خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد

دانلود کتاب های امتحان شده

قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد

فرارو- یک اصلاح شیک و مد روز موی سر در سنگال می‌تواند گران‌تر از اصلاح مو در پاریس تمام شود. بسیار عجیب است که چرا چنین چیزی رخ می‌دهد؟

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، به نظر می‌رسد اقتصاد اغلب مملو از فرضیه است فرضیات جزمی و منحنی‌هایی با نام‌های مبهم. با این وجود، دانشجویان اقتصاد در جهان ثروتمند می‌توانند توصیه‌های عملی شگفت آوری را از استادان خود که با مو‌های آشفته در مورد کالا‌های غیرقابل تجارت توضیح می‌دهند دریافت کنند: «وقتی در کشور‌های فقیر هستید مو‌های خود را کوتاه کنید».

قیمت کالا‌هایی که در سطح بین المللی مبادله می‌شوند نباید تقریبا به اندازه قیمت چیز‌هایی مانند کوتاه کردن مو که قابل ذخیره یا ارسال نیستند متفاوت باشد. این بدان خاطر است که تا حد زیادی به هزینه‌های محلی مانند دستمزد‌ها بستگی دارد که در کشور‌های فقیر بسیار کمتر است. خبرنگار بسیار مقتصد «اکونومیست» تصمیم گرفت مو‌های خود را در داکار پایتخت سنگال کوتاه کند. آرایشگر مدت زمان کوتاهی در پاریس زندگی کرده بود. کار او گران قیمت بود. داکار مملو از آرایشگاه ارزان است. رقابت باید امید‌های آن آرایشگر را برای عرضه گران قیمت کار خود از بین برده باشد.

با این وجود، کسب و کار او مانند سالن‌های رقیب شلوغ و پر رونق است. مشتریان عمدتا سنگالی‌های خوش‌پوش و برخی از مهاجران مشتریان آنجا هستند. آیا ممکن است مشتریان بدین خاطر هزینه اصلاح موی پاریسی یا لندنی را در داکار پرداخت می‌کنند تا مدل‌های موی‌شان بیش از آن چه در واقعیت است قابل معامله و با ارزش به نظر برسد؟ بعید به نظر می‌رسد. در عوض، قیمت‌های بالا نشانه‌ای از این است که یک آرایشگر سنگالی به خوبی یک آرایشگر پاریسی است. حمایت از کسب و کار او به نوبه خود ممکن است راهی برای «نمایش ثروت» باشد.

به هر حال، مدل‌های مو به وضوح کمتر از آن چه استادان می‌گویند قابل تعویض هستند، زیرا قیمت‌های آن در همان شهر به شدت متفاوت است. این نشان می‌دهد که یکی دیگر از مفروضات اقتصاددانان به ندرت کاربرد دارد: فرضیه رقابت کامل (بازار رقابت کامل بازاری است که تعداد زیادی تولید کننده و مصرف کننده بر سر یک کالای همگن و خاص به داد و ستد می‌پردازند. در این نوع بازار سهم هر تولید کننده از تولید آن کالای خاص اندک است و برای مثال، یک تولیدکننده درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار ندارد. در نتیجه هیچ تولید کننده‌ای نمی‌تواند با استفاده از کم و زیاد کردن تولیدات‌اش روی قیمت بازار تاثیر بگذارد. اگر تولید کننده‌ای کالای خود را با قیمتی بالاتر از از قیمت بازار ارائه کند خریداری نخواهد داشت و اگر با قیمتی پایین‌تر ارائه کند تمام کالایش به سرعت فروش خواهد رفت).

برای این که رقابت کامل باشد محصولات باید تقریبا یکسان باشند. با این وجود، بازار مدل موی موهاک در داکار این ایده را مورد تردید قرار می‌دهد. برخی آرایشگران با پخش موزیک افروبیت مشتریان را جذب می‌کنند. برخی دیگر صندلی‌های راحتی دارند یا مسابقات فوتبال را به نمایش می‌گذارند.

رقابت کامل همچنین مستلزم این است که مشتریان اطلاعات کاملی در مورد گزینه‌های پیشنهادی داشته باشند. این در حالی است که بسیاری از بهترین آرایشگران سنگال در اینترنت کارشان را به نمایش نمی‌گذارند. بیش‌تر آنان به صورت شفاهی تجارت می‌کنند و برای کارشان این گونه تبلیغات انجام می‌دهند.

این ارزیابی اندک مسلما نشان می‌دهد که اساتید باید توصیه‌های خود را به روز کنند. دانشجویان باید مو‌های خود را نه تنها در کشور‌های فقیر بلکه در مناطق فقیرتر شهرشان کوتاه کنند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها