خانه » همه » مذهبی » فقر مطلق در ایران؟

فقر مطلق در ایران؟


فقر مطلق در ایران؟

۱۳۹۸/۰۱/۱۵


۲۲۶۵ بازدید

مقایسه بین ایران و ونزوئلا از نظر داشتن منابع نفتی اما وجود فقر مطلق؟ شما دلیل این امر را نگفتیددلیل وجود صف و بازار سیاه را هم توضیح درست و منطقی و قانع کننده ندادید

اولا؛ این اشکال تنها متوجه کشور ایران و ونزوئلا نبوده و شامل همه کشورهای دارای منابع نفتی و مانند آن و همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز می شود در این کشورها نیز منابع و امکانات برای رفع فقر مطلق وجود دارد با این حال شاهد وجود فقر مطلق در همه این کشورها هستیم.ثانیا؛ نسبت فقر مطلق در کشور ما به مراتب کمتر از بسیاری از کشورهاست. بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «چینش پازل فقر» به بررسی وضعیت فقر در کشورهای جهان از جمله ایران پرداخته است.بانک جهانی در بخشی از این گزارش، 36 کشور جهان از نظر فقر مطلق را بررسی کرده و ایران را در بین کشورهایی قرار داده که فقر مطلق در آن ها در مرز صفر قرار دارد.
فقر مطلق بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال 2015 تهیه شده است شامل کسانی می شود که درآمد کمتر از 1.9 دلار در روز دارند. بر اساس برآورد بانک جهانی فقط 300 هزار نفر در ایران با درآمد کمتر از 1.9 دلار در روز زندگی می کنند.
بر این اساس در میان 36 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته اند 31 کشور فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارند. حتی کشور توسعه یافته ای مثل انگلیس نیز فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارد. در حالی که میزان فقر مطلق در ایران در حد صفر قرار دارد در انگلیس حدود 0.1 درصد مردم با فقر مطلق روبرو هستند.
برخی کشورهای دیگر که فقر مطلق بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: بلژیک، کرواسی، اسپانیا، یونان، رومانی، برزیل، لیتوانی، مجارستان، اسلواکی، صربستان، بولیوی و بنگلادش.
این گزارش فقر مطلق در ترکیه، فرانسه، اروگوئه و اوکراین را کمتر نسبت به ایران ارزیابی کرده است.
(www.tabnak.ir/fa/news/876969)
ثالثا؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات زیادی برای مقابله با فقر مطلق در کشور شده است. به گونه ای که
جدیدترین آمارهای بانک جهانی درباره ایران که بازه زمانی 1986 تا 2014 را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی (1365) حدود 6/8 درصد از جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می‌برده‌اند که این رقم 28 سال بعد (2014) یعنی در سی و ششمین سال انقلاب به 0/2 درصد از کل جمعیت سقوط کرده است. این پیشرفت در حالی است که در سال 2014، حدود 10/5 درصد از جمعیت دنیا، سه درصد از جمعیت خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین 0/3 درصد از جمعیت ترکیه در فقر مطلق زندگی کرده‌اند.
(kayhan.ir/fa/mobile/news/153976/1497)
رابعا؛ اگر توزیع منابع در کشور به شکل صحیح تر صورت می گرفت و اقتصاد مقاومتی به شکل کامل تحقق می یافت امروز شاهد ریشه کن شدن کامل فقر در کشور بودیم .
خامسا؛ آشفتگی اقتصادی و بازار سیاه ناشی از سیاست گذاری و برنامه ریزی نادرست، ضعف مدیریت و نظارت و وجود رانت و دلالی است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد