خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » فواید شاهدانه برای سلامتی

دانلود کتاب های امتحان شده

فواید شاهدانه برای سلامتی

فواید شاهدانه برای سلامتی

اگر نام 5 دانه مغذی را شنیده باشید می دانید که شاهدانه سلطان آنهاست . خواص شاهدانه و روغن این گیاه برای سلامتی و زیبایی در یک بخش و درمان بیماری های سخت و کاهش وزن در بخش دیگر.


فواید شاهدانه برای سلامتی

بیشتر شاهدانه را با گندم مصرف میکنیم. این دانه پر از خواص مفید است که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد.
 
مصرف شاهدانه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون‌ها خواهد شد.
 
شاه‌دانه گیاهی یک ساله با برگ‌های قطره‌ای است. میوهٔ این گیاه ریز و روغنی بوده و خاصیت آرامش بخش دارد که از آن برای درمان نیز استفاده می‌شود. از بخش‌های مختلف این گیاه مشتقات فراوانی از جمله تخم شاه‌دانه، الیاف شاه‌دانه و مواد روانگردان شامل ماری‌جوانا و حشیش تهیه می‌شود.

مشخصات گیاه شاه‌دانه

گیاهی شبیه به گزنه که بلندیش تا دو متر می‌رسد. دارای غنجهای متعدد، برگهای کشیده و دانه‌های ریز است. همچنین از دانه‌ها جهت تهیه روغن و تولید صابون استفاده می‌شود. تی. اچ. سی در گونه ماده این گیاه غلظت بیشتری دارد. بر طبق بیانات مورخین، شاهدانه از اولین گیاهانی بوده که توسط بشر کشت شده‌است و استفاده از برگ و غنچه شاهدانه (کانابیس) به عنوان کانابانوید به بیش از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.
 
 در بعضی از کتب قدیمی به کانابیس گیاه مقدس می‌گفتند. از این گیاه جهت درمان بعضی بیماری ها-کم کردن درد قاعدگی خانم ها-درمان افسردگی و… استفاده می‌شود. شاهدانه در استانهای فارس، اصفهان، تهران و شمال ایران کشت می‌شود. این گیاه در ایران به نام وید یا کنف نیز شناخه می‌شود.1

ارزش غذایی شاهدانه

ارزش تغذیه ای و خواص درمانی شاهدانه به شرح زیر است:

تعادل ۳:۱ عالی اسید چرب امگا۳ به اسید چرب امگا ۶ می‌تواند سلامت قلبی -عروقی را بهبود ببخشد.

این ماده سرشار از گاما لینولئیک اسید(GLA) است که یک اسید چرب امگا۶ ضروری است و معمولا در زرده تخم مرغ یافت می‌شود. گاما لینولئیک اسید می‌تواند به طور طبیعی هورمون‌های بدن را متعادل سازد.

پروتئین‌های خوبی در آن وجود دارد. این ماده نه تنها حاوی تمامی ۲۰ آمینو اسید است بلکه هر کدام از ۹ آمینو اسید ضروری که بدن ما نمی‌تواند تولید کند در آن یافت می‌شود.

شاهدانه غنی از فیبر محلول و نامحلول است که به طور طبیعی می‌تواند روده را پاکسازی کند و هوس افراد به مواد شیرین را کاهش دهد.

شاهدانه همچنین منبع غنی از مواد مغذی گیاهی است که شامل مواد زیر است:

مواد معدنی موجود در شاهدانه:

کلسیم( ۱۴۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

آهن(۱۴ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

منیزیم( ۴۸۳ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

منگنز( ۷ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

فسفر( ۱۱۶۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

پتاسیم(۸۵۹ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

روی(۷ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم)

ویتامین های شاهدانه:

ویتامین A( 3800 IU Mg به ازای هر ۱۰۰ گرم)

ویتامین B1( 0.4 میلی گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم)

ویتامین B2( 0.11 میلی گرم به ازای هر گرم)

ویتامین B3(2.8 میلی گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم)

ویتامین B6(0.12 میلی گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم)

ویتامین D(77.5 IU mg به ازای ۱۰۰ گرم)

ویتامین E(90 mg IU mg در هر ۱۰۰ گرم)

در ادامه مطلب به بیان خواص شاهدانه می پردازیم.

هورمون ها

مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۸۰ نشان داد که مواد هورمون مانند به نام پروستاگلاندین‌ها نقش کلیدی در عملکرد خوب بدن بازی می‌کنند.

محققان در طول مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که پروستاگلاندین‌ها به انقباض خوب عضلات کمک می‌کنند، التهاب را در بدن کنترل می‌نمایند، باعث کنترل دمای بدن می‌شوند و برای سایر عملکردهای بدن ضروری و حیاتی هستند.

شاهدانه غنی از GLA است و می‌تواند برای بدن مفید باشد. محققان به طور خلاصه بیان کرده اند که استفاده از مکمل‌های GLA برای کارکرد درست هورمون‌ها بسیار ضروری است.

آرتروز و درد مفاصل

مطالعه شش ماهه‌ای که نتایج آن در مجله Arthritis and Rheumatism منتشر شده است نشان می‌دهد مصرف GLA (که در شاهدانه نیز یافت می‌شود) می‌تواند نشانه‌های آرتروز را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، شاهدانه نسبت خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ و ۶ را دارد و سرشار از مواد معدنی است. همین امر به کاهش التهاب بدن کمک خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید از خواص درمانی شاهدانه استفاده کنید، یک قاشق غذاخوری از روغن آن را به همراه روغن ماهی با کیفیت مصرف نمایید.2

خواص شاهدانه برای گوارش

دانه های گیاه شاهدانه سرشار از فیبر محلول و نا محلول میباشد که وجود همین فیبر سبب بهتر کار کردن دستگاه گوارش میشود.

خواص شاهدانه برای افزایش انرژی

با توجه به این که شاهدانه شامل مواد مغذی پروتئین،آمینو اسید و ویتامین بود انرژی زسادی را به شما منتقل کرد و شما با مصرف آن در ابتدای روز میتوانید روز شاد و پر انرژی ای را بگذرانید.

خواص شاهدانه برای قند خون

جذب پروتئین های مفید شاهدانه سبب کاهش میزان قند خون شما میشود.این پروتئین ها با آزاد کردن هورمون گلوکاگون تاثیر زیادی بر کنترل قند خون دارد.

خواص شاهدانه برای قلب

مصرف شاهدانه و همچنین روغن شاهدانه سبب متعادل شدن امگا 3 و امگا 6 بدن میشود.بیشتر روغن های موجود امگا 6 بیشتری دارند و به همین دلیل مصرف ان ها موجب افزایش اسید های چرب در بدن میشود و اختلالات قلبی و عروقی را به وجود میاورند.تعادل موجود در شاهدانه و روغن آن باعث سلامت قلب و عروق میشود.

خواص شاهدانه و اصلاح  DNA

دو پرو توین آلبومین و ادستین دو پروتئین خاص برای اصلاح دی ان ای هستند.از آنجا که شاهدانه دارای انواع پروتئین است منبع کامل این دو پروتئین نیز میباشد.پژوهشگران شاهدانه را تنها منبع تامین ادستین دانسته اند.

 شاهدانه و درمان اختلالات عصبی

شاهدانه در رفع اضطراب،بهبود اختلالات خواب،پارکینسون،صرع و استرس مؤثر است.مصرف شاهدانه قبل از خواب،خواب آرامتری را به همراه دارد.مصرف شاهدانه تسکین دهنده و کاهش دهنده ی دردهای عصبی نیز میباشد.

خواص شاهدانه برای بارداری

در دوران بارداری از شاهدانه برای جلوگیری از استفراغ شدید استفاده میکنند همچنین این گیاه در بهبود درد های پس از زایمان مؤثر است و آن ها را التیام میبخشد اما زیاده روی در مصرف آن در دوران بارداری خطرناک است همچنین از مصرف گیاه شاهدانه در این دوران باید جلو گیری کرد.

خواص شاهدانه برای درمان سرطان

ترکیبات شیمیایی که در شاهدانه وجود دارد سبب جلوگیری از گسترش سلولهای سرطانی به ویژه سرطان سینه میشود و  در کل این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.3

پی نوشت:
1.www.talab.org
2.www.majalesalamat.com
3.www.saat24.news

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها