی خواهد گذاشت. همچنین، در برخی از موارد یک عفونت پوستی بعد از درمان، دوباره بر روی پوست ظاهر خواهد شد. 

علت و درمان جوش های روی باسن

برای درمان جوش های بدن و باسن چه کنیم؟.

 در صورت امکان اجازه بدهید پوست باسن در معرض مستقیم آفتاب قرار بگیرد. اگر شما حیاط و یا پشت بام شخصی دارید اجازه دهید پوست باسن در معرض نور آفتاب گرم قرار بگیرد. از کرم ضد آفتاب روی پوست باسن استفاده نکنید و بگذارید نور خورشید مستقیم بتابد. نور خورشید کمک می کند چربی بیش اندازه خشک شود. مراقب باشید نور زیاد خورشید برای پوست خطرناک است فقط در حد 10 تا 15 دقیقه در روز.

ماسک آسپرین برای جوش های روی باسن درست کنید. 4 تا 5 آسپرین را له کنید. و آن را یک قاشق غذاخوری آب جوشیده ولرم،و یک قاشق عسل طبیعی و یا ماست بستگی به امکانات شما دارد. یک سطح نازک از آن را روی پوست باسن قرار دهید و بگذارید کاملا خشک شود حدود 20 تا 30 دقیقه نگاه دارید.

از مایعات اسیدی طبیعی استفاده کنید. از آب لیمو طبیعی و یا سرکه سیب طبیعی استفاده کنید. هر چند این راه ممکن است کمی دردناک باشد ولی تنها لحظالت اول پوست را می سوزاند تا 30 دقیقه بگذارید روی پوست بماند بعد با آب ولرم بشویید.

ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل بهترین روغن طبیعی است که خاصیت چرک خشک کنی دارد وبرای درمانهای موضعی جوش بسیار کاربرد دارد.
 

 یخ برای درمان جوش

از تکه های یخ استفاده کنید. به آرامی روی جوشهای ملتهب تکه یخ را بمالید ورم و التهاب آن را کم می کند اگر خیسی یخ را دوست ندارید قالب یخ را در کیسه فریز تمیز بگذارید.

علت و درمان جوش های روی باسن

پوست باسن را حتما یک بار در صبح و یک بار بعد از ظهر بشویید.

مطمئن شوید که ماده شوینده ای کع لباس زیر را می شویید حساسیت ندارید. لباس زیر را جداگانه و با صابون هایی مثل صابون بچه بشویید.

در خانه از شلوارهای گشاد و لباس زیرهای گشاد و نخی استفاده کنید. یادتان باشد هر چه بیشتر پوستتان عرق کند بیشتر جوش می زنید.

از مکمل های ویتامین استفاده کنید. ویتامین های A, B5, C, E و روی و امگا3 برای پوست سالم و بدون جوش لازم و حیاتی اند.

تا می توانید آب بنوشید.مطمئن باشید که روزی 8 لیوان آب را می نوشید.

رژیم غذاییتان را تغییر دهید. اگر زیاد فست فود می خورید و یا به شیرینی و غذاهای شور علاقه دارید حتما رژیم خود را تغییر دهید.

کمتر بنشینید و بیشتر راه بروید. نشستن مانع تنفس پوست می شود و باعث می شود پوست باسن عرق کند و جوش بزند. اگر مجبورید که مدت طولانی روی صندلی بنشینید هر از چند گاهی راه بروید و یا ورزشهای باسن را انجام دهید تا گردش خون در آن ناحیه بیشتر شود.
 

سخن پایانی

جوش‌ها نوعی از عفونت پوستی بوده که بر روی پوست برآمدگی‌های قرمز رنگ و دردناکی ایجاد می‌کنند که در نهایت متورم شده و پر از چرک می‌شوند.این عارضه‌های پوستی معمولاً بر روی باسن و مناطقی از پوست که باهم تماس دارد مانند کشاله ران و مناطقی که عرق بدن در آن جمع می‌شود به وجود خواهند آمد.

عمده‌ترین دلیل ایجاد آن‌ها روی باسن ، عفونت باکتریایی است. اگر اندازه‌ی این ضایعات پوستی خیلی بزرگ باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت آرومیس
سایت الو دکتر

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها