خانه » همه » مذهبی » قیام

قیام


قیام

۱۳۹۸/۰۸/۰۳


۷۱۱ بازدید

امام حسین (ع)، حضرت مسلم را فرستادند تا اطمینان حاصل کنند که اهل کوفه واقعا قصد یاری دارند و اگر با وجود دعوت این تعداد مردم نمی رفتند ، تاریخ ایشان را ملامت میکرد ، که مردم اماده بودند ، چرا شما نرفتید؟ ولی رفتند و در میانه راه باخبر شدند که اهل کوفه بدعهدی کردند، و راه خود را سمت کربلا کج کردند،
و الا سیره ایمه ع، این است که با وجود تعداد کافی از یاران واقعی، قیام کنند، و در هر شرایط تعداد یاری که بدان نیاز داشتند تا پیروز میدان شوند متفاوت بود، و الا اگر میدانستند که خودشان و یارانشان کشته می شوند و پیروز نمی شوند ، خود را به مهلکه نمی انداختند، کما اینکه امام زادگانی را که قصد قیام داشتند برحذر میداشتند که کشته می شوید، و جلو نروید، ولی انها می رفتند.
در صورتی که اگر شرایطش بود ، امام هر عصر اولی و ارجح به قیام و عدالت خواهی است. و بهتر شرایط را تشخیص میدهد ، تا زید بن علی (ع) و شهید فخ و … .
پس با این تفاسیر امام حسین (ع) علیه حکومت یزید قیام نکردند، بلکه مجبور به جنگ با یزید شدند ، چون یزید برای بیعت دست بردار نبود،
و هیچ یک از ایمه واقعا با خلفای غاصب وقت بیعت نکردند و زیر بار ظلمشان نرفتند.

معاویه مرد ، یزید به جای او نشست ، یزید به فرماندار مدینه نوشت : از حسین بن علی ع بیعت بگیر ، امام را به ساختمان فرمانداری فراخواندند ، به آن حضرت پیشنهاد بیعت با یزید را کردند ، امام نپذیرفت ، به عنوان اعتراض از مدینه به مکه رفتند ، همه فهمیدند که امام حسین(ع) حکومت یزید را قبول ندارد ، چند ماه در مکه ماندند ، یزید تحمل این مخالفت را نداشت ، دستور داد در مکه امام را به قتل برسانند ، امام فهمیدند ، از مکه بیرون رفتند ، چون کوفی ها به امام نامه نوشته بودند ، امام به سوی کوفه حرکت کرد ، دشمن امام را در مسیر کوفه متوقف کرد ، به آن حضرت گفتند: یا بیعت یا کشته شدن و امام در جواب گفت : هیهات منا الذله .(همه منابع ) حالا شما این حرکت امام را هرچه می خواهی نامگذاری کن . ما این حرکت را قیام بر ضد یزید می نامیم و شما آن را هرگونه می خواهی نامگذاری کن . نام خیلی مهم نیست ، آنچه مهم است واقعیت است.واقعیت این است که امام حسین (ع) در برابر یزید تسلیم نشد و از خود و اولاد و اصحابش گذشت .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد