خانه » همه » مذهبی » عوامل اقبال و ادبار قلب

عوامل اقبال و ادبار قلب


عوامل اقبال و ادبار قلب

۱۳۹۷/۰۵/۲۷


۴۸۶۶ بازدید

سلام..درباره انجام دادن همیشگی یه ثواب و تلازم آن با اینکه گاهی هم ممکنه حال خوبی نداشته باشیم چکار باید کرد؟درحالیکه میگن مستحبات رو باحال خوب انجام بدید نه زمانیکه دلتان ادبار داره…همیشه کارهای ثوابی رو که خودمونو ملزم به اونا کردیم رو انجام بدیم یا فقط زمانهایی که حال خوبی داریم؟اگه اینطوری باشه ممکنه نفس ما تنبلی کنه و با چیزهای مختلف از انجام اونا سرباز بزنه

پرسشگر گرامی،
الف ) امام (ع) فرمود: « إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً- فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا- فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُکْرِهَ عَمِیَ»
«دلهاى انسانى، خواسته ها و اقبال و ادبارى دارد، پس آنها را از راه خواسته ها و اقبالشان وادار به کارى بکنید، زیرا اگر دل را به زور وادار کنند، پذیرا نخواهد بود».( نهج البلاغه ، حکمت 184 )
همچنین حضرت می فرمایند : «لا قربة بالنوافل إذا أضرَّت بالفرائض» (نهج البلاغه ، حکمت 271) اعمال مستحب که به [انجام] فرایض زیان برساند، [چنین اعمالى] مایه قرب به خدا نخواهد بود.
و در جای دیگر فرموده اند : «اذا أضرّت النوافل بالفرائض فاْرفضوها» (نهج البلاغه ، حکمت 39 ) اگر نوافل سبب صدمه خوردن فرایض شوند، آن را کنار گذارید.
انسان گاهی در حالت اقبال است و گاهی ادبار دارد. یعنی گاهی میلش به مستحبات و معنویات می کشد و گاهی حال ندارد. در روایت هست که وقتی حال دارید به سراغ مستحبات بروید و به خودتان در این زمینه به گونه ای فشار نیاورید که باعث زدگی شود و وقتی حال ندارید به واجبات اکتفا نمایید.
ب ) دلیل اقبال و ادبار قلب
البته این خودمان هستیم که با ایجاد زمینه و شرایط حال اقبال وادبار قلب و تنبلی در عبادات را در خود به وجود می آوریم ، در اینجا به بعضی از عوامل اقبال و ادبار قلب اشاره می کنیم :
* عوامل ادبار و قساوت قلب
1 – گناه
گناه بزرگ ترین عامل قساوت قلب است.امام باقر (علیه السلام) فرموند:هر کس ابتدا قلبش نورانی و سفید است، ولی اگر گناهی انجام داد، یک لکه سیاه در آن ایجاد می شود و اگر ادامه داد، کم کم سیاهی و قساوت تمامی قلب را فرا می گیرد.
2 -آرزوهای طولانی
آرزوهای طولانی مانع نورانیت و صفای قلب می شود. در دعای ابوحمزه ثمالی آمده است:انک لا تحتحب عن خلقک الا ان تحجبهم الامال دونک؛ آرزوهای طولانی مانع بزرگی بر سر راه کمال است.
3 – پرخوری
پرخوری باعث سنگدلی می شود.پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود:پرخوری دل را با قساوت می بخشد امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموند:از شکم خوارگی بپرهیزید، زیرا باعث قساوت قلب و کسالت و بی حالی در نماز می شود در گرسنگی و خالی بودن شکم، قلب صفای بیشتری پیدا می کند. از این جهت روزه گرفتن باعث پاکی دل می شود.
4 – زیاد سخن گفتن در غیر ذکر خدا
امام صادق (علیه السلام) فرمود:حضرت عیسی می فرمود:در غیر ذکر خدا زیاد سخن نگویید، چون باعث قساوت قلب می شود پیامبر (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود:راست و درست نمی شود ایمان بنده ای مگر این که دلش راست و درست شود و دلش راست و درست نمی شود مگر این که زبانش راست و درست شود
5 – پرخوابی
6 – ثروت زیاد
7 – غفلت از یاد خدا
8 – گوش دادن به لهو و موسیقی دارد.
* عوامل اقبال و نورانیت دل
1 – پرهیز از عوامل ادبار و قساوت قلب
2 – مهربانی کردن به یتیم
3 – یاد و ذکر خدا
4 – قرائت قرآن
5 – شرکت در تشییع جنازه
6 – پرداخت بدهی ها( حق الناس )
7 – رفتن به بیمارستان ها و سرکشی به بیماران و مستضعفان
9 – زهد و بی میلی به دنیا و دوری از زخارف آن و پرهیز از رفاه طلبی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد