خانه » همه » مذهبی » قیلوله

قیلوله


قیلوله

۱۳۹۷/۰۵/۲۵


۵۲۶ بازدید

سلام،قیلوله به چه معناست؟

پرسشگر گرامی ، جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :الف ) معنای لغویبرخی‌ اندیشمندان لغت‌شناس، «قیلوله» را به معنای استراحت در نیمه‌روز دانسته‌اند؛ حال چه این استراحت با خواب همراه باشد و چه بدون خواب. [۱]اما گروهی دیگر از آنان، قیلوله را تنها به خواب هنگام ظهر معنا کرده‌اند، [2و3]که همین معنای دوم مورد بحث ماست.
۱. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ‌ ج۱۱، ص۵۷۸، محقق، میر دامادی، جمال‌الدین، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق.
۲. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۵، ص۴۵۹، تحقیق، حسینی‌، سیداحمد، تهران، کتاب‌فروشی مرتضوی، چاپ سوم، ۱۳۷۵ش.
۳. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۶۹۰، تحقیق، داوودی، صفوان عدنان، دمشق، بیروت، دارالقلم‌، الدارالشامیة، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.

ب ) خواب قیلوله در روایات
در منابع اسلامی؛ احادیثی وجود دارد که توصیه به خواب هنگام ظهر دارند:
1. امام صادق(ع) از پدرانش از پیامبر خدا(ص) نقل می کنند: «روزه گرفتن در طول روز را با خوردن سحرى کمک کنید، و با خواب قیلوله، بیدار شدن برای عبادت شبانه و شب زنده دارى را یارى رسانید».
2. امام صادق(ع) از پدرانش نقل می کند: «مردى بادیه نشین نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: اى رسول خدا! من حافظه خوبى داشتم ولى اکنون فراموش کار و کم حافظه شده ام، چه کنم؟ آن حضرت فرمود: شاید تو به خواب قیلوله عادت داشتی؟ گفت: آرى. فرمود: و حال آن را ترک کرده اى؟ گفت: آرى، پیامبر فرمود: دوباره همان کار (خواب قیلوله) را از سر بگیر تا انشاء الله حافظه ات باز گردد».
3 . امام صادق(ع) از پدرانش نقل می کند: «مردى بادیه نشین نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: اى رسول خدا! من حافظه خوبى داشتم ولى اکنون فراموش کار و کم حافظه شده ام، چه کنم؟ آن حضرت فرمود: شاید تو به خواب قیلوله عادت داشتی؟ گفت: آرى. فرمود: و حال آن را ترک کرده اى؟ گفت: آرى، پیامبر فرمود: دوباره همان کار (خواب قیلوله) را از سر بگیر تا انشاء الله حافظه ات باز گردد».
4 . امام باقر(علیه السلام) فرموده اند: «خواب؛ اگر در اول روز باشد؛ فرسودگى است، هنگام ظهر نعمت، بعد از عصر حماقت و بین مغرب و عشاء، روزى را بر انسان حرام می کند».
5 . امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: «هنگام ظهر بخوابید؛ زیرا همانا خداوند انسان روزه دار را در حالى که آرمیده است غذایش می دهد و سیرابش می کند».

ج ) مفهوم اصطلاحی
منظور از قیلوله ، خواب قبل از ظهر است. مستحب است انسان قبل از ظهر شرعی مقداری بخوابد تا هنگام اذان که بیدار می شود, نماز ظهر و عصر خود را با حالت آرامش بیشتری اقامه نماید.علامه مجلسی(ره) در بیان اوقات خواب فرموده است … و پیش از ظهر در وقت گرمی هوا و بعد از نماز ظهر و عصر خواب قیلوله و سنت است.قیلوله استراحت در نیم روز است در ضمن خواب باشد یا نه.استراحت در روز کمی قبل از ظهر و کمی بعد از ظهر است که موقع استراحت است. به این صورت می توان کلام علامه مجلسی را جمع کرد. حدودا ساعت11/30 و 12/30.
اظهری گفته : قیلوله نزد عرب استراحت نیمروز است هر چند خواب در آن نباشد، خواب قیلوله سبب تقویت حافظه است. [علامه مجلسی، حلیه المتقین، انتشارات هجرت، ص228سید علی اکبر قریشی، قاموس قرآن، نشردارالکتاب الاسلامیه، ج6 ص69اویس معلوف، المنجد، ترجمه مصطفوی رحیمی نیا، انتشارات صبا، ج دوم ص934]

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد