خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » فواید و عوارض گیاه بابونه گاوی

دانلود کتاب های امتحان شده

فواید و عوارض گیاه بابونه گاوی

فواید و عوارض گیاه بابونه گاوی

از جمله مهمترین خواص بابونه گاوی می‌توان به توانایی این گیاه برای درمان میگرن، کاهش التهاب و رفع اضطراب و افسردگی اشاره کرد. هرچند که بابونه گاوی دارویی ایمنی است، اما می‌تواند عوارض جانبی خفیفی نیز به دنبال داشته باشد.


فواید و عوارض گیاه بابونه گاوی

گیاه بابونه گاوی عمدتا در مناطق مرتعی و زمین های بایر به چشم می خورد. این گیاه را می توان در مناطق مرطوب نظیر باغات و کنار دیوارها نیز مشاهده کرد.

بابونه گاوی دارای طبغ گرم است و ترکیباتی نظیر تانن ها ، روغن فار ، املاح معدنی ، انواع ویتامین ها ، لاکتون های سسکویترپن و بپرترین را دارد.

جدول عناصر تشکیل دهنده گیاه بابونه گاوی (گاو چشم)

 

غلظت­ها ( خاکستر mg/g) عنصر
21.80 منیزیم
10.06 کلسیم
0.04 مس
0.10 جیوه
0.73 روی
0.35 آهن
0.10 منگنز

1

بابونه گاوی حاوی ترکیبات فعالی از قبیل موارد زیر است

لاکتون‌های سزکوئی ترپن (غالباً پارتنولید، که ۸۵ درصد از کل لاکتون‌های سزکوئی ترپن را تشکیل می‌دهد) – پارتنولید التهاب را کاهش داده و با سرطان مبارزه می‌کند.

روغن‌های فرار از قبیل: کافور که ضد باکتری هستند.

فلاونوئیدها، که دارای خواص انتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری هستند.

در ادامه به بیان برخی از فواید این گیاه می پردازیم همراه ما باشید.

بابونه گاوی میگرن را بهبود می‌بخشد

بابونه گاوی از همان دوران باستان به عنوان یک “آسپرین طبیعی” برای درمان سردرد و میگرن بکار گرفته می‌شد. پژوهشگران در تحقیقی که بر روی ۱۴۷ بیمار انجام شد به این نتیجه رسیدند که عصاره گل بابونه شدت و سختی و همچنین تعداد میگرن‌هایی را که به استراحت در تخت خواب نیاز دارند، کاهش می‌دهد.

در تحقیق دیگری که بر روی ۷۲ بیمار انجام شد، بابونه گاوی تعداد و شدت حملات میگرنی و موارد استفراغ را کاهش داد. همچنین، در تحقیقی بر روی ۱۷ نفر از بیمارانی که همیشه بابونه گاوی را مصرف می‌کردند، مشخص شد که این گیاه موجب جلوگیری از علائم وخامت سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود. اما کسانی که بابونه گاوی را به صورت همیشگی مصرف می‌کنند در هنگام تغییر دارو با علائم میگرن و سختی مفصلی روبرو می‌شوند.

به هر حال، در تحقیق دیگری که بر روی ۵۰ بیمار مبتلا به میگرن انجام شد، عصاره گل بابونه (با نیم میلی گرم پارتنولید) باعث بهبود علائم نشد. یک تحقیق آزمایشی بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به میگرن نشان داد که بابونه گاوی و زنجبیل درد ناشی از سردرد‌های خفیف را کاهش می‌دهند. پارتنولید، عنصر فعال بابونه گاوی، نشانه‌های درد را در عصب‌های جونده (نورون‌های سه قلو) مسدود می‌کند. ممکن است این همان اثر بابونه گاوی برای کاهش درد میگرن باشد.

بابونه گاوی ضد التهاب است

یکی از دیگر خواص بابونه گاوی ضد التهاب بودن آن است. پزشکان یونانی از این گیاه برای “تمام التهابات شدید و سوزش‌های دردناک” استفاده می‌کردند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بابونه گاوی توانست التهاب مفصلی را در موش‌های مبتلا به آرتروز نیز کاهش دهد. پارتنولید موجود در بابونه گاوی از سلول‌های پوستی نیز در برابر التهاب محافظت می‌کند.

اما بابونه گاوی، حتی بدون پارتنولید هم باعث کاهش التهاب می‌شود. بابونه گاوی بدون پارتنولید انتشار مولکول‌های التهابی اکسید نیتریک، PGE۲، TNF-alpha، IL-۲، IL-۴ و IFN-gamma از سلول‌های خونی سفید را مسدود می‌کند. این گیاه موجب بهبود التهاب پوستی در موش‌ها می‌شود. این بدین معناست که بابونه گاوی، به غیر از پارتنولید، دارای ترکیباتی است که با التهاب مبارزه می‌کنند.

بابونه گاوی یک آنتی اکسیدان است

ویژگی آنتی اکسیدانی یکی دیگر از خواص بابونه گاوی است. بابونه گاوی یک آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را هدف قرار می‌دهد. اگر پارتنولید را از بابونه گاوی استخراج کنید یک انتی اکسیدان نیرومندتر از ویتامین سی به دست خواهید آورد. این واقعیت اثبات شده است که بابونه گاوی، به دلیل تنش اکسایشی، از سلول‌های انسان در برابر آسیب‌های سلولی استعمال دخانیات محافظت می‌کند. پارتنولید از موش‌های آزمایشگاهی در برابر تنش اکسایشی سمی و آسیب کلیوی نیز محافظت می‌کند.

بابونه گاوی می‌تواند بر رزاسه تأثیر بگذارد

شرکت‌های بهداشتی و زیبایی در بسیاری از محصولات موضعی خود از بابونه گاوی بدون پارتنولید استفاده می‌کنند. یکی دیگر از خواص بابونه گاوی بدون پارتنولید کاربرد آن برای کاهش قرمزی، سفتی، سوزش پس از تراشیدن ریش و آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش است.

در تحقیقی که بر روی ۸ داوطلب انجام شد، بابونه گاوی بدون پارتنولید موضعی موجب کاهش سرخی پوست ناشی از سوزش شد. بابونه گاوی بدون پارتنولید موضعی التهاب پوستی را نیز کاهش می‌دهد.

میگرن در میان افراد مبتلا به رزاسه شایع است. یکی از تحقیقات نشان داد که پارتنولید عصب‌های سه قلو را هدف قرار می‌دهد. این عصب ها توضیح می‌دهند که چرا بابونه گاوی می‌تواند بر هر دو بیماری تأثیرات مثبتی داشته باشد.

بابونه گاوی از شما در برابر آسیب پوستی ناشی از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند

یکی دیگر از خواص بابونه گاوی بدون پارتنولید عبارت است از محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشیدی. در تحقیقی نشان داده شد که بابونه گیاهی بدون پارتنولید در برابر سرخی پوستی ناشی از اشعه فرابنفش مقاومت می‌کند. کاهش میزان تشکیل رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه فرابفش، انتشار سیتوکین التهابی انسدادی و افزایش آنزیم‌های ترمیمی DNA از فواید این گیاه است.

بابونه گاوی می‌تواند با سرطان مبارزه کند

تحقیقات امروزی خواص بابونه گاوی برای مبارزه با سرطان را نشان داده اند. پارتنولید، در موش‌هایی که در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفتند، رشد تومور‌های پوستی را به تأخیر انداخته و تعداد آن‌ها را کاهش داد.

پارتنولید به چند نوع سلول سرطانی از قبیل لوسمی، لنفوم، میلوم چندگانه، کلیه، سینه، ریه، روده بزرگ، پوست، مثانه و سلول‌های سرطان مغز آسیب رسانده و یا حتی آن‌ها را نابود می‌کند. پارتنولید این عمل را از طریق افزایش گونه‌های اکسیژن واکنشی (ROS) انجام می‌دهد.

به هر حال، در تحقیقی بر روی ۱۲ بیمار چنین نتیجه گیری شد که مقدار پاتنولید بابونه گیاهی برای نشان داده شدن در آزمایش خون کافی نیست. پس احتمالاً هیچ تأثیری بر این بیماری ندارد. بنابراین، شاید مقدار بیشتری از پاتنولید خالص برای نمایش تأثیرات آن لازم است.2

آرتریت روماتوئید

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که بابونه گاوی به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد ممکن است به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند اما هیچ مطالعات انسانی این اثر را اثبات نکرده است.

مسکن طبیعی

خاصیت ضد التهابی بابونه گاوی می تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کند.

اضطراب و افسردگی

در مطالعات انجام شده بر روی موش ها مشخص شد که بابونه گاوی باعث کاهش علائم اضطراب و افسردگی می شود.

آکنه و جوش صورت

کرم های موضعی حاوی عصاره بابونه گاوی بدون پارتنولید ممکن است با کاهش التهاب به درمان آکنه و جوش صورت کمک کنند. پارتنولید می تواند پوست را تحریک کند به همین دلیل از کرم های موضعی خارج می شود.

عوارض و مضرات بابونه گاوی

آلرژی و حساسیت

در بعضی موارد بابونه گاوی ممکن است عوارض جانبی مانند درد معده، سوزش قلب، اسهال، یبوست، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و تغییرات قاعدگی ایجاد کند. همچنین افرادی با سابقه حساسیت به گیاهان خانواده کاسنی باید از مصرف این گیاه دارویی اجتناب کنند.

بارداری و شیردهی

زنان باردار باید از مصرف بابونه گاوی خودداری کنند زیرا ممکن است باعث انقباضات زودرس شود. هنوز اطلاعات دقیقی از اثر بابونه گاوی بر روی زنان شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

تداخل دارویی

بابونه گاوی ممکن است با برخی دارو های رقیق کننده خون و دارو های کبدی تداخل دارویی داشته باشد.3

پی نوشت:
1.www.poponik.com
2.www.ostovaar.ir
3.www.saednews.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها