خانه » همه » مذهبی » قرآن و حرکت خوشید

قرآن و حرکت خوشید


قرآن و حرکت خوشید

۱۳۹۷/۰۶/۰۱


۲۸۹ بازدید

در آیه ۳۸ سوره یس ذکر شده که خورشید در مدار معین در حال گردش است درحالی که علم ثابت کرده خورشید ثابت است و سیاره ها درگردش هستند. تکلیف این آیه چیه، پس اشتباهه؟

در آیه مبارکه نیز نیامده است که خورشید به دور زمین می‌گردد که مورد اشکال واقع گردد. بلکه از یک سو به در مدار ثابت بودنش تصرح نموده است و از سوی دیگر به حرکت داشتن هدفدار و اجل (پایان) دارش اشاره کرده است و علم نیز ثابت کرده است که هیچ موجودی ثابت نیست و همه در حرکت هستند و در ضمن کلیه سیارات، کرات و ستارگان در مدار معین خود قرار دارند. خورشید نیز حرکت انتقالی دارد و در نهایت نیز همه کهکشان‌ها، سیارات و ستارگان اجلی (پایانی) دارند که در مدار خود به سوی آن رهسپارند، و از جمله خورشید.در پاسخ تشریحی آیه مبارکه نیز ذیلاً مطلبی از مرحوم علامه طباطبایی (ره) در المیزان ایفاد می‌گردد: «(جریان شمس‌) همان حرکت آن است‌، و لام در جمله (لمستقر لها) به معناى (الى – به سوى ) و یا براى (غایت: تا) مى‌باشد. و کلمه مستقر مصدر میمى و یا اسم زمان و یا اسم مکان است .و معناى آیه این است که‌: خورشید به طرف قرار گرفتن خود حرکت مى‌کند و یا تا آنجا که قرار گیرد حرکت مى‌کند، یعنى تا سرآمدن اجلش‌، و یا تا زمان استقرار، و یا محل استقرارش حرکت مى‌کند.حال ببینیم معناى جریان و حرکت خورشید چیست‌؟ از نظر حس اگر حساب کنیم‌، حس آدمى براى آفتاب اثبات حرکت مى‌کند، حرکتى دورانى پیرامون زمین‌، و اما از نظر بحث‌هاى علمى قضیه درست به عکس است. یعنى خورشید دور زمین نمى چرخد، بلکه زمین به دور خورشید مى‌گردد. و نیز اثبات مى‌کند که‌: خورشید با سیاراتى که پیرامون آنند به سوى ستاره (نسر ثابت) حرکتى انتقالى دارند.
و به هر حال حاصل معناى آیه شریفه این است که‌: آفتاب پیوسته در جریان است ، مادامى که نظام دنیوى بر حال خود باقى است‌، تا روزى که قرار گیرد و از حرکت بیفتد، و در نتیجه دنیا خراب گشته‌، این نظام باطل گردد.
البته آیه شریفه – به طورى که گفته شده – طورى دیگر نیز قرائت شده و آن قراءتى است منسوب به اهل بیت (علیهم السلام ) و بعضى دیگر غیر از اهل بیت و در این قرائت به جاى لام در (لمستقر) لاى نافیه آمده و خوانده‌اند: (الشمس تجرى لا مستقر لها؛ خورشید حرکت مى‌کند، و هیچ‌گاه ساکن نمى شود)، ولى معناى اولى هم سرانجام به این معنا برگشت مى‌کند.
و اما اینکه‌: بعضى (جریان خورشید را بر حرکت وضعى خورشید به دور مرکز خود حمل کرده‌اند) درست نیست ، چون خلاف ظاهر (جریان‌) است ، زیرا جریان دلالت بر انتقال از مکانى به مکانى دیگر دارد.
(ذلک تقدیر العزیز العلیم) – یعنى جریان مزبور خورشید تقدیر و تدبیرى است از خدایى که عزیز است، یعنى هیچ غلبه‌گرى بر اراده او غلبه نمى‌کند، و علیم است‌، یعنى به هیچ یک از جهات صلاح در کارهایش جاهل نیست‌.»
نکته: دست آوردهای علمی بشر در خصوص حرکت خورشید حاکی از آن است که:
حرکت انتقالی‌: منظومه شمسی به طرف صورت فلکی” الجائی علی رکبتیه” که نسبت به خورشید در شمال آسمان واقع گردیده است حرکت می‌نماید. سرعت این انتقال در هر ثانیه 19 کیلومتر و نیم است. زمین نیز در مدت یک سال 615 میلیون کیلومتر از مکان قبلی دور می‌شود.
حرکت بدور مرکز کهکشان: قطر کهکشان ما یکصد هزار سال نوری است و خورشید از مرکز آن در حدود سی هزار سال نوری فاصله دارد. خورشید در هر 250 میلیون سال یک مرتبه دور این مرکز می‌چرخد‌. البته بعضی از دانشمندان مدت گردش خورشید را بر مرکز کهکشان 220 میلیون و سرعت خورشید را در این حرکت ساعتی 972 هزار کیلومتر ذکر کرده‌اند.

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد