خانه » همه » مذهبی » فشار قبر پیامبر – فشار قبر امام

فشار قبر پیامبر – فشار قبر امام


فشار قبر پیامبر – فشار قبر امام

۱۳۹۶/۰۳/۱۱


۵۲۴ بازدید

سلام ایا انبیا وامامان معصوم فشار قبر دارند؟! منابع را بفرمایید تشکر

علیکم السلام !خیر چنین چیزی نادرست است واهل بیت (علیهم السلام) احاطه ی وجودی بر تمام موجودات عالم دارند ؛ و موجودی برتر از ایشان نیست تا بتواند در ایشان هول و هراسی پدید آورد. این پندار از ظاهر برخی روایات ناشی شده ؛ که برخی افراد نتوانسته آن روایات را به درستی تحلیل نمایند و آن را اشتباه معنی کرده اند! با رویکرد به جایگاه معصومین(ع) و پیامبر(ص) و خواص اولیای الهی و شهیدان، به این نتیجه روشن دست می یابیم که چنین مجازاتی، درباره آنان فرض ناشدنی است. بدین حقیقت در روایات بسیاری اشاره شده که به سه نمونه از آنها یادآور می شویم:
الف) امام صادق(ع) در سخنی طولانی، به هنگام برشمردن ویژگی های ائمه، در بخشی از آن می فرمایند: «فالامام هو المنتجب المرتضی…. انتجبه لطهره… محجوبا عن الافات معصوما من الزلات مصونا عن الفواحش؛ پس امام، همان برگزیده پسندیده… [است که] او را برای پاک بودنش برگزیده…. از آفت ها پنهان است، از لغزش ها نگهداری شده و از همه کارهای زشت در امان می باشد» (ترجمه اصول کافی، ج 1، ص 292 – 291).
ب ) امام محمد باقر(ع) در تفسیر آیه شریف «یا ایها الذین آمنوا اطیعو الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (نساء، آیه 59). می فرمایند: «وهم المعصومون المطهرون الذین لایذنبون ولا یعصون…؛ مراد از «اولی الامر» معصومین می باشند، کسانی که پاک بوده و هیچ گونه گناه و نافرمانی از آنان سر نمی زند» (بحارالانوار، ج 23، ص 19، بیروت).
ج ) در قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) به ستاره هدایت و ائمه(ع) به نشانه های هدایت، شناسانده شده اند: « و علامات و بالنجم هم یهتدون؛ و نشانه هایی گذاشت و به وسیله ستاره هدایت می شوند» (نحل، آیه 16).
امام صادق(ع) در تفسیر آن فرمود: «مراد از ستاره، رسول خدا(ص) و علامات، ائمه(ع) می باشند» (ترجمه اصول کافی، ج 1، ص 296).
بنابر این می توان گفت روایات عام فشارقبر، دلالت بر غلبه و اکثریت دارد و روایات استثنا کننده مخصص آنهاست.

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد