خانه » همه » سلامت » قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما چیست؟

آشنایی با قارچ گانودرما و خواص فوق العاده آن

قارچ گانودرما خواص فراوانی برای سلامتی دارد. ازجمله خواص قارچ گانودرما می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان‌ها اشاره کرد. البته برخی معتقدند این قارچ برای سلامتی ضررهایی نیز دارد. در این مطلب به بررسی فواید قارچ گانودرما و عوارض احتمالی مصرف آن می‌پردازیم.

Picture1 1 compressed - قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ Ganoderma با نام علمی Ganoderma Lucidum از گونه قارچ های قرمز است. بر خلاف باور عمومی، همه قارچ های قرمز سمی نیستند. قارچ گانودرما یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان است که ارزش تغذیه ای و درمانی بسیاری دارد. Ganoderma Lucidum از شاخه قارچ های چتری است که در طبعت بر روی چوب و تنه درختان رشد می کند. گانودرما با حدود ۸۰ گونه مختلف، گیاهی وحشی و خودرو در طبیعت است که این روزها در مزارع پرورش قارچ نیز با تکنیک های ویژه تولید می شود. گانودرما بافتی چوبی، براق و صیقلی داشته و از نظر ظاهری با قارچ دکمه ای تفاوت بسیاری دارد. قسمت هاگدان گیاه شبیه به کلیه انسان و به رنگ قهوه ای- قرمز است که در لبه های قارچ، کمرنگ تر می شود.

قارچ گانودرما از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی مورد استفاده بوده است. Genoderma به عنوان قارچ Reishi در طب سنتی ژاپن از گیاهان قابل احترام شمرده شده است. مردم ژاپن به آن  رِیشی به معنی پادشاه گیاهان دارویی لقب داده اند. قارچ گانودرما  یا lingzhi در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بوده و بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان پزشکی استفاده می شود. گانودرما زمانی تنها برای امپراطوران و بزرگان استفاده می شد و در اختیار عموم مردم قرار نداشت. ثروتمندان در دوران باستان با امید جاودانگی و آرامش، از نوشیدنی گانودرما استفاده می کردند. در چین باستان از گانودرما با عناوینی همچون “گیاه توانمندی معنوی” و “قارچ ده ساله” یاد می کردند. در باور چین باستان نوشیدن معجونی از قارچ گانودرما ، جاودانگی و طول عمر را به ارمغان می آورد.

در حال حاضر گانودرما در سراسر جهان شناخته شده  و در طب سنتی این گیاه شگفت انگیز در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی به کار می رود و معجونی شفابخش است. در ادامه اطلاعات بیشتری از خواص گانودرما و ارزش تغدیه ای آن برای علاقه مندان در نظر گرفته شده است.

ارزش غذایی قارچ گانودرما

گانودرما حاوی ۴۰۰ ماده مغذی است که به طرز شگفت انگیزی موجب تقویت قوای جسمی و سلامت روان می شوند. برخی از مواد مغذی موجود در این گیاه جادویی عبارتند از:

پلی ساکارید ها

آنتی اکسیدان ها

آدنوزین

پروتئین

آلکالوئیدها

پتاسیم

فسفر

کلسیم

ویتامین های A، C، E، D

همه ویتامین های گروه B

خواص دارویی قارچ گانودرما

استفاده از طبیعت درمانگر برای پیشگیری از بیماری ها و مداوای مشکلات جسمی و روحی موضوع تازه ای نیست. طبیعت شگفتی های بسیاری دارد که تا کنون بخشی از آن توسط بشر شناخته شده و قسمت اعظم آن ناشناخته مانده است. در قرن حاضر بشر رویکردی دوباره به طبیعت و معجزات آن داشته و در سراسر دنیا کمپین های حمایتی برای مصرف فرآورده های طبیعی، ارگانیک  گیاهی دایر شده است. در این میان انواع قارچ به عنوان ارزشمندترین ماده غذایی در طبیعت شناخته شده و تحقیقات گسترده ای بر روی خواص قارچ صورت گرفته است.

خواص دارویی قارچ گانودرما طبق شواهد علمی به اثبات رسیده است. بررسی های انجام شده روی نمونه ها و تحقیات بالینی روی بیماران نشان دهنده شفا بخشی قارچ گانودرما و خواص دارویی قارچ گانودرما می باشد. در ادامه از  ۲۰ مورد از خواص دارویی قارچ گانودرما  که مورد تایید علمی قرار گرفته، را  بررسی می کنیم.1

11579971 126 - قارچ گانودرما چیست؟

خواص شگفت انگیز قارچ گانودرما عبارتند از:

سلامت قلب

پژوهشگران در چین و ژاپن یافته‌اند که اسیدگانودریک که در گانودرما وجود دارد جریان خون را بهبود بخشیده و جذب اکسیژن را در ماهیچه قلب کاهش می‌دهد. همچنین کلسترول را کاهش داده و از تجمع پلاکتی جلوگیری می‌کند که اغلب باعث حمله قلبی می‌شود.

گانودرما از تولید پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. پلاک با باریک کردن مسیر رگ‌ها باعث محدود شدن جریان خون شده و باعث تصلب شریان می‌شود. در پژوهشی که انجام شده، مصرف گانودرما به مدت 2 هفته می‌تواند فشارخون را به‌مقدار زیاد کاهش دهد.

ضدآلرژی

عصاره گانودرما می‌تواند از واکنش‌های آلرژیک مختلف مانند آسم و درماتیت جلوگیری کند. تریتپنز که یک ترکیب موجود در گانودرماست، اثرات ضدویروس و ضدآلرژی دارد. این ماده از انتشار هیستامین جلوگیری می‌کند و این ماده را مناسب برای آلرژی می‌کند.

پلی‌ساکاریدها توانایی آنتی‌بادی‌ها برای جنگ با باکتری‌ها و ویروس‌ها که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند را بهبود می‌بخشند. گانودرما برای درمان آلرژی‌های ناشی از شوک اتوپیک، درماتیت، تب یونجه و آلرژی‌های غذایی و دارویی مناسب است.

التیام کبد

این گیاه قوی می‌تواند کبد را از آسیب‌های ناشی از عوامل فیزیکی و بیولوژیکی حفظ کند. همچنین الکل ناشی از کبد چرب و سیروز کبدی را درمان می‌کند. گانودرما می‌تواند به افراد در مراحل اولیه بیماری کبد الکلی و به‌خصوص کسانی که از دست دادن عملکرد کبد را تجربه نکرده‌اند، کمک کند.

همچنین به بیمارانی که از هپاتیت ب و آنزیم کبد بالا رنج می‌برند نیز کمک می‌کند. حذف هپاتیت ب از بدن بسیار سخت است و احتمال بازگشت آن بعد از درمان بالاست. ترکیبات قوی موجود در گانودرما، حذف داروها و مواد شیمیایی ذخیره‌شده در کبد را سرعت می‌بخشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گانودرما با رادیکال‌های آزاد می‌جنگند و بازتولید کبد را بهبود می‌بخشند.

سم‌زدایی بدن

گانودرما سمومی که به دلیل مصرف داروها و غذاهای ناسالم در بدن جمع شده است را حذف می‌کند. سنتز مناسب صفرا و اسیدهای چرب را بهبود بخشیده و سم‌زدایی مواد شیمیایی بدن را تسریع می‌کند. علاوه‌ براین، توانایی بدن برای دریافت 1.5 برابر اکسیژن بیشتر را افزایش می‌دهد. گانودرما به‌سرعت بدن را اکسیژنه می‌کند و سطح pH آن را تنظیم می‌کند.

داروی بیماری کلیوی

بیماری‌های کلیوی شامل نفریت مزمن، سندروم کلیه دیابتی و نفریت هستند. این مشکلات به‌دلیل بالا بودن سطح قندخون و یا سطح کلسترول در بدن ایجاد می‌شوند. کلیه‌ای که بار اضافی دارد از رسیدن خون به عروق کلیوی جلوگیری می‌کند. این باعث ایجاد خستگی، احتباس ادرار می‌شود. گانودرما پروتئینوری و کلسیرولمیا را کاهش داده و عملکرد کلیه را درست می‌کند.

66(11) - قارچ گانودرما چیست؟

سلامت روان

در ژاپن، گانودرمای خشک‌شده برای درمان بیماری‌های عصبی که به دلیل استرس‌های محیطی هستند، تجویز می‌شود. یک پژوهش نیز نشان داد که مصرف منظم گانودرما می‌تواند به بیمارانی که آلزایمر دارند کمک کند. این ماده یک اثر آرام‌بخش دارد که مانند موادمخدر و هیپنوتیزمی نیست.

جلوگیری از پیری زودرس

پلی‌ساکاریدهای موجود در گانودرما باعث بهبود سنتز DNA شده و تقسیم سلولی را افزایش می‌دهد که باعث به تأخیر انداختن پیر شدن می‌شود. همچنین به طولانی شدن عمر کمک می‌کنند. این گیاه شگفت‌انگیز به مدیریت برخی شرایط تهدیدکننده بدن و بیماری‌های خودایمنی مانند سرطان و دیگر بیماری‌های عصبی، کمک می‌کند.

کاهش وزن

اکسیژن برای سوزاندن چربی به‌عنوان سوخت بسیار ضروری است. سطوح بالای اکسیژن در متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می‌شود. این کار باعث افزایش نرخ فراهم کردن اکسیژن برای خون می‌شود و انرژی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. افزایش سطح انرژی به شما کمک می‌کند تا به‌مدت طولانی‌تری ورزش کنید و درنتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

عفونت

گانودرما سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژها را تحریک می‌کند که آنها باکتری‌های عفونی را هضم می‌کنند. این کار همچنین از پیشرفت عفونت‌های ثانویه جلوگیری می‌کند. همچنین درمقابل عفونت‌های مخمری نیز فعالیت می‌کند.

سلامت پوست

کاربرد موضعی گانودرما می‌تواند برای التیام زخم‌های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات، زخم‌ها و خراش‌ها مؤثر باشد.2

جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی

سرطان می تواند به سرعت به بدن آسیب برساند و موجب مرگ شود. سلول های سرطانی می توانند به سرعت رشد کنند و مواد غذایی را که وارد بدن می شوند را بخورند اما در مقایسه با مواد مغذی دیگر، مواد مغذی در قارچ گانودرما توسط سلول های سرطانی خورده نمی شوند و همچنین می توانند به جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی از ریشه کمک کنند.

پیش گیری از تومور

علاوه بر سلول های سرطانی، محتویات قارچ گانودرما می تواند به کشتن سلول های بدخیم تومور که به بدن حمله می کنند، کمک کند.

گردش خون

قارچ گانودرما دارای انواع مواد معدنی و همچنین مواد مغذی است که می تواند به گردش خون کمک کند. به این ترتیب، جریان خون می تواند صاف باشد و از بیماری های ناشی از جریان خون ناپایدار جلوگیری کند. 

از بین بردن چربی بدن

اگرچه قارچ گانودرما حاوی چربی است اما مقدار چربی در قارچ گانودرما باعث آسیب بدن نمی شود. قارچ گانودرما نیز می تواند به از بین بردن رسوبات چربی زیر پوست کمک کند که باعث ظهور سلولیت می شود.

ترمیم آسیب سلول

سلول های بدن می توانند آسیب دیده باشند. مصرف این قارچ گانودرما روشی است که می تواند برای ترمیم سلول های آسیب دیده بدن انجام شود همچنین برخی از فواید قارچ های دیگر وجود دارد که می تواند به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کند.

غلبه بر آسم

تنگی نفس می تواند با فعالیت تداخل داشته باشد و همچنین درد در سینه را ایجاد کند. مصرف قارچ گانودرما می تواند به کاهش آسم به منظور جلوگیری از هر گونه بیماری دیگر کمک کند.

پیش گیری از دیابت

یکی از سوالات شما کاربران از بخش سلامت نمناک در مورد خواص قارچ گاندورما برای دیابت بود که باید گفت قارچ گانودرما شاخص گلیسمیک پایینی دارد و نیز حاوی گلوکز نیست بنابراین مشکلی ندارد که فرد مبتلا به دیابت آن را مصرف کند. با مصرف قارچ گانودرما ، مقدار قند می تواند به گونه ای کاهش یابد.

درمان میگرن

اگرچه هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما مصرف قارچ گانودرما می تواند برای درمان میگرن مورد استفاده قرار گیرد. نه تنها با داروهای شیمیایی بلکه با قارچ گانودرما میگرن نیز می تواند به وسیله مواد طبیعی درمان شود.

افزایش سیستم ایمنی

مصرف قارچ گانودرما می تواند به افزایش سیستم ایمنی کمک کند.

درمان سرماخوردگی

سرفه می تواند ناشی از هوای آلوده و یا مصرف بیش از حد چربی باشد. سرفه، معمولا با آنتی بیوتیک به راحتی درمان می شود یکی از این گیاهان برای غلبه بر سرفه قارچ گانودرما است.

157657315 - قارچ گانودرما چیست؟

حفظ سلامتی استخوان

قارچ گانودرما همانند شیر کلسیم دارد کلسیم موجود در این قارچ گانودرما به حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از آسیب استخوان که می تواند موجب بیماری استخوان شود، کمک کند.

حفظ بهداشت دهان و دندان

علاوه بر حفظ سلامت استخوان، کلسیم در قارچ گانودرما نیز می تواند به حفظ دندان های سالم کمک کند. فسفر در قارچ گانودرما نیز می تواند به فرآیند کانی سازی در دندان کمک کند تا سلامت دندان حفظ شود.

کمک به درمان بیخوابی

منیزیم در قارچ گانودرما می تواند به غلبه بر بی خوابی کمک کند. بنابراین خواب می تواند راحت تر و آسوده باشد.

حمایت از عملکرد مغز

مغز به عنوان یک اندام برای کنترل تمام فعالیت های بدن باید همیشه سالم بماند. مقدار کربوهیدرات در قارچ گانودرما می تواند به حفظ سلامت مغز و حمایت از عملکرد مغز کمک کند.3

خطرها و عوارض احتمالی قارچ گانودرما

اگر قارچ گانودرما را بیش از ۳ تا ۶ ماه مصرف کنید، می‌تواند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک مانند خشکی دهان، گلو و مجراهای بینی شود؛ همچنین احتمال بروز علائم زیر نیز وجود دارد:

سرگیجه؛

خارش پوست؛

راش (نوعی ضایعه پوستی)؛

سردرد؛

ناراحتی معده؛

خون‌دماغ؛

وجود خون در مدفوع.

اگر فشارخون‌تان پایین باشد یا برای افزایش فشارخون‌تان تحت درمان باشید، اگر دچار دیابت هستید و دارو مصرف می‌کنید یا دچار اختلالات دستگاه ایمنی هستید و برای درمان داروهایی مصرف می‌کنید، مصرف قارچ گانودرما می‌تواند خطرناک‌تر باشد.

مصرف مقادیر بالای قارچ گانودرما در افرادی که تعداد پلاکت خون بسیار پایین دارند می‌تواند موجب بروز خون‌ریزی شود.

همچنین، در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف قارچ گانودرما خودداری کنید، زیرا درباره تأثیر قارچ گانودرما بر افراد باردار یا شیرده مطالعات کافی انجام نشده است.

باوجود شهرت خوب قارچ گانودرما برخی افراد سلامت آن را زیر سؤال می‌برند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که به‌مدت ۴ ماه از قارچ گانودرما استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز عوارض هستند. بااین‌حال این تأثیرات خفیف بوده و به‌صورت افزایش اندک احتمال ناراحتی معده و مشکلات گوارشی بروز می‌کند. همچنین هیچ تأثیر منفی‌ای بر سلامت کبد گزارش نشده است.

همچنین یک تحقیق دیگر نشان داد مصرف ۴ هفته‌ای عصاره‌ٔ قارچ گانودرما هیچ تأثیر مخربی بر سلامت کلیه و کبد ندارد. برخلاف این گزارش‌ها، مشکلات جدی کبدی در ۲ مورد از مطالعات گزارش شده است. هردوی این افراد در گذشته با مصرف قارچ گانودرمای تازه دچار عوارض نشده بودند. اما با تغییر مصرف آن به شکل عصاره‌ٔ پودرشده، دچار برخی عوارض جانبی‌ شدند.

قابل توجه است که بسیاری از مطالعات بر روی قارچ گانودرما اطلاعاتی راجع به سلامت یا عوارض آن را به همراه ندارند. بنابراین در این زمینه اطلاعات محدودی در دست است.

در برخی موارد نادر نیز قارچ گانودرما با تقویت دستگاه ایمنی موجب بدترشدن وضعیت مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی شد.

درمجموع برخی افراد باید قارچ گانودرما را با احتیاط بیشتری مصرف بکنند. این دسته شامل زنان باردار یا شیرده، افراد دارای اختلالات خونی، افرادی که می‌خواهند عمل جراحی داشته باشند و افراد با فشار خون پایین می‌شود.4

پی نوشت:
1.www.datagharch.com
2.www.zoomlife.ir
3.www.namnak.com
4.www.chetor.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد