خانه » همه » مذهبی » قرآن و عقب‌ ماندگی مسلمانان

قرآن و عقب‌ ماندگی مسلمانان


قرآن و عقب‌ ماندگی مسلمانان

۱۳۹۸/۰۲/۳۰


۲۲۷۵ بازدید

خیلی خیلی ممنونم از پاسخگوییتون من قبل از ارسال سوال فوق، پاسخ های احتمالی به این سوال رو در پرسمان خوندم و احساس کردم که به مطالعه بیشتر نیاز دارم. به هر حال من متولد یک خانواده مذهبی هستم و پاسخ این سوالات تا حدی برام بدیهی هست منتها گاهی میگم قرآن حتی اگر کلام خدا باشد شاید متعلق به دوران جاهلیت هستش آخه ما نمی تونیم الان در مواردی کلی مثل قضاوت و جنگ و برده داری و تفاوت های زن و مرد بهش استناد کنیم و یا این شبهه پیش میاد که چرا کشورهای مسلمان خیلی وضع خوبی ندارن. چرا ما با وجودیکه داریم بر اساس کلام خالق هستی عمل می‌کنیم اینقدر عقبیم؟ می دونم دارم پراکنده گویی می کنم ولی راستش من نیاز به منبع دقیق و علمی دارم چون تفسیرهای ساده ی قرآن نه تنها کمکی به من نکرد که من احساس کردم تناقضات بیشترم شد. این سوال از خیلی قبل تر در من ایجاد شده که اگه دین یک دروغ خیلی سنجیده و حساب شده از طرف یک نابغه باشه چی؟ این سوال زمانی برای من ایجاد شد که خیلی از ایمان خودم به خدا و طبعا دین اسلام راضی بودم الانم به خالق هستی مطمئنم ولی راه و روش رو دو دلم و گاها خودم رو به زور قانع میکنم که اسلام حقیقت داره. به هر حال اینا شبهات من هست و من نمی دونم چیکار باید بکنم آیا می تونین کمکم کنین؟

از اینکه نسبت به شبهاتی که برایتان پیش آمده، بی‌تفاوت نبوده و به دنبال حقیقت هستید، به شما تبریک می‌گوییم. در ادامه سعی می‌کنیم پاسخ شبهات شما را به صورت مختصر اما حساب شده تقدیم نماییم و امیدواریم که قانع کننده باشد. شبهات شما را در سه مورد می‌توان خلاصه کرد:1- شاید قرآن برای دوران جاهلیت نازل شده؛ چون در مسائلی مثل قضاوت، جنگ، برده‌داری و تفاوت‌های مرد و زن، پاسخ‌گوی نیازهای امروز ما نمی تواند باشد و به تعبیر شما: نمی‌توانیم الان به آن استناد کنیم!
2- چرا ما با اینکه قرآن داریم و بر اساس آن عمل می‌کنیم، از کشورهای غربی عقب هستیم؟
3- ممکن است دین یک دروغ سنجیده و حساب شده از طرف یک نابغه باشد!
پاسخ شبهه اول:
بهتر است به جای اصطلاحات پیچیده از بدیهیات خود شما استفاده کنیم: شما فرمودید که قرآن کلام خالق هستی است و شما نیز به خالق هستی مطمئمن هستید؛ یعنی قرآن و مطالب آن را به عنوان کلام خدا قبول و باور دارید. خدایی که راستگوتر از او نیست (نساء/۸۷ و ۱۲۲)؛ پس لازم نیست جای دوری برویم. فقط کافی است به محضر قرآن برویم و از خود قرآن بپرسیم: آیا قرآن فقط برای عرب جاهلیت نازل شده است و مردم دیگر مکان‌ها و زمان‌ها مخاطب قرآن نیستند؟
قرآن به صراحت پاسخ می‌دهد که یک کتاب جهانی و همگانی است. آنجا که به پیامبر اکرم دستور می‌دهد: بگو این قرآن بر من وحی شده تا به وسیله آن شما و همه کسانی را که قرآن به آنها می‌رسد،‌ هشدار دهم: «قُلْ أَیُّ شَیْ ءٍ أَکْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهیدٌ بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ وَ أُوحِیَ إِلَیَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ…»(انعام/۱۹)
(بگو: گواهى چه چیزى با عظمت‌ تر است. بگو: خدا، میان من و شما گواه است و این قرآن بر من وحى شده تا به وسیله آن، شما و هر کس را که (این قرآن به او) مى‌ رسد هشدار دهم…).
آیا با وجود این آیه،‌ می‌توانیم احتمال بدهیم قرآن فقط برای عرب جاهلی است و تاریخ مصرف آن گذشته؟!
آیا با وجود آیات متعددی که با عبارت «یا ایها الناس، یابنی آدم، یاایها الانسان » شروع شده و همه مردم را مورد خطاب قرار می‌دهد، می‌توانیم بگوییم قرآن فقط برای مردم زمان پیامبر است و برای دیگران حرفی برای گفتن ندارد؟!
آیا با وجود رسالت جهانی پیامبر، می‌توان قرآن را به عصر پیامبر محدود کرد؟: « وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ»(انبیاء/۱۰۷)
آیا قرآنی که منحصر در عرب جاهلی باشد می‌تواند برای همه جهانیان ذکر باشد؟: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ»(تکویر/27)
بنابراین قرآن فقط برای عرب جاهلی نازل نشده، برای ما نیز هست و همه آیاتش نیز برای ما قابل استناد است، حتی در مسائلی مثل قضاوت، جنگ، برده‌داری و تفاوت‌های مرد و زن. فقط باید توجه داشته باشیم که در بعضی از مسائل مثل برده‌داری، موضوع(برده) تقریبا از بین رفته است، مگر نه حکمش برای همیشه باقی است.
نکته دیگر اینکه قرآن هدی للناس است و می‌خواهد همه مردم را هدایت کند و طبیعی است که بعضی از مردم در شرایط خاص خود نیازهایی دارند که ممکن است مردم دیگر نداشته باشند و بالاخره قرآن باید آنها را نیز با توجه به نیازشان هدایت کرده، وظیفه آنها را بیان کند و این دلیل نمی‌شود که بگوییم پس دیگر قرآن برای ما نیست!
پاسخ شبهه دوم:
درست است که ما قرآن داریم، اما مشکل این است که ما یا تلاش نمی کنیم قرآن را درست بفهمیم یا به طور کامل به قرآن عمل نکردیم و نمی‌کنیم (منظور از «ما» اکثریت مسلمانان است) و اتفاقا مهمترین دلیل عقب ماندگی کشورهای مسلمان همین عمل نکردن به قرآن است. نگویید که پس این همه نماز ، روزه ، حج ، خمس و زکات چیست؟ چون واضح است که قرآن فقط در اینها خلاصه نمی‌شود. قرآن برنامه جامع زندگی دنیا و آخرت است. قرآن می‌فرماید پیشرفت، نتیجه تلاش است: « و أن لیس للانسان الا ما سعی»(نجم/۳۹) ما چقدر در علم و صنعت تلاش کرده‌ایم؟ کشورهای غربی هر جا از ما جلو زدند نتیجه تلاششان بوده و ما هر جا عقب ماندیم،‌ نتیجه تنبلی خودمان بوده!
پاسخ شبهه سوم:
اگر دین دروغ و ساخته و پرداخته یک نابغه باشد، باطل است و باطل، رفتنی است: «ان الباطل کان زهوقا»(اسراء/۸۱). در حالی که دین اسلام روز به روز طرفداران بیشتری را به خود جذب می‌کند و نور آن روشن تر می شود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد