خانه » همه » مذهبی » قبله

دانلود کتاب های امتحان شده

قبله


قبله

۱۳۹۸/۰۴/۱۰


۹۱۸ بازدید

درزمان پیش ازاسلام اولین بارچه زمانی وبه چه علت قبله ازکعبه به بیت المقدس تغییریافت؟چون قبله تازمان حصرت ابراهیم هم ظاهراکعبه بوده چی شدکه مدت زمان طولانی بیت المقدس قبله تعیین شد؟

قبله مسلمانان زمانی به امر خدا بیت المقدس بود و دریکی از عبادتهایی که رسول خدا رو به بیت المقدس نماز می خواند در وسط نماز حکم تغییر قبله از جانب خدا و خطاب به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله صادر شد .
به این موضوع و فلسفه آن در سوره بقره آیه 144 پرداخته شده است:
«قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ »
«نگاه هاى انتظار آمیز تو را به سوى آسمان مى بینیم، اکنون تو را به سوى قبله اى که از آن خشنود باشى، باز مى گردانیم، روى خود را به جانب مسجد الحرام کن، و هر جا باشید روى خود را به جانب آن بگردانید، و کسانى که کتاب آسمانى به آنها داده شده بخوبى مى دانند این فرمان حقى است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده (و در کتابهاى خود خوانده اند که پیغمبر اسلام به سوى دو قبله نماز مى خواند) و خداوند از اعمال آنها (در مخفى داشتن آیات) غافل نیست.»
بیت المقدس قبله موقتمسلمانان بود، پیامبر ص انتظار مى کشید که فرمان تغییر قبله صادر شود، به خصوص اینکه یهود پس از ورود پیامبر ص به مدینه این موضوع را دستاویز خود قرار داده بودند، و مسلمانان را سرزنش مى کردند که اینها استقلالى از خود ندارند و قبول قبله ما دلیل بر قبول مذهب ما است .
به این مطلب توجه داشته باشیم که از آغاز تا به انجام ، قبله ،کعبه بود و همه پیامبران رو به سوی آن عبادت کرده اند . تنها پیامبر ما به طور موقت به سوی بیت المقدس نماز خواندند و پس از چند سال به سوی کعبه ایستادند.
این را هم بدانیم که به نظر نویسنده تفسیر کشاف پیامبر در مدت اقامت در مکه رو به کعبه نماز می خواند و پس از هجرت برای به دست آوردن دل یهود به سوی صخره بیت المقدس نماز خواند . زمخشری این مطلب را در جلد اول تفسیر کشاف ص 200 در تفسیر آیه و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم آورده است.
ر. ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 491 .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد