خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » قطره قطره جمع گردد، یک دفعه خالی شود

دانلود کتاب های امتحان شده

قطره قطره جمع گردد، یک دفعه خالی شود

قطره قطره جمع گردد، یک دفعه خالی شود

اگر آب آشامیدنی کره‌ی زمین کم بشود، زمین دیگر جای خوبی برای زندگی نخواهد بود. اگر آب به گیاهان و حیوانات نرسد و آن‌ها از بین برود، آب و هوا و اکوسیستم زمین به هم خواهد خورد. بنابراین ما باید به درستی آب را مصرف کنیم و آن را حفظ کنیم.


قطره قطره جمع گردد، یک دفعه خالی شود

راهکارهایی برای روزهای کم‌آبی

سال‌ها دانشمندان دنبال سیّاره‌ای هستند که بتواند جایی برای کوچ آدم‌های زمین باشد. سیّاره‌ای که وقتی زمین از آلودگی و غبار حسابی خسته شد، جانی دوباره به زندگی آدم‌ها بدهد. سال‌ها نویسندگان از سفرهای فضایی نوشتند و فیلم‌سازان به امید تبدیل رویا به واقعیّت، سفر و ساکن شدن در سیّاره‌های دیگر را آن‌چنان در دسترس‌ نشان دادند که تلاش‌های نافرجام دانشمندان دور از ذهن می‌آمد. چرا این همه تلاش برای رفتن به جایی دور و سخت می‌شود؟ چرا هنوز افتخار قابل سکونت شناختن هیچ جایی از سیاره‌های نزدیک به زمین، نصیب دانشمندان نشده است؟

«آب، مایه‌ی حیات است» جوابی قدیمی؛ امّا درست به این سؤال‌هاست. اگر آب آشامیدنی کره‌ی زمین کم بشود، زمین دیگر جای خوبی برای زندگی نخواهد بود. اگر آب به گیاهان و حیوانات نرسد و آن‌ها از بین برود، آب و هوا و اکوسیستم زمین به هم خواهد خورد؛ هوا خیلی گرم یا خیلی سرد خواهد شد. سیل و بلاهای طبیعی دیگر خواهد آمد. آلودگی‌های مختلف جبران نخواهند شد. همه از آب گرفته می‌شوند. هیچ سیّاره‌ای هنوز آبی که مناسب آشامیدن و کشت و زرع انسان باشد نداشته است. این دلیل اصلی شکست دانشمندان در جایگزین کردن زمین سبزآبی ما با سیّاره‌ای دیگر است.

کار ما از کار دانشمندان و نویسنده‌ها و فیلم‌سازان اگر سخت‌تر نباشد، قطعاً مؤثّرتر خواهد بود. کار ما، حفظ همین آب باقی‌مانده به درستی و زیبایی است.
 

بشور و بساب و آب را حفظ کن

نظافت و تمیزی آن‌قدر مهم و جدانشدنی از زندگی ما هست که نمی‌توانیم با کم کردن یا فکر نکردن به آن روزمان را سپری کنیم. آب هم مهم‌ترین بخش این نظم و تمیزی است. با آب مسواک می‌زنیم، حمّام می‌کنیم، لباس‌ها را می‌شوییم، ظرف‌ها را تمیز می‌کنیم، زمین و دیوار را برق می‌اندازیم و لکّه‌ها را از بین می‌بریم. در یک روز به تمام مصرف‌کردنی‌های آب اگر دقّت کنید، می‌بینید که وقت زیادی از ما با آب و شست‌وشو سر و کار دارد. با مصرف درست همین مقدار هم می‌توانیم سهم خود را در حفظ آب باقی‌مانده‌ی زمین حفظ کنیم.

با یک لیوان آب مسواک بزنیم. اگر ظرف‌ها را دستی می‌شوییم، آب را به مقدار کم باز کنیم و زمان تمیز کردن با آب‌کشی ظرف را متفاوت کنیم. اگر از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنیم، صبر کنیم تا ماشین پُر شود، بعد آن را روشن کنیم. ماشین لباس‌شویی هم اگر پُر باشد، تعداد دفعات کم‌تری نیاز است روشن شود. پس هم در آب و هم برق صرفه‌جویی می‌شود. حیاط را با جارو تمیز کنیم و ماشین را با بطری آب. سعی کنیم از شلنگ برای شست‌وشو استفاده نکنیم. مدّت زمان حمّام را کوتاه کنیم. زمان شامپو و لیف زدن، دوش باز نباشد. وقتی شیر آب حمّام را باز می‌کنیم، مدتی طول می‌کشد تا آب گرم شود. این آب را در یک ظرف جمع‌آوری کنیم و برای شستن زمین حمّام، دست‌شویی یا ایوان استفاده کنیم. باز هم برای‌تان بگویم؟ حالا نوبت شماست تا بگردید و راه‌های کم‌تر کردن مصرف آب را پیدا کنید.
 

گُل می‌روید از آب

من طرفدار پَروپاقرص گُل و گیاه و سبزی و جوانه و درختم. اصلاً خانه‌ای که تویش گیاهی نفس نکشد، یک چیز خیلی بزرگ کم دارد، چه برسد به اینکه خانه‌ای حیاط داشته باشد و بتواند در حیاطش گُل و درخت و لاله و سنبل بکارد. برای حفظ این لاله و سنبل‌ها آب، نیاز اساسی است. باید راه‌های مناسب برای نگه‌داری این گیاه‌ها با کم‌ترین آب را دانست.

اگر گُل‌های‌تان در باغچه هستند، زمان آبیاری را بعدازظهرها بگذارید که آفتاب، آبی را که گل‌ها نیاز دارند خشک نکند. می‌توانید روی بدنه یک بُطری آب در بسته، سوراخ‌های ریزی ایجاد کنید و آن را پای درخت یا گیاهی که می‌خواهید بگذارید. ذرّه‌ذرّه خارج شدن آب از این بُطری، مانع از تبخیر و نیاز به آب بیش از حد دارد. اگر هنوز برای خانه یا باغچه‌ی‌تان گُل وگیاه نخریده‌اید، آن‌هایی را بیش‌تر انتخاب کنید که آبیاری کم‌تری نیاز دارند. آب بعضی از شست‌وشوها، مثل میوه و سبزی و برنج برای گیاهان هم مفید است، هم از اتلاف آب جلوگیری می‌کند.

شما هم می‌توانید راه‌های صرفه‌جویانه‌ی مخصوص خودتان را داشته باشید. بگردید و این راه‌ها را پیدا کنید.

خریدهای محافظه‌کارانه

وسایلی که مستقیماً با آب سر و کار دارد، مثل ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی، انواع مختلفی دارند؛ انواعی که برحسب مصرف آب و برق و مواد اولیه جدا می‌شوند. اگر خانواده شما قصد خرید چنین وسایلی را دارند، شما مثل یک کارشناس خرید، قهرمانانه، وارد شوید و با بررسی ویژگی‌های خرید این وسایل، وسیله‌ای را تحویل دهید که مصرف کم‌تری دارد. خرید دوش و شیرهای آب مناسب هم با تنظیم فشار می‌تواند در صرفه‌جویی آب مؤثّر باشد. بعضی شلنگ‌های آب دارای سر قطع و وصل کن هستند. این سر کمک می‌کند برای مدّتی به طور موقّت آب را قطع کنیم؛ مثل وقت‌هایی که می‌خواهیم چیزی از روی زمین برداریم یا وسیله‌ای را جابه‌جا کنیم یا حتّی با کسی احوال‌پرسی کنیم و نمی‌خواهیم آب در همین حین از بین برود.
 

تشویق به افتخار آب‌دوستان

از امروز می‌توانید به عنوان کارشناس مصرف بهینه آب در خانواده، قبض‌های آب خانه را جمع‌آوری کنید و با عدد و مبلغ، نتیجه‌ی زحمات را به خانواده‌ی‌تان برسانید. همین صحبت‌هایی را که ما امروز با هم کردیم به گوش بقیّه‌ی اعضای خانواده هم برسانید. بیایید سفیر حفظ آب باشیم. دنیا به ما لبخند خواهد زد.

منبع: مجله بارن

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها