خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » فواید دارویی قاصدک

دانلود کتاب های امتحان شده

فواید دارویی قاصدک

فواید دارویی قاصدک

قاصدک جز گیاهانی است که در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند، همچنین قاصدک دارای مواد مغذی بالایی می باشد و برای سلامت بدن هم مفید است.در ادامه با ما همراه باشید.


فواید دارویی قاصدک

قاصدک ها از خانواده گیاهان گلدار هستند که در بسیاری نقاط دنیا رشد می کنند. همچنین آنها با نام تاراکساکوم یا همان کل قاصدک شناخته می شوند.شما احتمالا با قاصدک بسیار آشنا باشید به عنوان یک گیاه لجبازی که هیچگاه چمنزار یا باغچه شما را ترک نمی کند.

گرچه در تجویزات سنتی گیاهان دارویی، قاصدک ها به خاطر خواص گسترده دارویی که دارند، بسیار قابل احترام هستند. برای قرن ها، قاصدک ها برای درمان بی شمار بیماری های فیزیکی همچون سرطان، آکنه، بیماری های کبدی و اختلالات گوارشی استفاده می شده اند.

حقایق مواد مغذی قاصدک

قاصدک ها کالری کمی دارند و سرشار از قند و فیبر هستند. قاصدک ها حاوی ویتامین های A، B6، C و K و همچنین مواد معدنی چون آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم هستند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص دارویی قاصدک برای سلامتی بیشتر آشنا شویم.

ادرار آور

ادرار آور ها برای تامین مایعات ساخته شده اند. این مواد موجود در قاصدک ها، می توانند، افزایش فشار خون، مشکلات کبدی و کلیوی را درمان کنند و گاهی منجر به کاهش وزن نیز شوند.

یک آنتی اکسیدان است

خرگوش هایی که از رژیم غذایی دارای مکمل های با کلسترول بالا به همراه ریشه قاصدک تغذیه کردند فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان در آنها افزایش داشته است.برگ ها و مخصوصا گلبرگ قاصدک شامل ترکیبات فنولیکی هستند که خواص آنتی اکسیدانی را در خون انسان از خود نشان داده اند. ریشه ی قاصدک همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی خود را در سلول های چربی موش ها نشان داده است.

برای کاهش التهاب

قاصدک در موش ها از ریه های آنها در مقابل صدمات و زخم های ایجاد شده در آن محافظت می کند و علائم ناشی از التهاب را کاهش می دهد.قاصدک کره ای تولید چندین علامت التهابی را سلول های ایمنی موش متوقف کرده است. یکی از مهمترین عوامل التهاب در بدن عامل NF-KB می باشد. عصاره قاصدک از پوشش سلول با کاهش التهاب محافظت می کند. به خصوص قندهای پیچیده موجود در قاصدک التهاب را در موش ها به وسیله مسدود کردن عامل مذکور، کاهش داد.

برای حفاظت از کبد

یکی از محبوب ترین دلایل مصرف قاصدک تاثیر محافظ آن بر روی کبد است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عصاره برگ قاصدک از کبد در مقابل انواع آسیب های کبدی مراقبت می کند.1

کمک به کنترل قند خون

شیکوریک و کلروژنیک اسیر دو ترکیب فعالی هستند که در قاصدک وجود دارند. این دو ماده در تمامی قسمت های گیاه وجود دارند و احتمالا به کاهش قند خون کمک می کنند. آزمایشات و مطالعاتی که روی بعضی از حیوانات انجام گرفته چگونگی بهبود ترشح انسولین از پانکراس را نشان می دهند در حالی که جذب قند در بافت های ماهیچه ای بهبود قابل توجهی یافته است. این فرآیند به بهبود حساسیت انسولین و کاهش سطح قند خون منجر می شود.

محافظت از استخوان ها

کلسیم فراوان ترین ماده‌ی معدنی موجود در بدن است و گیاه قاصدک ها حاوی ۱۰ درصد از نیاز به این ماده غذایی با ارزش می باشد. کلسیم در ساختار استخوان و دندان ذخیره می شود و در بدن برای انتقال های عصبی، لخته شدن خون، ترشح هورمون و انقباض ماهیچه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

با نوشیدن چای قاصدک یا خوردن گیاه آن، به راحتی می توانید از پوسیدگی دندان، تنش عضلانی و فشار خون بالا و کمبود کلسیم جلوگیری کنید.

ویتامین K بالا

ویتامین K یک ویتامین مهم محلول در چربی است که نقش مهمی را در سلامت استخوان و قلب ایفا می کند؛ می توانید باور داشته باشید که گیاه قاصدک حاوی بیش از ۵۰۰ برابر ارزش روزانه مورد نیاز شماست.

خوردن این گیاه باعث جلوگیری از کمبود ویتامین K می شود.

ویتامین K ویتامین اصلی لازم برای استخراج مواد معدنی و لخته شدن خون است. در واقع، ویتامین K، برای استخوان حتی از کلسیم نیز ضروری تر است! و علاوه بر این به حفظ عملکرد مغز و سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند.

مبارزه با عفونت های پوستی

ماده سفید شیری رنگی که شما با شکستن ساقه ی یک گیاه قاصدک در نوک انگشتان خود احساس می کنید، واقعا برای پوست شما عالی است! ساقه گیاه قاصدک فوق العاده قلیایی است و دارای خواص ضد میکروبی، حشره کش و قارچ کش می باشد. علاوه بر این شما می توانید از گیاه قاصدک برای از بین بردن خارش یا تحریک ناشی از اگزما، عفونت های قارچی، پسوریازیس و دیگر عفونت های پوستی استفاده کنید.

منبع خوبی از ویتامین A

ویتامین A در داشتن چشمانی سالم و قوی، عملکرد عصبی، پوست سالم و بسیاری از چیزهای دیگر نقش مهمی را ایفا می کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است، بنابراین به وسیله ی مبارزه با رادیکال های آزاد به کاهش التهاب بدن کمک می کند. فقط یک فنجان از چای گیاه قاصدک دارای ۱۰۰ برابر ویتامین A مورد نیاز روزانه‌ی بدن شماست، بنابراین شما می توانید تنها با خوردین یک قاشق چای قاصدک با رادیکال های آزاد مبارزه کنید و از پیری زودرس، عفونت تنفسی و اختلال بینایی جلوگیری نمایید.

به عنوان یک دیورتیک عمل می کند

ریشه قاصدک دارای یک اثر طبیعی دیورتیک است ، که اجازه می دهد کبد شما سریع تر سموم موجود در بدن را دفع نماید. همچنین این اثر سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند، سطح قند خون را کاهش می دهد، سوزش سر دل را تسکین می دهد و مسائل گوارشی را بهبود می بخشد.2

مفید برای کاهش وزن 

نوشیدن دمنوش قاصدک یا اضافه کردن برگ و ریشه‌ی این گیاه به غذاهای‌تان می‌تواند از فرآیند کاهش وزن حمایت کند. این یکی از مزایای شگفت‌انگیز گیاه قاصدک برای سلامتی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. ادرار تا ۴ درصد چربی دارد. قاصدک با افزایش دادن میزان ادرار کمک می‌کند تا وزن ناخواسته و آب اضافی بدن‌مان را کاهش دهیم. علاوه بر این، قاصدک غنی از مواد مغذی حیاتی است اما کالری کمی دارد. ۴ فنجان قاصدک تنها ۱۰۰ کالری دارد. به همین دلیل است که بسیاری از آدم‌ها استفاده از قاصدک در آشپزی یا استفاده از آن را به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی و سالم دوست دارند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

گیاه قاصدک غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و ویتامین C است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارند. بنابراین، استفاده از گیاه قاصدک می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. قاصدک می‌تواند رشد تومور را با سم زدایی بدن شما مهار کند. لوتئین از تولید مثل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و آنها را بی‌اثر می‌کند. یک مطالعه نشان داده‌است که مصرف قاصدک می‌تواند به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند و این بیماری را از شما دور نگه دارد.

درمان زردی 

زردی (اختلالی در کبد) هنگامی رخ می‌دهد که این اندام بیش از اندازه صفرا تولید می‌کند. صفرای اضافی ناخواسته وارد جریان خون می‌شود و سپس اثرات نامطلوبی بر متابولیسم بدن می‌گذارد. هنگامی که مبتلا به زردی هستید رنگ چشم‌ها و پوست به رنگ زرد تبدیل می‌شود. برای درمان زردی، باید میزان تولید صفرا را کاهش دهید، کاری کنید که صفرای اضافی از بدن‌تان خارج شود و عفونت ویروسی اصلی را از بین ببرید. گیاه قاصدک یک درمان خانگی مناسب برای زردی محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند این کارها را به طور موثر انجام دهد.

استفاده از قاصدک می‌تواند سلامت کبد را حفظ و تولید صفرا را کنترل کند. قاصدک چون دارای خواص دیورتیک (ادرارآور) است، به افزایش ادرار کمک می‌کند، در نتیجه صفرای اضافی را از بدن خارج می‌کند. لوتئین و ویتامین C حاوی خواص ضدعفونی‌کننده و آنتی‌اکسیدان هستند، بنابراین، گیاه قاصدک توانایی مبارزه با عفونت‌های ویروسی را دارد. کاهش ناگهانی قند ممکن است به ضعف و خستگی منجر شود. استفاده از قاصدک می‌تواند این پیامدها را با افزایش سطح انرژی بدن‌تان کاهش دهد.

درمان یبوست 

فیبر و دیگر ترکیبات مفید گیاه قاصدک توانایی بهبود سلامت روده و کمک به فرآیند هضم را دارند. فیبر حجم زیادی را به مدفوع اضافه می‌کند و حرکات روده را متناسب می‌کند. کودکان مبتلا به یبوست می‌توانند پس از مصرف قاصدک به طرز قابل توجهی تسکین بیابند. علاوه بر این، گیاه قاصدک همچنین اشتها را تحریک می‌کند. کاهش یبوست یکی از مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی است که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم.

شوره‌ی سر را از بین می‌برد.

آیا موهای شما دچار شوره می‌شوند؟ قاصدک داروی موثری برای درمان کف سر پوسته پوسته شده‌ و از بین بردن شوره سر است. چنین تاثیری به این دلیل است که قاصدک یک منبع عالی آهن است. برای درمان مشکل شوره‌ی سر، شما می‌توانید قاصدک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید دمنوش قاصدک یا مکمل این گیاه را مصرف کنید. از بین بردن شوره‌ی سر یکی از مزایای قاصدک است که باید در فهرست مزایای این گیاه برای سلامتی قرار بگیرد.

سلامت مغز 

قاصدک برای سلامت و عملکرد مناسب مغز آن‌قدری خوب و مفید است که این یکی را هم باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی قرار بدهیم. قاصدک غنی از ویتامین K است. ویتامین K دارای توانایی مقابله با آسیب‌های عصبی در مغز است، و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 پاک‌کننده‌ی شگفت‌انگیز کولون (روده‌ی بزرگ)

قاصدک پاک‌کننده‌ی شگفت‌انگیز روده‌ی بزرگ است، به حدی که این خاصیت آن باید در فهرست مزایای عالی ریشه و برگ قاصدک جای داشته باشد. قاصدک حاوی مواد ضدعفونی‌کننده است. نوشیدن دمنوش قاصدک می‌تواند به حذف مواد زائد از بدن و بهبود فرآیند هضم کمک کند.

قوه‌ی بینایی را بهبود می‌بخشد.

آیا می‌خواهید قوه ی بینایی‌تان تقویت شود؟ نوشیدن دمنوش قاصدک یا اضافه کردن قاصدک به رژیم غذایی همیشگی‌تان را مد نظر داشته باشید. زآگزانتین، یک کاروتنوئید موجود در ریشه‌ و برگ قاصدک، دارای توانایی مبارزه با اثرات مضر اشعه‌ی UV بر شبکیه است. علاوه بر این، مصرف منظم آب قاصدک می‌تواند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) را دور از شما نگه دارد. آیا دوست دارید مزایای شگفت‌انگیز ریشه و برگ قاصدک را بدانید؟ پس نباید از تاثیر این گیاه روی بهبود قوه‌ی بینایی چشم‌پوشی کنید.

درمان زگیل‌ها

قاصدک به عنوان یک درمان موثر برای زگیل در نظر گرفته می‌شود، به نحوی که این خاصیت آن باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز این گیاه برای سلامتی قرار گیرد. قاصدک در برداشتن زگیل موثر عمل می‌کند. اگر زگیل دارید، فقط باید عصاره قاصدک را چند بار در روز روی زگیل استعمال کنید تا به نتیجه‌ی مورد نظرتان برسید.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.mashreghnews.ir
3.www.saednews.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها