عوامل مربوط به مدرسه
تأکید بیش از اندازه بر آزمون ها که باعث ایجاد اضطراب در دانش آموز و نتیجتاً کاهش میزان یادگیری وی می شود .
مثال : از نظر مسئولین اداره و والدین ، معلم خوب کسی است که زیاد آزمون بگیرد .
فقدان ارزشیابی مرحله ای و تشخیصی از عملکرد معلم توسط مدیر مدرسه
مثال : معمولاً از توانمندی ها و ناتوانی های خود در امر تدریس بازخوردی دریافت نمی کنم .
عدم ارتباط کامل میان محتوای آموزشی با زندگی و نیازهای روزمره ی دانش آموزان
مثال : برخی از محتوای آموزشی با نیازهای آتی دانش آموزان ارتباط چندانی ندارد .
وجود محتوای آموزشی فشرده
مثال : به علت حجم زیاد مطالب هیچ فرصتی برای تعمیق یادگیری دانش آموزان وجود ندارد .
روش تدریس غیر منعطف با تأکید بر حافظه پروری و انضباط خشک
مثال : برای کنترل نظم کلاس مجبورم سخت گیری کنم .
معلم محوری و اجتناب از روش تدریس شاگرد محور با تأکید بر مشارکت دانش آموزان در امر یادگیری
مثال : همیشه از روش سخنرانی و مدل یک طرفه استفاده می کنم .
ناآشنایی مدیران با حوزه ی روانشناسی و مسائل روانی ـ عاطفی دانش آموزان
مثال : گاهی دانش آموزم رفتاری می کند که علت آن را تشخیص نمی دهم .
ناآشنا نبودن معلمان با روش های نوین تدریس
مثال : به روش های جدید تدریس دسترسی ندارم و از روش تدریس فعلی نیز خسته شده ام .
جوّ عمومی نامناسب در کلاس و مدرسه
مثال : درگیری دانش آموزان در مدرسه زیاد است و در روند تدریس ایجاد اختلال می کند .
مزاحمت ها و شوخی های نابه جا در کلاس
مثال : دان آموزان با قوانین کلاس آشنا نیستند .
منبع : کتاب روش های پیش گیری از افت تحصیلی ـ محمد مصطفوی
برچسبها: افت تحصیلی