خانه » همه » مذهبی » فواید مصرف شیر شتر

فواید مصرف شیر شتر

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - فواید مصرف شیر شتر
عصراسلام: مقدار تولید شیر بوسیله شتر بین ۳.۵ لیتر در شرایط بیابان تا ۴۰ لیتر در شرایط بسته گزارش شده است. در مقایسه با شیر گاو شیر شتر دارای دارای ویتامین c خاکستر، سدیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و منگنز بیشتری است. همچنین چربی شیر شتر نسبت به گاو دارای اسید چرب اشباع کمتری است.
نصف فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) شیر شتر حاوی مواد مغذی زیر است:
انرژی: ۵۰ کالری
پروتئین: ۳ گرم
چربی: ۳ گرم
کربوهیدرات: ۵ گرم
تیامین: ٪۲۹ از مقدار مورد نیاز روزانه (DV)
ریبوفلاوین: ٪۸ DV
کلسیم: ٪۱۶ DV
پتاسیم: ٪۶ DV
فسفر: ٪۶ DV
ویتامین ث: ٪۵ از DV

فواید شیر شتر
۱- شیر شتر و درمان دیابت

چگونگی تأثیر شیر شتر بر کنترل و درمان دیابت
شیر شتر دارای پروتئین‌های شبه‌انسولین است که احتمالاً توسط ذرات ریز چربی موجود در شیر شتر حفاظت شده‌اند؛ این پوشش موجب می‌شود تا پروتئین‌های موجود در شیر با کمترین آسیب ممکن به معده برسد و بازدهی جذب انسولین آن برای مصرف بدن افزایش یابد البته دیگر ترکیبات
۲- موثر در پیشگیری و درمان اوتیسم

شیر یا دوغ شتر به دلیل نداشتن کازئین، در کاهش علائم رفتارهای مخرب و نابهنجار ناشی از اوتیسم اثرات مثبتی دارد. به همین دلیل هم اکنون در بسیاری از کشورها برای کمک به کودکان اوتیسم از رژیم غذایی عاری از کازئین استفاده می شود.

مصرف شیر یا دوغ شتر می تواند نقش مهمی در افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان و بهبود علائم بیماری اوتیسم داشته باشد.

۳- کمک به درمان بیماری سل

شیر شتر ماده آنتی باکتریال و آنتی ویروس قوی است، که بدن را از باکتری سل پاک می کند.
۴- کاهش ریسک کم خونی

دوغ شتر سرشار از آهن بوده و وجود آهن بالای موجود در آن برای پیشگیری از کم خونی و کمک به افراد دچار کم خونی ایده آل است. میزان آهن و مس در این نوع دوغ بسیار بیشتر از شیر گاو بوده و بیش از ده برابر است. در مواقع تولد نوزاد، آسیب ها و دوران سوءتغذیه، این ماده می تواند در حفظ سلامت بدن موثر باشد.
۵- کاهش علایم آلرژی

افرادی که به طور منظم از این نوع محصول استفاده می کنند واکنش های آلرژیک آن ها کاهش می یابد. علاوه براین، این محصول نوعی از آلرژی و حساسیت ها به لاکتوز که شیر گاو دارد را به دلیل وجود ساختارهای شیمیایی متفاوت و قابل توجهی که دارد نشان نمی دهد.

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان ها و دارای خواص ضدباکتریایی است که می تواند با بیماری های مختلف و آلرژی مبارزه کند. ایمونوگلوبولین موجود در شیر شتر به کاهش آلرژی و علائم آن ها کمک می کند.
۶- پوست جوان و سالم با شیر شتر

شیر شتر به پاکسازی خون، سالم نگه داشتن کبد و بهبود هضم کمک می کند که همه ی این عوامل باعث بهبود سلامت پوستتان می شوند. شیر شتر ویتامین ها، مواد معدنی و اسید های مفیدی دارد که مصرف آن به کلاژن سازی بهتر پوست و رفع اثرات پیری مانند چین و چروک ها در پوست منجر خواهد شد.

شیر شتر آلفاهیدروکسی اسید دارد برای پوست مفید است. این ترکیب باعث نرمی پوستتان می شود و از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست جلوگیری می کند.
۷- درمان بیماری‌های معده

شیر شتر به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم مصرف داشته و توصیه میشود.
۸- تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر شتر حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد با ارگانیسم های مختلف بیماری زا مبارزه می کند. دو ماده اصلی فعال در شیر شتر لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین ها هستند؛ پروتئین هایی که به شیر شتر خواص تقویت کنندگی می دهند. لاکتوفرین دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدویروسی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند ارگانیسم هایی که موجب ایجاد عفونت های شدید می شوند را مهار کند.
۹- تاثیر شیر شتر بر کبد چرب

طبق مطالعاتی که صورت گرفته است شیر شتر دارای خواصی است که به حفاظت از کبد بسیار کمک می‌کنند. بدین‌ترتیب با مصرف شیر شتر می‌توان از آسیب‌های وارد به کبد جلوگیری کرد. در تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ نتایج جالبی درباره تأثیر شتر بر کبد موش‌های آزمایشگاهی به ثبت رسید که حاکی از آن است که شیر شتر بدلیل خواص حفاظتی توانسته بود کبد این موش‌ها را در برابر آلودگی و سموم محافظت کند. 
همچنین شیر شتر علاوه‌بر کنترل کبد توانست سلامت را به کبد برگرداند. یکی دیگر از علل ابتلا به کبد چرب چاقی است که مسلماً شیر شتر بدلیل میزان کم چربی در خود می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیرهای چرب موجود باشد. همانطور که در بخش علل ابتلا به کبد چرب گفته شد هپاتیت C نیز یکی از عوامل ابتلا به این عارضه است؛ شیر شتر دارای ترکیبات فوق‌العاده‌ای (لاکتوفرین) است که این ترکیبات خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس، ایمن‌سازی و ضد التهاب را برای این ماده غذایی فراهم می‌کند. در برخی از افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، بدلیل مشکلات ژنتیکی بدنشان در برابر انسولین مقاوم است؛ شیر شتر حاوی مقدار زیادی انسولین است که به درمان دیابت نیز کمک خواهد کرد.
۱۰- کنترل علائم سرطان

از مهمترین خواص شیر شتر، کنترل و کاهش علائم سرطان به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های مفید در این شیر است. این اکسیدان‌ها به حذف رادیکال‌های آزاد و درمان سلول‌های سرطانی کمک ویژه‌ای می‌کنند.

۱۱- کاهش وزن

شیر شتر به دلیل برخورداری از مقادیر بسیار کمی از چربی‌های مضر و کالری علاوه بر ایجاد انرژی و سیری در افراد باعث کم شدن کلسترول در خون، افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه لاغری خواهد شد.
۱۲- تقویت قوای جنسی

شیر شتر حاوی مواد ارزشمند و مقوی است که برای تقویت تخمدان‌ در بانوان و نیز تقویت قوای جنسی در مردان ماده‌ای مفید و موثر به شمار می‌آید.

نکات قابل توجه در مصرف شیر شتر

حتماً از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید. مصرف شیر شتر به طور سنتی بدون عملیات حرارتی یا پاستوریزاسیون و به صورت خام می تواند موجب مسمومیت غذایی، عفونت، نارسایی کلیه، سندرم تنفسی خاورمیانه، سل، تب مالت و حتی مرگ شود.
یکی از راه‌های مصرف شیر شتر، استفاده از پودر شیر شتر است؛ پودر شیر شتر در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت غیرمستقیم خواص خود را حفظ کرده و امکان توزیع و حمل آن نیز بسیار راحت تر است.
در منایع روایی و دینی، بر مصرف شیر شتر و خواص شیر شتر تأکید زیادی شده است که احادیث طبی از این دست می‌تواند منشأ وحیانی دین مبین اسلام را بیشتر نشان دهد چرا که آنچه امروز برای پژوهشگران و دانشمندان از طریق انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف در حال اثبات شدن است،‌ بیش از هزار سال پیش توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بیان شده است؛ برای مثال پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: اسْقُوا نِسَاءَکُمُ الْحَوَامِلَ الْأَلْبَانَ فَإِنَّهَا تَزِیدُ فِی عَقْلِ الصَّبِی یعنی “به زنان حامله شیر شتر بخورانید زیرا که خوردن شیر شتر سبب زیاد شدن عقل کودکشان مى‌‌شود”.
منابع: ساعدنیوز، مجی، جامعه سلامت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد