خانه » همه » مذهبی » علی لاریجانی، سپاه و کره شمالی

دانلود کتاب های امتحان شده

علی لاریجانی، سپاه و کره شمالی

عصراسلام: کتابی با تیراژ پنجاه هزار نسخه منتشر کرد که خاطرات خودنوشته‌ی او از از زمستان ۷۲ تا زمستان ۷۳ بود. کتاب که نامش همان شعار انتخاباتی علی لاریجانی یعنی “هوای تازه” است در واقع یادداشت‌های روزانه او از این بازه زمانی است و شامل تحولات آخرین روزهای تصدی وزارت ارشاد لاریجانی در دولت مرحوم هاشمی و نخستین سال اداره رسانه ملی است.
لاریجانی در خاطرات روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۷۳ می‌نویسد:
آقای یونگ، سفیر کره شمالی در جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشت. او از سیاست‌های تجاوزگرایانه امریکا در شبه جزیره کره سخن گفت و این که امریکا از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی سعی می‌کند سیاست‌های اتمی کره شمالی را مهار کند.
تقاضا داشت اخبار مهم کره شمالی در صداوسیما منعکس شود. ضمناً در رقابت با کره جنوبی مسائلی مطرح کرد که معمولاً نمایندگان کره شمالی در مذاکرات سیاسی این مباحث را طرح می‌کنند. به جهت دوستی با کره شمالی نکاتی را مطرح و از همکاری با آنان استقبال کردم. در ضمن به ایشان گفتم دو بار به کره شمالی سفر و با آقای کیم ایل سونگ در هر دو سفر ملاقات کرده‌ام.
یک بار در زمان جنگ بود که برای خرید تجهیزات نظامی عضو هیاتی به کره شمالی رفتم. آن موقع آقای کیم ایل سونگ در قصر زمستانه خود بود و ما مجبور بودیم با قطار به آنجا برویم. راه طولانی بود؛ ولی قطار مخصوصی برای سفر در نظر گرفتند که مجهز بود. ظاهراً آقای کیم ایل سونگ هیچگاه سوار هواپیما نمی‌شود. وی حتی سفری هم که به اروپا رفته بود، از طریق شوروی با قطار رفته بود که می گویند چهل روز طول کشید! کار او شبیه تیمسار ظهیرنژاد ماست؛ او هم سوار هواپیما نمی‌شود معتقد است آدم عاقل بر چیزی که روی هواست، پا نمی‌گذارد!
حدود ساعت یک نصف شب به قصر کیم ایل سونگ رسیدیم، محل اقامتی تدارک دیده بودند که هیات ما در آنجا شب را به صبح برساند. خیلی شیک و مرتب بود و با ساختار نظامهای کمونیستی جور در نمی‌آمد. صبح ساعت ۱۰ با آقای کیم ایل سونگ ملاقات داشتیم. اتاق بزرگی بود. هوا برفی بود و از کنار پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای، بارش برف جلوه زیبایی داشت. دو کبوتر در کنار پنجره پناه گرفته بودند. منظره کبوترها نظر آقای کیم ایل سونگ را به خود جلب کرده بود. مقداری بحثهای انقلابی علیه آمریکا داشت و در زمینه همکاری‌های نظامی موافقت‌های خوبی کرد.

محمدامین فرج‌اللهی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها