خانه » همه » مذهبی » فرایند انتقال قدرت در ایران

فرایند انتقال قدرت در ایران


فرایند انتقال قدرت در ایران

۱۳۹۶/۰۲/۱۸


۵۴۷ بازدید

چرا انتقال قدرت درکل دنیا یک هفته طول میکشه ولی درایران ۳ ماه این کارخودش باعث میشه اگردولت مستقر پیروزنشه این چند ماه تا تحویل دولت خودش یک فاجعه میتونه باشه

اولاً؛ فرایند انتقال قدرت در کشورها دارای زمانبندی مختلف است به عنوان نمونه در آمریکا رئیس جمهوری منتخب آمریکا پس از پیروزی در انتخابات دو ماه وقت دارد تا کابینه جدید خود را تشکیل دهد. ثانیاً؛ گر چه از یک نظرکوتاه بودن فرایند انتقال قدرت یک مزیت محسوب می شود با توجه به اینکه در فاصله میان انتخاب رئیس جمهور جدید و آغاز به کار عملی او، معمولا مقرر می شود که رئیس جمهور قبلی وظایف ریاست جمهوری را انجام دهد تلاش می شود این زمان کوتاه باشد، زیرا احتمال می رود رئیس جمهور قبلی به جهت عدم انتخاب از سوی شهروندان یا محدودیت های قانونی، نتواند مجددا به این سمت برگذیده شود. در چنین شرایطی، ممکن است رئیس جمهور قبلی که به پایان کار خود رسیده است رغبت چندانی به اداره امور نداشته باشد و وظایف خطیر ریاست جمهوری را با جدیت انجام ندهد. اما از سوی دیگر، با توجه به آنکه واگذاری امور به رئیس جمهوری جدید و انتخاب وزیران ، نیازمند طی زمان لازم است و تا این امر به خوبی انجام نشود ، وی قادر نخواهد بود وظایف خود را به درستی انجام دهد. از این رو زمان آغاز به کار رئیس جمهوری باید طوری تعیین شود که فرصت کافی برای واگذاری امور به او وجود داشته باشد.در کشور ما با در نظر گرفتن با در نظر گرفتن فرصت و زمان مناسب برای رییس جمهور منتخب برای تعیین وزرا و توجه به موارد ضروری و بروز برخی حوادث همچون فوت یکی از نامزدها و به منظورجلوگیری از بروز هر گونه اختلال در امور کشور و با توجه به اینکه انتخابات ممکن است به مرحله دوم کشیده شود و باید زمان مناسب برای آن در نظر گرفته شود، فرایند زمانی مشخصی برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است .
بر اساس اصل یکصد و نوزدهم قانون اساسی : انتخاب رئیس جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی انجام شده باشد ودر فاصله انتخاب رئیس جمهور جدید و پایان دوره ریاست جمهوری سابق ، رئیس جمهور پیشین وظایف رئیس جمهوری راانجام می دهد.
و مطابق اصل یکصد و بیستم : هرگاه در فاصله ده روز پیش از رأی گیری یکی از نامزدهایی که صلاحیت او طبق این قانون احراز شده فوت کند،انتخابات به مدت دو هفته به تأخیر می افتد. اگر در فاصله دور نخست و دور دوم نیز یکی از دو نفر حائز اکثریت دور نخست فوت کند ، مهلت انتخابات برای دو هفته تمدید می شود.
به منظور اجرای این اصول در قانون انتخابات ریاست جمهوری چنین آمده است
ماده 3 – وزارت کشور موظف است سه ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات دوره بعد را فراهم و با رعایت‌اصول 119 و 131 قانون اساسی مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به‌اطلاع عموم برساند.
ماده 11 – هر گاه در فاصله ده روز پیش از رأی‌گیری یکی از نامزدهایی که صلاحیت او طبق این قانون احراز شده فوت کند انتخابات به مدت دو‌هفته به تأخیر می‌افتد.
‌ماده 13 – چنانچه در مرحله اول برای هیچیک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو‌نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.
‌ماده 14 – انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت.
‌ماده 16 – چنانچه در مرحله دوم یکی از دو نفر حائز اکثریت فوت نماید مهلت انتخابات برای دو هفته تمدید می‌شود. (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ؛rc.majlis.ir/fa/law/show/91088)
در طول دوره های مختلف ریاست جمهوری در کشور ما فرایند انتقال قدرت بدون هیچ مشکلی انجام شده است .روشن است که با توجه به نظارت مجلس بر عملکرد دستگاه اجرایی کشور و نظارت رهبری ، جلوی هر گونه نا هماهنگی احتمالی در انتقال قدرت گرفته خواهد شد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد