خانه » همه » سلامت » عوارض جانبی دپاکین

دانلود کتاب های امتحان شده

عوارض جانبی دپاکین

همه چیز درباره داروی دپاکین

دپاکین برای درمان برخی از انواع حملات ناگهانی و تشنج استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به تنهایی یا با داروهای ضد تشنج دیگر تجویز شود. برای اطلاعات بیشتر با این مقاله همراه باشید.


همه چیز درباره داروی دپاکین

دپاکین یا والپروات سدیم یک داروی ضد تشنج است که در موارد دیگری مانند سردرد، اختلال دوقطبی، شخصیت مرزی استفاده میشود. این دارو توسط اکثر بیماران به راحتی تحمل می شود. اکثر اوقات اندکی خواب آور هست و بهتر است هنگام شب و قبل از خواب مصرف بشود. در بیمارانی که تشنج دارند این دارو روزی سه بار مصرف می شود.

نام دیگر دپاکین والپروات سدیم است. این دارو از طریق بازگرداندن تعادل به برخی از مواد طبیعی داخل مغز مانند انتقال دهنده های عصبی کار می کند. قبل از شروع به مصرف دپاکین راهنمای دارویی را به دقت مطالعه کنید از پزشک یا داروخانه راهنمایی بگیرید. این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود و بهتر است همراه با غذا مصرف نشود زیرا ممکن است ناراحتی معده ایجاد کند.

کپسول دارو را قورت دهید و از شکستن یا جویدن آن خودداری کنید چون ممکن است باعث التهاب دهان و گلو شود. مقدار مصرف داروی دپاکین به سن و وزن و وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان و سایر داروهای مصرفی بستگی دارد. مطمئن شوید پزشک و دکتر داروخانه از تمامی داروهایی که استفاده می کنید اطلاع دارند تا تداخل دارویی ایجاد نشود. اگر این دارو را برای درمان تشنج یا سردرد استفاده می‌کنید، بدون مشورت پزشک نباید دارو را قطع کنید زیرا ممکن است که صرع و تشنج عود کند. این دارو برای درمان سردردهای میگرنی هم استفاده می شود و بدون مشورت با پزشک نباید دارو را قطع کنیم. برای درمان سردردهای حاد از دپاکین استفاده نمی کنیم فقط این دارو می تواند در پیشگیری از سردرد موثر باشد.1

عوارض جانبی دپاکین

مصرف دپاکین ممکن است منجر به عوارضی مانند اسهال، خواب‌آلودگی، ریزش مو، تغییرات دوره قاعدگی، زنگ گوش، لرزش، بی‌ثباتی و تغییرات وزن شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

درصورتی که پزشک داروی دپاکین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی دپاکین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. به ندرت کسانی که از این دارو برای درمان مشکلاتی مانند تشنج، اختلال دوقطبی و درد استفاده می‌کنند، دچار افسردگی، افکار یا اقدا به خودکشی و مشکلات خلقی دیگر شده‌اند.. اگر خود یا خانواده‌تان هرگونه تغییر رفتار ناگهانی یا غیر معمولی را؛ مانند افکار یا رفتاری که نشانه‌های افسردگی باشد، افکار یا اقدام به خودکشی و افکار آسیب رساندن به خود مشاهده کردید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

مصرف این دارو به ندرت باعث اختلالات شدید مغزی (انسفالوپاتی) و در بعضی موارد کشنده شده است، به ویژه در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک (اختلالات چرخه اوره) این اتفاق دیده شده است. اگر هرگونه احساس ضعف بدون دلیل، استفراغ و اختلالات خلقی (مانند سردرگمی) پیدا کردید سریعا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی خطرناکی مانند درد قفسه سینه، کبودی، خون‌ریزی بی‌دلیل، تپش قلب یواش یا سریع یا نامنظم، تورم دست و پا، حرکات غیرارادی چشم (نیستاگموس)، احساس لرز و سردی، تنفس سریغ و کاهش هوشیاری را تجربه کردید، هر چه با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی دپاکین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل تب، تورم غدد لنفاوی، علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

همه چیز درباره داروی دپاکین

موارد احتیاط مصرف دپاکین

اگر به داروی دپاکین یا سدیم والپروات یا دیوالپراکس حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی دپاکین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی (مانند روغن بادام‌زمینی) باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود، در این مورد با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود مخصوصا بیماری‌های کبدی، پانکراس، اختلالات متابولیکی (مانند اختلالات چرخه اوره و سندرم Alpers-Huttenlocher)، مشکلات خون‌ریزی، بیماری مغزی (زوال عقل/ دیمنشیا)، بیماری کلیوی، کمبود آب بدن (دیهایدریشن) و تغذیه نامناسب را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید.

برای جلوگیری از خطر بریدگی، کبودی یا آسیب با احتیاط از اشیاء تیز مانند تیغ و ناخن‌گیر استفاده کنید و از فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های رزمی خودداری کنید.
قبل از هرگونه جراحی تمامی داروهای مصرفی را به اطلاع پزشک و دندانپزشک برسانید.

داروی دپاکین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو مخصوصاْ خواب‌آلودگی، سرگیجه، بی‌ثباتی و لرزش حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و احتمال سقوط و افتادن بیشتری دارند. مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و ممکن است موجب آسیب به جنین شود.

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد اما تا کنون گزارشی از تاثیر بر نوزاد داده نشده است. در این زمینه با پزشک مشورت کنید. 2

چگونه باید دپاکین را مصرف کنید؟

اگر دپاکین باعث آزار سیستم گوارشی می‌شود، دارو را با غذا میل کنید. برای جلوگیری از آزار دهان و گلو، کپسول دپاکین را بلع کنید و آنرا نجویید.

اگر روزی یکبار دپاکین مصرف می‌کنید و فراموش کردید دارو را استفاده کنید، دوز مصرفی را به محض یادآوری استفاده کنید و اگر روز بعد به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده اید دوز را بیشتر نکنید و روال طبیعی مصرف دارو را پیش بگیرید.

اگر روزانه بیش از یکبار دپاکین مصرف می‌کنید، دوز فراموش شده را تا ۶ ساعت پس از زمان مصرف دارو بلافاصله استفاده کنید و به یاد داشته باشید که هرگز دو دوز را به طور همزمان مصرف نکنید.

در چه زمانی نباید دپاکین تجویز شود؟

اگر بیماری کبد دارید یا کبد شما به درستی کار نمی‌کند و یا اگر نسبت به این دارو آلرژی دارید باید از مصرف دپاکین خودداری کنید.
 

همه چیز درباره داروی دپاکین

تداخلات دارویی

اگر دپاکین با داروهای خاص دیگری مصرف شود، می‌تواند باعث افزایش یا کاهش تاثیرات دارو شود. اگر هریک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف دپاکین با دکتر خود مشورت کنید.

آمی‌تریپتیلین

آسپرین

باربیتورات هایی مانند فنوباربیتال و سکونال

داروهای رقیق کننده خون

کاربامازپین

کلونازپام (کلونوپین)

دیازپام (والیوم)

اتوسوکسیمید

فلبامات (فلباتول)

لاموتریژین

نورتریپتیلین (پاملور)

فنیتوئین (دیلانتین)

پریمیدون (میسولین)

ریفامپین (ریفاتر)

تولبوتامید (اوریناز)

زیدوودین (رتروویر) 3

توصیه‌های لازم در مورد دپاکین

از داروی خود به کس دیگری ندهید.

برخی از آزمایش‌ها (نظیر میزان دارو، آزمایش عملکرد کبد، آزمایش کامل خون، آزمایش لختگی خون) باید قبل از شروع مصرف دارو و برخی نیز به‌طور منظم در حین مصرف انجام شود تا میزان تاثیر دارو و بروز اثرات جانبی کنترل شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

روش نگهداری از دارو دپاکین

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور خورشید نگه‌ دارید. آن‌را در دستشویی و حمام نگذارید و تمام داروهای خود را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

اگر از تاریخ انقضای دارویی گذشته است یا دیگر نمی خواهید از آن استفاده کنید، آن را در توالت یا سینک ظرفشویی خالی نکنید، مگر این‌که این عمل نیز بلا مانع باشد. می‌توانید آن‌ها را به مراکز جمع‌آوری دارو تحویل بدهید. 4

پی نوشت:
1.www.armitacilinic.com
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com
4.www.jada.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها